Na wycieczkowcu Explorer of the Seas, należącym do armatora Royal Caribbean Line, zachorowało 611 osób (564 pasażerów oraz 47 członków załogi). Prawdopodobnie, bo nie zostało to potwierdzone, chorobę wywołał wirus.
Statek z 3050 pasażerami i 1165 członkami załogi znajdował się w trakcie 10-dniowego rejsu, który rozpoczął się 21 stycznia br. w New Jersey z cumowaniem w: Labadee, Haiti, San Juan, St. Thomas, Philipsburg. 25 stycznia br. zdecydowano się na pominięcie Haiti i skierowano wycieczkowiec do San Juan, gdzie miał przejść rozległą dezynfekcję, która przy tak dużej liczbie zainfekowanych kabin wydaje się zadaniem trudnym do wykonania. Ostatecznie w efekcie epidemii rejs został przerwany, a statek zawrócono do New Jersey, gdzie powrócił dwa dni wcześniej, niż przewidywał to pierwotny plan rejsu.
Epidemia na wycieczkowcu, to obok pożaru, najgorszy scenariusz dla armatora. W związku z tym na każdym wycieczkowcu istnieją ścisłe procedury mające na celu zapobieganie takim sytuacjom, m.in. poprzez liczne punkty dezynfekcji rąk dla pasażerów, częste sprzątanie całego statku, czy wysokie standardy higieny w miejscach przygotowywania i spożywania posiłków. W przypadku podejrzenia o zachorowanie pasażerowie są bezwzględnie izolowani, a ich kabiny są bardzo dokładnie dezynfekowane łącznie z myciem ścian i sufitów, wymianą materacy i wszelkich elementów wyposażenia kabiny, które można w łatwy sposób zastąpić jak: szklanki, podstawki, katalogi armatorskie, piloty od telewizorów, wszelkiego rodzaju pościel itp. Takie zachowawcze działanie ma uchronić armatora przed epidemią na wycieczkowcu i w efekcie przed stratami finansowymi związanymi z odwołaniem rejsu.
Czystość na wycieczkowcach, na których pracuje wielu pracowników z różnych stron świata, a przede wszystkich z różnych kultur, to efekt wielu szkoleń i wymagającego nadzoru. Nawet pracownicy wykonujący najprostsze czynności związane ze sprzątaniem, zanim wyjadą na pierwszy kontrakt, są żmudnie szkoleni z procedur wdrożonych u danego armatora i jest to skrupulatnie sprawdzane.
REL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.