Żegluga

Zgodnie ze wstępnymi zapowiedziami i deklaracjami Stena Line, o których informowaliśmy - jako pierwsi w polskich mediach - w zeszłym roku, szwedzki operator wprowadza, od 8 lipca, trzecią jednostkę na linię Gdynia-Karlskrona. Będzie nim Stena Allegra (ex Norman Trader). Statek jest obecnie na Morzu Północnym, w drodze na Bałtyk, prawdopodobnie do stoczni remontowej w Gdyni, gdzie wstępnie spodziewany jest 5-6 czerwca.

Norman Trader opuścił 26 maja Falmouth i rzekę Fal, na której oczekiwał ostatnio na zatrudnienie lub kupca. Płynie jednak nie pod własnym napędem, a holowany przez jednostkę Viking (holownik o uciągu na palu 70 T i moc napędu głównego 6080 KM.

Stena nabyła statek prawdopodobnie w kwietniu br., według źródeł brokerskich - za 10 mln euro, co uznawane jest za niską cenę jak na prom tego typu i wieku. Takie spekulacje lub oceny obserwatorów rynku współgrają z pogłoskami o nierewelacyjnym poziomie utrzymania jednostki przed ostatnim odstawieniem jej na postój "na sznurku", który - sam w sobie - stanu statku nie mógł poprawić oraz z faktem, iż prom nie może dotrzeć do stoczni remontowej przystosowującej statek do standardów nowego właściciela o własnych siłach i musi być holowany.

Trzeci statek na linii Gdynia-Karlskrona ma zaspokoić rosnący popyt na przewozy frachtowe na tej trasie. Prom, wyczarterowany od siostrzanej firmy Stena RoRo, będzie operować pod nazwą Stena Allegra (jego ostatnia z kilku dotychczasowych nazw, to Norman Trader).

Stena Allegra ma zwiększyć pojemność frachtową linii Gdynia-Karlskrona o 20% - w pierwszej fazie. W przyszłości istnieje możliwość rozbudowania rozkładu rejsów tego statku i tym samym uzyskania dodatkowej pojemności frachtowej tej linii.

Już od dość dawna pojawiały się pogłoski i spekulacje na temat zamiaru wprowadzenia przez Stena Line, na linię Gdynia-Karlskrona, trzeciego promu, o większej zdolności przewozowej ładunków, a w październiku minionego roku, jako pierwsi w polskich mediach, informowaliśmy o deklaracjach w tej sprawie ze strony przedstawicieli kierownictwa Stena Line.

Czytaj także: Większy prom na linii Gdynia-Karlskrona?

- Cieszę się, że możemy zaoferować rozkład rejsów uwzględniający trzeci statek. Ruch na naszej linii rósł wyraźnie w ostatnich latach. Potrzeba większej pojemności ładunkowej była oczywista, ponieważ już od dłuższego czasu pływaliśmy z pełnym pokładem samochodowym. Teraz możemy poprawić obsługę zarówno naszych klientów towarowych i turystów, oferując im więcej wypłynięć - mówi Tony Michaelsen, dyrektor linii Gdynia-Karlskrona.

Jak podaje Stena Line, w roku 2012 liczba jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.) przewiezionych na linii Gdynia-Karlskrona wzrosła o 7%, a liczba samochodów osobowych o 9% w porównaniu do roku poprzedniego. Tendencja rosnąca utrzymuje się nadal. W pierwszym kwartale 2013 liczba przewiezionych jednostek frachtowych wzrosła o 11%, a liczba samochodów osobowych o 8% w porównaniu do pierwszego kwartału roku 2012.

- Rozwój gospodarczy w Polsce i Europie Wschodniej jest bardzo dobry, a my wierzymy, że zarówno liczba przewiezionych ładunków jak i podróży prywatnych między Polską a Szwecją będzie wzrastać. Rozwiązanie z trzecim statkiem, który będzie kursował wraz ze Stena Vision i Stena Spirit na linii Gdynia-Karlskrona jest optymalne, a Stena Allegra idealnie uzupełnia ofertę tych dwóch statków - powiedział Michael McGrath, dyrektor ds. operacyjnych w Stena Line.

Stena Vision i Stena Spirit będą kursować zgodnie z dotychczasowym rozkładem rejsów. Stena Allegra będzie wypływać z Gdyni i Karlskrony trzy razy w tygodniu. Prom ma przybywać do Gdyni w środy i piątki o godz. 06:00, a w soboty - o 10:00, natomiast wypływać planowo z polskiego portu w poniedziałki i środy o północy, a w piątki o 08:00 rano. W Karlskronie cumować ma we wtorki i czwartki od 12:00 do 18:00 i w piątki od 20:00 do 22:00. Pierwsze wyjście z Gdyni planowane jest na 8 lipca 2013 r.

