Żegluga

Katedra Geoinformatyki Akademii Morskiej w Szczecinie opracowała technologię, która pozwoli wdrożyć w Polsce ogólnoeuropejski Rzeczny System Informacyjny (ang. River Information System - RIS). Wprowadzenia RIS wymaga od naszego kraju Unia Europejska.

Projekt szczecińskiej uczelni - pracą nad nim kieruje prof. Andrzej Stateczny - obejmuje m.in. system obrazowania map elektronicznych i informacji w żegludze śródlądowej, elektroniczne raportowanie statków oraz system kontroli ruchu jednostek pływających.

- Utworzono także centrum koordynacyjne, w którym przygotowywane są informacje z opisem sytuacji na rzece - informuje Bogna Bartkiewicz. - Wdrożono moduł statkowy na testowej jednostce pływającej - laboratorium hydrograficzno-pomiarowym, czyli na Hydrografie XXI. Statek i centrum łączy zintegrowany system transmisji i przetwarzania danych.

Czemu służy RIS? Najprościej rzecz ujmując: poprawia bezpieczeństwo w transporcie śródlądowym, zwiększa przepustowość dróg wodnych, skraca czas podróży i co za tym idzie - poprawia komunikację między różnymi gałęziami transportu.

W zasięgu systemu opracowanego przez AM ma być cała Dolna Odra (łącznie RIS obejmie 97,3 km dróg wodnych w Polsce).

- Twórcy projektu podkreślają wybitne znaczenie antyimportowe projektu. Efekty ich prac pozwalają samodzielnie budować RIS w naszym kraju, bez konieczności korzystania z - często kosztownych - rozwiązań z zagranicy - dodaje Bartkiewicz.

Obecnie trwa procedura wyłonienia generalnego wykonawcy projektu „Pilotażowe wdrożenie RIS Dolnej Odry”. Zgodnie z europejskimi regulacjami dane przekazywane przez RIS powinny być udostępniane bezpłatnie wszystkim uczestnikom żeglugi śródlądowej w całej Europie. Do tego celu muszą oni jednak posiadać specjalne urządzenia.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9582 4.0382
EUR 4.2696 4.3558
CHF 4.3743 4.4627
GBP 4.9808 5.0814

Newsletter