Samorządy kontynuują rozwój turystyczno-żeglarskiej infrastruktury. W założeniu ma to być dźwignia lokalnej gospodarki. Turystyka żeglarska będzie motorem napędowym rozwoju regionu nad Zalewem.
W tym roku w regionie ma zakończyć się budowa aż czterech dużych obiektów żeglarskich. Port nad Zalewem Wiślanym w Kątach Rybackich i przystań jachtową nad Wisłą Królewiecką buduje gmina Sztutowo, gmina Stegna zakończy budowę przystani z mariną nad rzeką Szkarpawa, w Krynicy Morskiej powstaje całkiem nowa infrastruktura lądowa wokół portu nad Zalewem Wiślanym.
- Turystyka żeglarska będzie naszym motorem napędowym i znakiem rozpoznawczym - mówi wójt Sztutowa Stanisław Kochanowski. - Turyści oczekują czegoś więcej od naszego regionu, niż tylko plaż i lasów. My, wzbogacając naszą infrastrukturę, zapewniamy większą ofertę turystyczną Żuławom i Mierzei Wiślanej, przyciągając nowych urlopowiczów.
Najdroższą inwestycją w infrastrukturę wodniacką będzie budowa portu nad Zalewem Wiślanym w Krynicy Morskiej. To kontynuacja pierwszej fazy prac z roku 2012. Koszt 10 mln zł sprawia, że będzie to także najpoważniejsza inwestycja samorządowa w roku 2014 w całym regionie Żuław i Mierzei Wiślanej. Plan zakłada budowę części lądowej portu - nową marinę.
Rozbudowana ma być także część wodna - m.in. pirsy cumownicze i nabrzeże promowe. W przyszłości, zgodnie z zapowiedziami burmistrza Adama Ostrowskiego, umożliwić ma to połączenie promowe przez Zalew Wiślany z Tolkmickiem.
Przypomnijmy, dwie inwestycje - budowa mariny na rzece Szkarpawa oraz rozbudowa portu jachtowego w Kątach Rybackich to przedsięwzięcia związane z programem tzw. Pętli Żuławskiej. To dwie ostatnie inwestycje wykonane w ramach jeszcze poprzedniego rozdania unijnych środków pomocowych - łącznie około 12 mln zł (Pętla Żuławska była dotowana z tzw. Innowacyjnej Gospodarki).
W ramach Pętli Żuławskiej zmodernizowano lub wybudowano od podstaw infrastrukturę żeglarską w Delcie Wisły. W kilkunastu miejscach na Żuławach, Warmii i Powiślu, połączonych śródlądowym szlakiem rzek, kanałów powstały przystanie żeglarskie, pomosty oraz porty żeglarskie (dotacja z Innowacyjnej Gospodarki z 30-proc. wkładem własnym inwestorów, głównie lokalnych samorządów). Wszystko, by na żuławskich rzekach pojawili się turyści-żeglarze.