Żegluga

Transport kontenerowy z roku na rok staje się coraz ważniejszym sektorem krajowej gospodarki. Polskie terminale modernizują się i mogą przeładować więcej kontenerów, a pod względem jakości oferowanych usług coraz bardziej przypominają swoją zachodnioeuropejską konkurencję. Według danych opublikowanych przez trzy największe polskie porty, miniony rok przyniósł znaczący wzrost wolumenu przeładunku kontenerów. Tendencja ta powinna utrzymać się jeszcze przez kilka najbliższych lat.

Duże inwestycje w rozwój infrastruktury, jakie chcą poczynić zarządy portów, napawają optymizmem. Także rząd widzi przyszłość w kontenerach, o czym świadczy powołanie Rady ds. Transportu Intermodalnego. Na rozwoju rynku kontenerowego bez wątpienia zyskują też firmy z zaplecza, takie jak Balticon SA. W ubiegłym roku spółka osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe i dokonała wysokich nakładów inwestycyjnych. Wszystko to wskazuje, że rok 2013 będzie kolejnym dobrym rokiem dla polskiego rynku kontenerowego.

Od 2 lat dynamika rozwoju polskich terminali kontenerowych należy do najwyższych w Europie. W ubiegłym roku – podobnie jak w roku 2011 – największy wolumen przeładunku kontenerów odnotowano w Gdańsku. W 2012 roku przeładowano tam 929 tys. TEU, czyli o 26 proc. więcej niż w roku 2011.

Rok 2012 był także udany dla gdyńskiego Baltic Container Terminal, gdzie liczba przetransportowanych kontenerowo towarów wyniosła 409 tys. TEU , co oznacza wzrost o 13 proc. w stosunku do wyników osiągniętych w całym roku 2011. W roku bieżącym i kolejnych może być on jeszcze wyższy.

Wolumen przeładunków kontenerów w roku 2012 nie zmienił się jedynie na korzyść portów Szczecin-Świnoujście. Po 11 zakończonych miesiącach 2012 roku odnotowano tam porównywalny do analogicznego okresu roku 2011 przeładunek w wysokości 48 tys. TEU . Tam jednak jest on uwarunkowany głębokością toru wodnego. Jak zapowiadają władze portu, zostanie on w najbliższych miesiącach pogłębiony, co pozwoli na przyjmowanie większych jednostek, a tym samym zwiększenie przeładunków w latach 2013/2014.

Dzięki wzrostowi przeładunków w polskich portach, nieustannie rozwija się również ich zaplecze. Trzeba bowiem obsłużyć i przetransportować w głąb Polski coraz większą liczbę kontenerów. W 2012 roku firmy z zaplecza kontenerowego, takie jak Balticon SA, PCC Intermodal i OT Logistics, przeprowadziły rekordowe inwestycje, by przygotować się na przyjęcie rosnącej liczby zamówień.

Miniony rok był dla Balticonu czasem dużych inwestycji, zacieśniania współpracy z największymi w Polsce portami i światowymi armatorami. W maju 2012 firma zawarła 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości na terenie Morskiego Portu w Gdańsku, która pozwoli na rozbudowę depot oraz stworzenie pierwszego w Polsce dużego warsztatu remontowego kontenerów chłodniczych. Kilka miesięcy później rozszerzona została, trwającą od wielu lat, współpraca z największym na świecie armatorem – Grupą Mærsk. W ostatnim czasie zawarte zostało również porozumienie z Zarządem Morskiego Portu w Gdyni w sprawie budowy i obsługi zaplecza kolejowego na terenie powstającego w porcie Centrum Logistycznego.

Najbliższa przyszłość wydaje się być dla polskiego rynku kontenerowego bardzo pomyślna. Analitycy przewidują, że wzrost wolumenu przeładunków kontenerowych utrzyma się na poziomie około 10-15 proc. rocznie w ciągu kilku lat. Sytuacja na rynku sprzyjać będzie kolejnym inwestycjom, a te są niezbędne dla umocnienia sytuacji polskich terminali wobec silnej zagranicznej konkurencji. Żeby jednak Polska mogła skutecznie konkurować z Hamburgiem czy Rotterdamem, konieczne są również zmiany w ustawodawstwie.

Rodzime porty mają bardzo dużą zaletę w porównaniu z portami Europy Zachodniej – możemy szybciej transportować towary na wschód kontynentu i dalej, do Rosji. Dziś – pomimo wyższych nawet o kilkadziesiąt procent kosztów – armatorzy niejednokrotnie decydują się jednak na transport swoich towarów przez odleglejsze porty zachodnioeuropejskie, w obawie przed skomplikowanymi regulacjami i procedurami, które napotykają w Polsce. Chodzi tu przede wszystkim o niejasności związane z przepisami o podatku VAT oraz zapisami w ustawie o ruchu drogowym, na co niejednokrotnie zwracali uwagę przedstawiciele branży. Konieczna jest też dalsza liberalizacja polityki celnej oraz rozwój infrastruktury kolejowej i terminali przeładunkowych.

0 Kontenery
Cieszy fakt, że coraz bardziej rozwija się w Polsce transport drogą morską, że powstaje coraz więcej firm zajmujących się tym transportem. A jak jest konkurencja to są lepszego rodzaju usługi, to akurat moja prywatna opinia. Konkurencja jest, a w związku z nią trudno wybrać. Ja skorzystałem z usług firmy: [link usunięty] - szczerze? trafny wybór, teraz mam kogoś zaufanego i nie boję się o to, że transport nie dotrze. To normalne, czekać trzeba wszędzie, ale to w tej dziedzinie nie uniknione :( Ważne dla tej firmy nie ma rzeczy niemożliwych :)
05 luty 2013 : 18:36 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter