Żegluga

Po zakończeniu obchodów chińskiego nowego roku, można spodziewać się obniżek cen morskich przewozów towarów w kontenerach. W ciągu ostatnich kilku tygodni stawki tego frachtu wykazywały zmienne tendencje wzrostu i spadku. W lipcu ub.r. zanotowały rekordowo niski poziom (ok. 880 pkt., według Shanghai Containerised Freight Index), by gwałtownie wzrosnąć w sierpniu do 1150 pkt. i znów zmaleć na początku października (poniżej 1000 pkt.).

W połowie stycznia br. – właśnie w związku ze zbliżającymi się świętami chińskiego nowego roku i rosnącym popytem w Chinach – wskaźnik SCFI wzrósł do blisko 1200 pkt., ale w końcu miesiąca zmalał do 1168,3 pkt.

„Niestety, armatorów czeka zapewne wkrótce dalszy spadek stawek frachtu” – ocenia Richard Ward, analityk z Freight Investor Services.

Potwierdzają to dane z minionego tygodnia. Np. stawki frachtu w umowach spotowych z Szanghaju do Europy Północnej spadły o 18 dolarów - do 1580 USD/TEU ładunku, w porównaniu do tygodnia wcześniej. Stawki z Szanghaju do portów Morza Śródziemnego spadły o 25 dolarów – do 1609 USD/TEU, z Szanghaju do portów zachodniego wybrzeża USA o 2 dolary - do 2108 USD/TEU, a do portów wschodnich USA o dolara - do 3426 USD/TEU.

Według opinii Warda, spadki stawek frachtu spowodował skonsumowany już ich wzrost z początku br. Oczekuje on, że ich poziom na liniach Azja – Europa zmaleje wkrótce do średniego poziomu 1230 USD/TEU. 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter