Żegluga

Niespełna 10 osób i organizacji nadesłało swoje uwagi do najnowszego rządowego projektu przekopania Mierzei Wiślanej. W piątek zakończył się trwający prawie półtora miesiąca okres konsultacji społecznych dotyczących Prognozy Oddziaływania na Środowisko Programu Wieloletniego "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Dokument ten oraz inne, związane z tym przedsięwzięciem, są opublikowane na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni, który w imieniu rządu przyjmował uwagi m.in. do nowej - trzeciej już z kolei - oceny oddziaływania na środowisko kanału przekopanego w poprzek mierzei. Poprzednie dwie wykazywały, że inwestycja nie powinna być realizowana.

- Nasze wnioski są podobne do tych, które wynikają z opracowania wykonanego pod kierownictwem doktora Macieja Przewoźniaka - mówił dr inż. Andrzej Tyszecki, dyrektor Biura Eko-Konsult w Gdańsku, jeden z autorów oceny. - Proponowaliśmy zrezygnowanie z zamiaru przekopania mierzei.

Trzecia ekspertyza, jak zapewniono nas w Urzędzie Morskim w Gdyni, uwzględnia wcześniej wykonane opracowania.

Jest ich uzupełnieniem o analizę tego, jaki może być interes publiczny w zbudowaniu kanału dla statków.

Ta najnowsza ekspertyza (pod redakcją Michała Behnke z kancelarii CIC) udowadnia, że społeczeństwo skorzysta na wokonaniu przesmyku. Po przeanalizowaniu czterech wariantów jako miejsce najkorzystniejsze wskazuje rejon osiedla Nowy Świat w gminie Sztutowo.

 

0 Przekop
Przekop mierzei daje dla Elbląga i Zalewu Wiślanego jakąś szansę ekonomicznego oraz sportowo-rekreacyjnego rozwoju. Stan obecny nie daje żadnej szansy. Stanu tego bronią ludzie, którzy wolą nic nie robić. Haniebne! Zaznaczam, że wszystkie nadbałtyckie akweny mają przekopy. Nie obserwuje się tam żadnych szkód dla środowiska. Wszelka analiza biurkowa (znana mi) wynika z ułomnego widzenia wykorzystania przekopu z dzisiejszego doświadczenia, jest fikcyjna i jest do odrzucenia. Rozwój uruchomi szansa na rozwój, której teraz nie ma.
19 listopad 2013 : 12:11 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 popieram Miroslawa !
Jestem kapitanem , 30+ lat na morzu .
Przekopy sa normalna sprawa wszedzie w Europie ,nawet tam gdzie sa duze plywy ( to odpada w pzrypadku Zalewu Wislanego) . Jak ktos sie obawia o "wymiane wod" , to mozna pzreciez wstawic bariere , otwierana tylko w razie wejscia /wyjscia grupy statkow . Bariera zabezpieczalaby tez zalew przed jakimis ekstremalnymi sytuacjami pogodowymi .
I tak trzeba bedzie zrobic ruchomy most dla transportu samochodowego - moze to byc most wraz z bariera - jak w sluzach holenderskich .
Elblag portem morskim ,swobodny dostep na Zalew jachtow rekreacyjnych !
Niestety ,nie wierze ,ze dozyje przekopu i i nigdy nie wplyne nim na Zalew .
Glupota w kraju jest zbyt powszechna . A ekoterorysci nie popuszcza .

Pozdrawiam

Miroslaw ( zbieznosc imion przypadkowa !!!) .
19 listopad 2013 : 12:32 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Przekop...
Układ geograficzny mamy taki, a nie inny.
Chcąc uniezależnić się od widzimisię Rosji nie ma innego wyboru, jak wykonanie przekopu przez Mierzeję. Nie wszyscy to rozumieją.
Ekointeresanci nie odpuszczą, zwłaszcza jeśli Rosjanie sypną kasą. Tak więc należałoby się przygotować na długą batalię i robić swoje.
19 listopad 2013 : 16:03 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 o przekopach
Państwa Ameryki Środkowej zabierają się za przekopanie drugiego kanału łączącego Pacyfik z Atlantykiem ,to i u nas uda się wykopać ''kawałek rowu''w obrębie jednego morza.
19 listopad 2013 : 16:43 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: