Niemiecki armator Hapag-Lloyd negocjuje z chilijskim Compañía Sud Americana de Vapores (CSAV) warunki konsolidacji. Wstępne rozmowy odbyły się już w grudniu, a teraz podpisano memorandum of understanding w tej sprawie, informuje Lloyd's Loading.
Hapag-Lloyd jest spółką notowaną na giełdach (m.in. we Frankfurcie), co wymaga poinformowania ich zarządów o zmianie struktury właścicielskiej.
CSAV przekazał już wstępnie, że jego celem jest zostać akcjonariuszem Hapag-Lloyd, z początkowym 30-proc. udziałem. Po planowanym podwyższeniu kapitału, do którego ma dojść w ciągu 12 miesięcy po transakcji fuzji - jego udział wzrośnie do 34 proc., a wartość pakietu do 740 mln euro.
CSAV powiedział również, że nowa firma stanie się czwartym co do wielkości armatorem kontenerowców na świecie. Jego roczne zdolności przewozów sięgną 7,5 mln TEU, a wartość sprzedaży blisko 12 mld euro.
Fuzja może przyczynić się do uzyskania oszczędności ok. 300 mln USD, co pomoże także zmodernizować ich flotę. CSAV zamówił kilka kontenerowców o pojemności 9300 TEU, podczas gdy Hapag-Lloyd - serię 10 jednostek po 13 200 TEU, z których trzy weszły już do eksploatacji.
Według danych zarządu, flota Hapag-Lloyd składa się ze 152 kontenerowców różnej kategorii (także do przewozu ładunków schłodzonych i mrożonych), o całkowitej pojemności 729 tys. TEU (dane z 30 września 2013 r.). Dzierżawi ponad 673 kontenery.
Hapag-Lloyd jest niemiecką firmą transportową. Po zmianach właścicielskich w ostatnich kilkunastu latach, obecnie większościowym właścicielem (77,96 proc. akcji ) jest konsorcjum Albert Ballin, reprezentujące miasto Hamburg, Kühne Holding, Signa Iduna, HSH Nordbank, M.M.Warburg Bank i HanseMerkur. Mniejszościowym jest TUI AG (22,04 proc.), do października 2008 r. większościowy udziałowiec.
Chilijskie przedsiębiorstwo żeglugowe CSAV (Compañía Sud Americana de Vapores) jest największą firmą tego typu w Ameryce Łacińskiej i jedną z najstarszych na świecie (założona w 1872 r.). Według własnych informacji, to 16 największy armator kontenerowy, dysponujący flotą 51 kontenerowców o pojemności ok. 282 tys. TEU (16 jest jego własnością), 10 samochodowcami i 3 masowcami. Grupa działa w dwóch segmentach: usług transportowych i usług portów.