Żegluga

Francuski armator kontenerowy CMA CGM, trzeci pod względem potencjału floty na świecie, uzyskał w ub.r. 15,9 mld euro przychodów, o 0,1 proc. mniej niż rok wcześniej.

Choć przewiózł on 11,4 mln TEU towarów, o 7,5 proc. więcej r/r (średnia dla globalnego rynku +3 proc.), to jego zysk z podstawowej działalności operacyjnej zmalał o 26,9 proc. – do 756 mln euro.

W rezultacie, zmalał średni przychód na 1 TEU - do 7,1 proc., co zarząd armatora uważa za korzystny wynik, skoro Shanghai Containerized Freight Indices był niższy.

Zarząd podkreśla, że spadek zysku z podstawowej działalności jest efektem czynników zewnętrznych (różna dynamika segmentów przewozu), jak i wewnętrznych – kosztów uruchomienia platformy e-commerce i wprowadzenia do eksploatacji dwóch nowych megastatków o pojemności 16 200 TEU.

Jednak grupa pokazała wzrost skonsolidowanego zysku w wysokości 408 mln euro, o 22,8 proc. większego r/r. Było to efektem sprzedaży 49 proc. udziałów (z 51 proc. posiadanych) w spółce zależnej Terminal Link, zarządzającej aktywami 14 terminali na świecie.

Spółka wdrażała strategie wzrostu, utrzymując dyscyplinę kosztów pracy. Umożliwiło to redukcję o 5,3 proc. kosztów w przeliczeniu na TEU i uzyskanie marży operacyjnej w wysokości 4,8 proc., tj. jednej z najwyższych w branży.

Armator wzmocnił się kapitałowo, dzięki dwu subskrypcjom obligacji zamiennych, w łącznej kwocie 250 mln euro. Planuje emisję obligacji wartości 300 mln euro, aby przystąpić do sojuszu P3 (wraz z numerem 1 - Maersk i numerem 2 - Mediterranean Shipping Company).

W końcu 2013 r. flota CMA CGM miała pojemność 1,56 mln TEU i była o 7,6 proc. większa niż w końcu 2012 r. 

 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter