W czerwcu ubiegłego roku trzech największych armatorów - Maersk Line, Mediterranean Shipping Company oraz CMA CGM poinformowali o utworzeniu nowego sojuszu operacyjnego. P3 będzie dysponował największą na świecie flotą 255 statków o łącznej ładowności 2,6 mln TEU.
Alians będzie oferować 29 linii na trzech kierunkach: Azja-Europa, transatlantyckim oraz transpacyficznym. Sojusz P3 ma poprawić efektywność żeglugi i zapewnić lepsze wykorzystanie pojemności statków. Armatorzy będą prowadzić własne strategie w zakresie sprzedaży, marketingu oraz obsługi klientów. Obecnie sojusz oczekuje zgody urzędów antymonopolowych USA, Chin oraz UE.
Na rynku kontenerowym następuje konsolidacja operatorów. W 2011 r. powołano grupę G6, w skład której wchodzą: APL, Hapag-Lloyd AG, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, NYK oraz OOCL. W styczniu br. alians azjatyckich armatorów CKYH (Cosco Container Lines, K-Line, Yang Ming, Hanjin) ogłosił przystąpienie do niego Evergreen.
Na tworzeniu nowych aliansów zyskują usytuowane w pobliżu rynków docelowych porty głębokowodne mogące obsłużyć największe statki zapewniając tym samym korzyści skali. Jak wynika z analiz SeaIntel, DCT Gdańsk skorzysta na sojuszu P3 (gdański terminal został wpisany na listę portów hubów w jednym z ośmiu serwisów obsługujących kierunek Europa-Azja). Beneficjentami aliansu będą także terminale w Wilhelmshaven oraz Antwerpii, najwięcej stracą terminale w porcie Rotterdam.
Podobnie jak ma to miejsce na trasach oceanicznych, na Bałtyku występuje konsolidacja operatorów oferujących żeglugę bliskiego zasięgu. W ostatnich latach powstały liczne sojusze, m.in. Green Alliance (Coscon, Hanjin, Yang Ming, K Line) oraz Pan-European feeder network (Unifeeder z United Feeder Services Ltd). Obecnie w 54 portach zlokalizowanych w rejonie Morza Bałtyckiego funkcjonują 74 terminale kontenerowe oferujące 100 regularnych linii feeder’owych. Nowa sieć portów hubów, która powstanie na skutek powołania sojuszu P3 wywołała także zmiany w połączeniach feeder’owych. Stracić mogą gdyńskie terminale, dla których CMA CGM oraz MSC są jednymi z głównych operatorów.
O ostatecznym utrwaleniu trasy P3 zadecydują warunki, jakie stworzą terminale kontenerowe w zakresie jakości i szybkości obsługi oraz zapewnienia zaplecza w postaci połączeń intermodalnych zapewniających efektywny transport z i do portów.
Invest in Pomerania