Żegluga

Niektórzy armatorzy z aliansu G6 - APL, Hapag-Lloyd (H-L) i MOL, uruchamiają nowy serwis dowozowy łączący Gdynię, Hamburg i Bremerhaven. Nadano mu nazwę Poland Express Service (PEX). W serwisie zatrudniony będzie statek o ładowności ok. 1000 TEU.

Jak ujawniono w ostatni piątek, 11 stycznia, na witrynie WWW niemieckiego armatora i przewoźnika kontenerowego, utworzenie nowego połączenia (o nazwie PEX wg nomenklatury Hapag-Lloyd'a) - dodatkowego w stosunku do istniejącego serwisu H-L REX - wynika ze wzrastającego zapotrzebowania ze strony rynku. Dotychczas Hapag-Lloyd zatrudniał dwa statki (Empire i Emotion) po ok. 1400 TEU ładowności, we własnym serwisie dowozowym, z zawinięciami do Gdyni (REX: porty niemieckie - Gdynia (GCT) - St. Petersburg - Helsinki - Gdynia (GCT) - Niemcy).

Nowy serwis oferować będzie cotygodniowe zawinięcia z następującą rotacją: Bremerhaven - Hamburg (terminale CTA/CTB) - Gdynia (BCT/GCT) - Bremerhaven. Statek serwisu PEX przebywać będzie w Gdyni w czwartki i piątki, najpierw w terminalu BCT, potem GCT.

Kursowanie statków w ramach serwisu PEX zaczynie się 21 stycznia 2013 roku od wyjścia czarterowanej jednostki Akacia z terminalu ETS w Bremerhaven (podróż 001W). Według nieoficjalnych informacji - Hapag-Lloyd i MOL wykupiły sloty kontenerowe na stataku od APL, który jest jego operatorem.

Akacia (ex Baltic Swan, ex Akacia) to jednostka dość typowa dla ruchu feederowego w Europie Północnej, w tym - między Polską a Niemcami - przedstawiciel popularnego typu 168 ze stoczni Sietas. Jest to statek z ładownią otwartą (bezpokrywową), tzw. open top container ship (otwarta i z podwyższonymi zrębnicami luków jest ładownia nr 2; pierwsza - od dziobu - posiada pokrywy lukowe).

*     *     *

Dwaj czołowi niemieccy armatorzy i przewoźnicy kontenerowi Hapag LLoyd i Hamburg Sud (z Grupy Oetkera - tej od budyniów w proszku i mrożonej pizzy) prowadzą rozmowy na temat fuzji. Jeśli by do niej doszło - powstałby czwarty morski przewoźnik kontenerowy świata - po Maersk, MSC i CMA-CGM.

APL to amerykański armator i przewoźnik kontenerowy. Właścicielami Hapag-Lloyd'a są konsorcjum Albert'a Ballin'a (złożonego z Miasta Hamburg, Kühne Maritime, Signal Iduna, HSH Nordbank, M.M.Warburg Bank i HanseMerkur) - 77,96 proc. udziałów oraz grupa turystyczna TUI AG - 22,04 proc. MOL (Mitsui O.S.K. Lines Ltd.), to armator japoński.

Pozostali członkowie aliansu G6 (nie zaangażowani w nowy serwis PEX z zawinięciami do Gdyni), to Hyundai Merchant Marine Co. z Korei Południowej, japoński Nippon Yusen Kaisha i Orient Overseas Container Line z Hongkongu. Partnerzy aliansu G6 planowali w zeszłym roku uruchomienie bezposredniego serwisu liniowego z Dalekiego Wschodu do Europy (łącznie z zawinięciami do polskiego portu - najpierw negocjowano z terminalem DCT w Gdańsku, potem w grę wchodził gdyński BCT), ale ostatecznie do tego nie doszło. Niewykluczone, że podjęcie wysiłku organizacyjnego i uruchomienie przez niektórych członków aliansu G6 nowego serwisu dowozowego między Gdynią, a portami niemieckimi oznacza dalsze odłożenie w czasie planów przedłużenia serwisu Europa-Azja aliansu G6 na Bałtyk, łącznie z zawinięciami do portu Polskiego lub nawet ich porzucenie w odniesieniu do przewidywalnej przyszłości, ale to oczywiście jedynie spekulacje.

Czytaj także: Zawijanie statków serwisu G6 do BCT Gdynia jeszcze nie przesądzone

PBS, rel

Fot. Archiwum

Akacia - charakterystyka podstawowa:
armator zarejestrowany   Acacia Shipping Ltd.  
armator zarządzający   Peter Döhle Schiffahrts-KG
stocznia   J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co. / Hamburg
stoczniowy nr budowy   1206
rok budowy   2004
przebudowa (przedłużenie)   2008
długość całkowita   149,14 m
długość rejestrowa   139,79 m             
szerokość   22,50 m              
wysokość boczna   11,30 m
zanurzenie   8,70 m              
tonaż pojemnościowy brutto   11 662 
tonaż pojemnościowy netto   7284      
nośność   13 713 t 
ładowność kontenerów   1008 TEU     
moc napędu głównego   8400 kW
prędkość eksploatacyjna   18,50 w.
klasa lodowa   E3

0 Grupa Oetkera
Hamburg Sud (z Grupy Oetkera - tej od budyniów w proszku i mrożonej pizzy)- naprawdę klasa wytłumaczenie...
15 styczeń 2013 : 10:25 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter