Żegluga

Polska Żegluga Bałtycka (operująca pod znakiem handlowym Polferries) zmniejszyła częstotliwość zawinięć na linii Gdańsk-Nynashamn, w związku z przeniesieniem jednego z zatrudnionych na niej dotąd promów na linię Świnoujście-Ystad.

Jest to ruch mający zracjonalizować i poprawić efektywność ekonomiczną dłuższej linii łączącej Gdańsk i szwedzki Nynashamn pod Sztokholmem. Zdaniem niektórych obserwatorów i komentatorów rynku zaskoczeniem jest nie sam fakt przesunięcia promu z tej trasy na inną, tylko to, że doszło do tego tak późno. Niektórzy spekulują, że zdecydowano się na ten krok właśnie teraz, by wyprzedzić ruch nowej zagranicznej konkurencji planującej wejście na polski rynek przewozów promowych w postaci TT-Line. Początkowo, nieoficjalne źródła mówiły o zamiarze wprowadzenia przez tego operatora promu Robin Hood, jednak ostatnio mówi się raczej o jednostce Niels Dacke (choć nie ma to większego znaczenia, bo są to jednostki bliźniacze). Włączenie Świnoujścia do rozkładu zawinięć promu TT-Line miałoby nastąpić w marcu.

O prawdopodobnym wejściu TT-Line do Świnoujścia pisaliśmy, jako pierwsi, w materiale: Nowy operator promowy na polskim rynku?

Kwestią otwartą pozostaje na razie, czy decyzja Polferries o wzmocnieniu swojej linii do Ystad kosztem połączenia Gdańsk-Nynashamn, "przyblokuje" TT-Line i czy operator ten przypadkiem nie zrezygnuje (przynajmniej na razie) z planowanego wejścia na polski rynek.

Baltivia opuściła Gdańsk i obsługę linii do Nynashamn 19 stycznia, przybywając następnego dnia do Świnoujścia i wchodząc na linię do Ystad, w zastępstwie promu Wawel. Przez dwa tygodnie, do 3 lutego, prom Wawel przebywał na remoncie w Szczecinie. W tym czasie zastępowała go na linii Świnoujście-Ystad Baltivia (co zdarzało się także już w poprzednich latach). Wawel przybył 4 lutego do Świnoujścia, a następnie wrócił do obsługi połączenia Świnoujście-Ystad. Od 5 lutego linię tę obsługują oba promy PŻB.

Obserwatorzy rynku promowego w Polsce i za granicą od dawna dopuszczali prawdopodobieństwo zamknięcia linii Gdańsk-Nynashamn. Jednak, jak zapewnił prezes PŻB, Piotr Redmerski, w wypowiedzi udzielonej PAP - Polska Żegluga Bałtycka nie planuje likwidacji linii Gdańsk-Nynashamn, a nawet nie wyklucza dalszych inwestycji w to połączenie, na którym pozostał teraz jeden prom - Scandinavia. Z drugiej jednak strony, w przeszłości okazywało się na europejskim rynku promowym, że takie zapowiedzi i deklaracje wcale nie muszą być zrealizowane, i to nie tylko z powodu nagłej zmiany okoliczności.

Od wtorku (5 lutego) obowiązuje nowy rozkład rejsów promów Polferries. Według niego połączenie Świnoujście-Ystad obsługiwane będzie teraz przez dwa promy - Wawel i Baltivia, co umożliwi PŻB oferowanie dwóch odejść promów dziennie z obu portów. Nowy rozkład Polferries obowiązywać ma, na razie, do początku 2014 roku. Baltivia odchodzi ze Świnoujścia w południe, a Wawel o 22.30.

Tym samym nieznacznie zaostrzy się konkurencja polsko-polska w przewozach promowych między Świnoujściem, a południową Szwecją. Szczecińska Unity Line utrzymuje połączenie ze Świnoujścia do Ystad z czterema odejściami dziennie oraz do Trelleborga (przez większość dni tygodnia) - z trzema, dysponując na tych dwóch trasach łącznie siedmioma promami.

W odniesieniu do trasy Gdańsk - Nynashamn Polferries zastosowało nietypową "elastyczną" strukturę rozkładu jazdy, określając odejścia na konkretne, wybrane dni w kolejnych miesiącach, zamiast "sztywnych", regularnych odejść w konkretnych dniach tygodnia. Prom kursować więc będzie między Gdańskiem a okolicami Sztokholmu w nieregularnie rozłożonych odstępach od dwóch do nawet 6 dni. Zróżnicowano też liczbę kursów promu Scandinavia w poszczególnych miesiącach, dostosowując ją do spodziewanego popytu. I tak np. na luty br. zaplanowano osiem odejść z Gdańska, a na styczeń 2014 roku - zaledwie sześć. Natomiast w lipcu i sierpniu Scandinavia będzie pływała najwięcej, oferując po 15 odejść z Gdańska w każdym z tych miesięcy - praktycznie co drugi dzień.

Wawel to prom o długość linii ładunkowej ro-ro 1490 m i miejscach dla 1000 pasażerów (w tym dla 480 w kabinach). Z kolei Baltivia o nośności 5492 t i długości pasa ładunkowego ro-ro 1408 m oferuje miejsca dla 250 pasażerów. Baltivia pływała w barwach Polferries na linii Gdańsk-Nynashamn, od 2007 roku, a Wawel - eksploatowany jest przez kołobrzeskiego armatora na linii ze Świnoujścia do południowej Szwecjii od 2004 roku.

Polska Żegluga Bałtycka przeznaczona została do prywatyzacji według tegorocznego planu Ministerstwa Skarbu Państwa. Upływający czas (także starzenie majątku firmy, czyli promów) oraz nieudane, kolejne w ostatnich latach, próby prywatyzacji PŻB nie ułatwiają sytuacji polskiego przewoźnika promowego, który bez dokapitalizowania raczej nie będzie w stanie samodzielnie odnowić tonażu i utrzymać konkurencyjności.

PBS Fot. Piotr B. Stareńczak

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7527 3.8285
EUR 4.2033 4.2883
CHF 4.4912 4.582
GBP 4.9894 5.0902