Żegluga

W czwartek w japońskiej stoczni Tsuneishi odbył się chrzest i odbiór najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej – m/s „Tatry”. Masowiec może jednorazowo przewozić 82 tys. ton ładunku.

To czwarta jednostka z serii, odebrana przez PŻM z Tsuneishi w tym roku. Poprzednie też noszą nazwy pasm górskich: „Karpaty”, „Sudety” i „Beskidy’”. Są klasycznymi masowcami do przewozu zboża, węgla czy rudy żelaza. W nomenklaturze rynkowej zalicza się je do kamsarmaksów, czyli największych statków, które mogą wpłynąć do portu Kamsar w Gwinei. „Tatry” mają 229 m długości, ponad 32 m szerokości, a maksymalne zanurzenie 14,4 m. Statek może jednorazowo przewozić 82 tys. ton ładunku, co w przypadku węgla odpowiada pociągowi złożonemu z 1188 węglarek o łącznej długości ok. 17 km.

– Matką chrzestną m/s „Tatry” została Karina Grabijas z Działu Kadr Morskich PŻM, a statek poświęcił polski ksiądz o. Janusz Kucicki ze Zgromadzenia Misjonarzy Werbistów – poinformował Krzysztof Gogol, rzecznik PŻM.

W okolicznościowym przemówieniu wygłoszonym przy odbiorze statku dyrektor naczelny PŻM Paweł Szynkaruk chwalił wysoką jakość masowców z Japonii.

– Kamsarmaksy ze stoczni Tsuneishi już od kilku miesięcy są mocnym filarem naszej floty – powiedział P. Szynkaruk. – Są chwalone są za wysoką jakość wykonania i niezawodność. Nasi oficerowie bardzo chętnie na nie mustrują, mając pewność spokojnej i bezpiecznej podróży oraz spełnienia wszystkich wymogów stawianych przez instytucje kontrolne w portach.

Pomimo kryzysu na rynku, wszystkie 82-tysięczniki PŻM od razu znajdują zatrudnienie. Po opuszczeniu japońskiej stoczni płyną przez Pacyfik i Kanał Panamski po zboże do Nowego Orleanu. Z ładunkiem wracają do Azji.

Masowcem „Tatry” w jego dziewiczym rejsie dowodzi kpt. ż.w. Mirosław Wamka ze Szczecina. Wcześniej był on także pierwszym kapitanem siostrzanych „Sudetów”.

Cztery kamsarmaksy z Japonii kończą program odnowy tonażu PŻM, realizowany od 2005 roku. W tym czasie największy polski armator odebrał 38 statków o łącznej nośności 1,5 mln DWT. Wartość inwestycji to ponad miliard dolarów. Dzięki zakupom nowych jednostek i sprzedaży najstarszych średni wiek floty PŻM obniżył się z 17 do 10 lat. (ek)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter