Po bardzo dobrym pierwszym kwartale br. liczba kontenerów transportowanych przez Atlantyk wyraźnie spadła. Dołuje również stopień wykorzystania statków w transporcie, przez co zmniejszają się stawki frachtowe.
W rezultacie armatorzy anulują rejsy kontenerowców przypadające na październik, o czym informuje Drewry Maritime Research.
W pierwszej połowie 2013 roku ogólna liczba kontenerów przewiezionych przez Atlantyk w kierunku zachodnim spadła o 1%.
Wedle słów przedstawiciela Drewry jest to o tyle zaskakujące, że w USA mówi się o wzroście sprzedaży nieruchomości i samochodów, co powinno przełożyć się na wzmożony transport ładunków. Prawdopodobnie wzrost ten został przejęty przez masowce i ro-ro.
Pomimo spadku liczby kontenerów, pomiędzy lipcem a sierpniem br. o 2,1 % zwiększyła się zdolność przewozowa kontenerowców, co było jedynie wynikiem anulowania jednego z rejsów w lipcu.
Agencja informuje że brak aktywności armatorów może być efektem połączenia sił przez „wielką trójkę”- Maersk Line, MSC i CMA CGM. Współpraca może zaowocować wyjściem tych armatorów spoza dotychczasowych zakresów usług, co spowoduje istotne zmiany w walce o wpływy w kluczowych portach.