Niektórzy armatorzy z aliansu G6 - APL, Hapag-Lloyd (H-L) i MOL, uruchamiają nowy serwis dowozowy łączący Gdynię, Hamburg i Bremerhaven. Nadano mu nazwę Poland Express Service (PEX). W serwisie zatrudniony będzie statek o ładowności ok. 1000 TEU.
Jak ujawniono w ostatni piątek, 11 stycznia, na witrynie WWW niemieckiego armatora i przewoźnika kontenerowego, utworzenie nowego połączenia (o nazwie PEX wg nomenklatury Hapag-Lloyd'a) - dodatkowego w stosunku do istniejącego serwisu H-L REX - wynika ze wzrastającego zapotrzebowania ze strony rynku. Dotychczas Hapag-Lloyd zatrudniał dwa statki (Empire i Emotion) po ok. 1400 TEU ładowności, we własnym serwisie dowozowym, z zawinięciami do Gdyni (REX: porty niemieckie - Gdynia (GCT) - St. Petersburg - Helsinki - Gdynia (GCT) - Niemcy).
Nowy serwis oferować będzie cotygodniowe zawinięcia z następującą rotacją: Bremerhaven - Hamburg (terminale CTA/CTB) - Gdynia (BCT/GCT) - Bremerhaven. Statek serwisu PEX przebywać będzie w Gdyni w czwartki i piątki, najpierw w terminalu BCT, potem GCT.
Kursowanie statków w ramach serwisu PEX zaczynie się 21 stycznia 2013 roku od wyjścia czarterowanej jednostki Akacia z terminalu ETS w Bremerhaven (podróż 001W). Według nieoficjalnych informacji - Hapag-Lloyd i MOL wykupiły sloty kontenerowe na stataku od APL, który jest jego operatorem.
Akacia (ex Baltic Swan, ex Akacia) to jednostka dość typowa dla ruchu feederowego w Europie Północnej, w tym - między Polską a Niemcami - przedstawiciel popularnego typu 168 ze stoczni Sietas. Jest to statek z ładownią otwartą (bezpokrywową), tzw. open top container ship (otwarta i z podwyższonymi zrębnicami luków jest ładownia nr 2; pierwsza - od dziobu - posiada pokrywy lukowe).
* * *
Dwaj czołowi niemieccy armatorzy i przewoźnicy kontenerowi Hapag LLoyd i Hamburg Sud (z Grupy Oetkera - tej od budyniów w proszku i mrożonej pizzy) prowadzą rozmowy na temat fuzji. Jeśli by do niej doszło - powstałby czwarty morski przewoźnik kontenerowy świata - po Maersk, MSC i CMA-CGM.
APL to amerykański armator i przewoźnik kontenerowy. Właścicielami Hapag-Lloyd'a są konsorcjum Albert'a Ballin'a (złożonego z Miasta Hamburg, Kühne Maritime, Signal Iduna, HSH Nordbank, M.M.Warburg Bank i HanseMerkur) - 77,96 proc. udziałów oraz grupa turystyczna TUI AG - 22,04 proc. MOL (Mitsui O.S.K. Lines Ltd.), to armator japoński.
Pozostali członkowie aliansu G6 (nie zaangażowani w nowy serwis PEX z zawinięciami do Gdyni), to Hyundai Merchant Marine Co. z Korei Południowej, japoński Nippon Yusen Kaisha i Orient Overseas Container Line z Hongkongu. Partnerzy aliansu G6 planowali w zeszłym roku uruchomienie bezposredniego serwisu liniowego z Dalekiego Wschodu do Europy (łącznie z zawinięciami do polskiego portu - najpierw negocjowano z terminalem DCT w Gdańsku, potem w grę wchodził gdyński BCT), ale ostatecznie do tego nie doszło. Niewykluczone, że podjęcie wysiłku organizacyjnego i uruchomienie przez niektórych członków aliansu G6 nowego serwisu dowozowego między Gdynią, a portami niemieckimi oznacza dalsze odłożenie w czasie planów przedłużenia serwisu Europa-Azja aliansu G6 na Bałtyk, łącznie z zawinięciami do portu Polskiego lub nawet ich porzucenie w odniesieniu do przewidywalnej przyszłości, ale to oczywiście jedynie spekulacje.
Czytaj także: Zawijanie statków serwisu G6 do BCT Gdynia jeszcze nie przesądzone
PBS, rel
Fot. Archiwum
Akacia - charakterystyka podstawowa:
armator zarejestrowany Acacia Shipping Ltd.
armator zarządzający Peter Döhle Schiffahrts-KG
stocznia J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co. / Hamburg
stoczniowy nr budowy 1206
rok budowy 2004
przebudowa (przedłużenie) 2008
długość całkowita 149,14 m
długość rejestrowa 139,79 m
szerokość 22,50 m
wysokość boczna 11,30 m
zanurzenie 8,70 m
tonaż pojemnościowy brutto 11 662
tonaż pojemnościowy netto 7284
nośność 13 713 t
ładowność kontenerów 1008 TEU
moc napędu głównego 8400 kW
prędkość eksploatacyjna 18,50 w.
klasa lodowa E3
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.