Stena Line podpisało ostatnią już umowę najmu terenu, na którym znajduje się obecnie terminal promowy Danmarksterminalen obsługujące połączenie Geteborg (Szwecja) – Frederikshavn (Dania) oraz główna siedziba firmy w Goteborgu. Obecna umowa została zawarta na okres do końca 2019 roku, po tym czasie teren ten wróci do miasta, ponieważ umowa nie będzie przedłużona.
Stena prowadzi w Geteborgu działalność także w dwóch innych miejscach – w głębi portu zwanej Frihamnen Stena cumuje promem towarowo –kolejowym Stena Scanrail, który korzysta z tego miejsca ze względu na dostęp do linii kolejowej. Drugim miejscem jest terminal promowy Tysklandsterminalen usytuowany bliżej wejścia do portu, tuż obok popularnego mostu Älvsborgsbron i to tu według wstępnych planów firma przeniesie swoją działalność operacyjną. Choć jeszcze nic nie jest przesądzone.
Jeszcze kilka lat temu Tyskalandserminalen obsługiwał 4 promy – dwa do Kilonii i dwa do Travemunde, jednak w wyniku reorganizacji obecnie do Niemiec pływając jedynie dwa, ale za to duże ro-paxy.Z pewnością terminal będzie musiał być przeorganizowany ze względu na spory wolumen ładunkowy jaki obsługuje połączenie do Danii.
Ciężko powiedzieć, jak będzie to wyglądało od strony zapotrzebowania na nabrzeża. Obecnie z „likwidowanego” terminalu korzystają na stałe trzy jednostki: Stena Jutlandica, Stena Danica oraz HSC Stena Carisma. Można się spodziewać, że w najbliższym czasie Stena Carisma zostanie sprzedana lub zezłomowana. Już od kilku lat Carisma jest wykorzystywana tylko w wysokim w sezonie pasażerskim, w pozostałym cumuje bezczynnie przy nabrzeżu. Dodatkowym gościem w terminalu bywa także prom Stena Saga, który czasami wykonuje pojedyncze rejsy z Frederikshavn do Geteborga, ponieważ normalnie obsługuje połączenie Frederikshavn – Oslo.
Patrząc na całą sprawę od strony Steny zmiana terminalu z pewnością ograniczy koszty operacyjne, także skróci o kilka minut długość rejsu, co przy 4-6 rejsach dziennie w skali roku powinno przynieść oszczędności.
Z decyzji cieszą się „zieloni”, dla których przede wszystkim liczy się wyprowadzenie ruchu kołowego jak najdalej od ścisłego centrum Geteborga. Podobnie kilka lat temu stało się w Kopenhadze, kiedy dwa terminale promowe – jeden obsługujący promy DFDS oraz Bornholms Traffiken oraz drugi obsługujący Polferries i nieistniejące już połączenia ze Świnoujściem, zostały przeniesione poza centrum miasta.
Likwidacja terminalu promowego w centrum wpisuje się w politykę odzyskiwania terenów zielonych w Geteborgu forowaną przez miasto już dużo wcześniej. W jej ramach w 2006 roku oddano do użytku 1600 m tunel Götatunneln, w którym ukryto dwie nitki sporej drogi, jaka przebiegała przez centrum wzdłuż kanału portowego i rzeki Göta älv.