PioSta, rel

Fot.: Tim Green (CC)

Stena Allegra (ex Norman Trader) - charakterystyka podstawowa:

nr IMO   9147291
stocznia   Astilleros Espanoles S.A. (AESA), Sevilla, Hiszpania
stoczniowy nr budowy   287
rok budowy   1998
(zwodowany w lutym 1998 roku, przekazany do eksploatacji 3 września 1998 r. armatorowi Cenargo International Ltd, Nassau)
poprzedni właściciel Daybreak Shipping, Ltd
wcześniejszy właściciel    Cenargo International Ltd. (1998-2005)
obecny właściciel   Stena RoRo
obecny operator   Stena Line
linia   Gdynia - Karlskrona (od lipca 2013)

długość całkowita   179,93 m
długość między pionami   168,70 m
szerokość   25,24 m
zanurzenie   6,50 m
wysokość do pokładu głównego   8,70 m
wysokość do pokładu górnego   14,90 m
nośność przy zanurzeniu 6,50 m   7360 t
nośność przy zanurzeniu 5,80 m   5500 t
tonaż pojemnościowy brutto   22 152
tonaż pojemnościowy netto   6645

długość linii ładunkowej
- na pokładzie głównym   900 m
- na pokładzie górnym   1050 m
- łącznie   1950 m
ładowność trailerów (zestawów drogowych) 12 m / 16 m
- na pokładzie głównym   72 / 54
- na pokładzie górnym   84 / 64
- łącznie   156 / 118
wysokość międzypokładzi (prześwit pokładów)    5,20 m
wyposażenie przeładunkowe:
- dziobowe i rufowe furty i rampy ładunkowe
    - rampa dziobowwa   15,0 + 2,0 x 4,5 m
    - rampa rufowa   13,0 + 2,0 x 17,0 m
- 2 wewnętrzne rampy ruchome między pokładem głównym i górnym o wymiarach 55,0 X 3.2 m
system kompensacji przechyłów trzy zespoły zbiorników kompensacji przechyłów Flume

zbiorniki
- paliwo ciężkie   1310 t
- olej napędowy   30 t
- balasty   3900 t
- woda słodka   290 t
- olej smarny   145 t
- zbiorniki systemu kompensacji przechyłów   1500 t
- zbiorniki stablilizacji   415 m3

liczba miejsc pasażerskich   195 (według komunikatu Stena Line z końca maja 2013 r.)
inne źródła podawały w różnych okresach:   250 miejsc pasażerskich;   214;   certifikat bezpieczeństwa na 399 osób (według innych źródeł miała to być liczba miejsc pasażerskich po uzupełnieniu środków ratunkowych)
liczba kabin   57 (według komunikatu Stena Line z końca maja 2013 r.; niektóre źródła podają: 57 kabin pasażerskich z miejscami dla 114 osób na "dolnych łóżkach" + 96 miejsc na "górnych" składanych łóżkach pullman'owskich)
ogólnodpstępne pomieszczenia dla pasażerów: bar-lounge, salon video, restauracja, sklep
miejsca siedzące w pomieszczeniach ogólnego użytku
- restauracja   100 miejsc
- bar-lounge   100 m.
- salon video   20 m.
- fotele lotnicze   96

napęd, urządzenia sterowe i elektrownia okrętowa:
- dwie śruby nastawne Wichmann (138 obr/min)
- silniki napędu głównego cztery, wysokoprężne, typu Wärtsilä 9L38
- moc silników napędu głównego   4 X 8076 KM (600 obr/min)
- łączna moc napędu głównego   23 760 kW
- prędkość   22,5 w.
(wg niektórych źródeł - do 24 w.; Stena Line, w komunikacie z końca maja 2013 r., podaje 22 węzły)
- dwa dziobowe stery strumieniowe typu Brunvoll, po 1300 kW - każdy
- dwa stery Becker'a
- silniki pomocnicze dwa, wysokoprężne, typu Wartsila 6L20
- moc zespołów prądotwórczych   2 x 930 kW (900 obr/min)
- prądnice zawieszone ("wałowe")   2 x 1750 kVA + 2 X 800 kVA

klasyfikacja Lloyd's Regsiter (wg wiedzy z maja 2013 r.)

wcześniejsze nazwy, operatorzy i zatrudnienie:
ostatnie zatrudnienie - brak (laid-up na River Fal, koło Falmouth, Wlk. Brytania, od lipca 2011 r.)
Norman Trader (2011) - P&O Ferries - Dublin - Liverpool
Norman Trader (2011) - operator Stena Line - linia Holyhead - Dublin
Norman Trader (2011) - P&O Ferries - linia Dublin - Liverpool
Norman Trader (2011)
Norman Trader (2011) - LD Lines - linia Le Havre - Portsmouth
Norman Trader (2010-2011)
Norman Trader (2010) - LD Lines - linia Boulogne - Dover
T Rex ( do maja 2010) - Norfolkline - linia Birkenhead - Dublin
T Rex (2010)
T Rex (2009-2010) - CoTuNav (Tunisia ferries) - linia Marseille - Tunis
T Rex (2009) - T-Link Lines - linia Genoa voltri - Termini Imerse
AVE Luebeck (2008 do kwietnia 2009) - Terrabalt, Litwa
Pau Casals (do listopada 2008) - Caronte & Tourist - linia Messina - Salerno
Pau Casals (2006-2008) - Balearia - na linii Walencja - Palma
Europax Appia (2005 do stycznia 2006)
Dawn Merchant (do listopada 2005) - Norse Merchant Ferries - linia Liverpool - Dublin
Dawn Merchant (2002-2005) - Norfolkline - linia Dunkierka - Dover
Dawn Merchant (1999-2002) - Norse Merchant Ferries - linia Liverpool - Dublin
Dawn Merchant (1998 do stycznia 1999) - Und RoRo - linia Istambuł - Triest 

0 Do której stoczni
...wpłynie na remont ta jednostka? Wie ktoś?
31 maj 2013 : 04:22 Guest | Zgłoś
0 re
jak do Gdyni to chyba tylko Nauta bo o innych stoczniach remontowych w Gdyni nie słyszałem
31 maj 2013 : 12:35 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter