Żegluga

UPM Seaways (UPM Kymene Seaways), operator odpowiedzialny w fińskim koncernie przemysłu drzewnego UPM za transport morski, redukuje swój serwis ro-ro, zwalniając z floty część czarterowanych statków. Zmienią się jednostki zawijające w ramach serwisu liniowego UPM do Gdyni.

Jak podało żeglugowe czasopismo i internetowy serwis informacyjny "Svensk Sjöfartstidning", zmiany w serwisie UPM dotkną boleśnie alandzkiego armatora Godby Shipping. UPM Seaways nie przedłuża czarterów dla jego statków Mimer i Miranda. Nadal będą natomiast pracować najnowsze i największe, niemal siostrzane ro-ro Misana i Misida oraz mniejszy sto-ro Mistral (Misana i Misida są ponad dwukrotnie większe pod względem nośności od Mimera).

W ostatnich kilkunastu miesiącach regularnymi gośćmi przy nabrzeżu Stanów Zjednoczonych, w pobliżu magazynów papieru Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia (BTDG), były Mimer i Mistral lub Miranda. Mimer po raz ostatni - w ramach serwisu UPM - 24.12.2012 r., a Miranda - 17.12.2012 r. Rozkład ostatnich oraz najbliższych, planowych gdyńskich zawinięć innych statków serwisu UPM Seaways przedstawia się następująco: Mistral - 31.12.2012, 04.01.2013 i 25.01.2013, Misana - 11.01.2013, 01.02.2013, Misida - 18.01.2013, 08.02.2013.

Czytaj także: Mistral - pojazdowiec typu Sietas 163

Tak więc, pierwsze z regularnych zawinięć nowocześniejszego i większego statku UPM do Gdyni spodziewane jest już w najbliższy piątek (w minionych latach zdarzały się sporadyczne zawinięcia statków tego typu, np. w zastępstwie innych jednostek pływających w serwisie). Częstotliwość zawinięć statków serwisu UMP Seaways do Gdyni nie zmieni się, natomiast ulegnie zmianie dzień - na piątek z dotychczasowego poniedziałku lub niedzieli/poniedziałku.

Wszystko wskazuje na to, że jedynym serwisem ro-ro, jaki utrzymany zostanie przez UPM Seaways (żeglugowe ramię UPM - United Paper Mills), będzie ten, wiodący z portów Hamina i Rauma w Finlandii do Santander w Hiszpanii, z zawinięciem do Gdyni oraz do Radicatel, Harwich i St. Petersburga w drodze powrotnej. Dla zredukowania kosztów paliwa, statki będą pływać wolniej i wykonywać rotację w cyklu trzytygodniowym.

Czytaj także: Finnlines redukuje serwis ro-ro z Gdyni

Pozostały ruch ładunków ro-ro UPM, obsługiwany będzie przez operatorów Transfennica i Finnlines (także utrzymujących serwisy liniowe z zawinięciami do Gdyni). Serwis konwencjonalny UPM (zatrudniający niewielkie drobnicowce wielozadaniowe) nie ulegnie zmianom.

Część terminalu BTDG, dedykowana obsłudze ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia. Inwestycja ta, obejmująca trzy nowoczesne rampy (w tym jedną dwupoziomową), nowe i gruntownie wyremontowane magazyny (w tym specjalistyczne magazyny dedykowane pod obsługę papieru i celulozy), wiaty, nowowybudowane i utwardzone place składowe, oddana została do eksploatacji 1 sierpnia 2001 roku.

BTDG obsługuje m.in. serwisy ro-ro operatorów Transfennica (do Niemiec i Finlandii), Finnlines (do Finlandii), serwis z obsługą na terminalu ro-ro w technologii sto-ro operatora Spliethoff, serwis konwencjonalny tego samego operatora (przy nab. Polskim) i serwis konwencjonalny (do obu Ameryk i na Karaiby) oraz serwis konwencjonalny Euroafrica Shipping Lines (do portów Afryki Zachodniej).

PBS

Fot. Piotr B. Stareńczak, rys. Godby Shipping

Charakterystyka podstawowa statków ro-ro Misana i Misida
stocznia   J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH u. Co., Germany (typ 175)
rok budowy   2007
armator (właściciel)   Godby Shipping Ab, Mariehamn, Wyspy Alandzkie, Finlandia   
długość całkowita   165,75 m
długość między pionami   155,40 m
szerokość konstrukcyjna   23,40 m
wysokość boczna   14,80 m
zanurzenie   7,26 m
nośność przy zanurzeniu   7,26 m   11 407 t
tonaż pojemnościowy brutto (GT)   15 586
tonaż pojemnościowy netto (NT)   4676
pojemność zbiorników:
- paliwo ciężkie (IF-380) 1030 m3
- MGO 76 m3
- ballast wodny   6700 m3
pokłady - powierzchnia / długość pasa ładunkowego ro-ro / dopuszczalne obciążenie:
- górny   2610 m2 / 859 m / 2,5 t/m2
- główny   2554 m2 / 820 m / 5,0 t/m2
- dno wewnętrzne (dolna ładownia)   1516 m2 / 476 m / 8,0 t/m2
- łącznie   6680 m2 / 2155 m
ładowność kontenerów na pokładzie   484 TEU lub 242 FEU
gniazda dla kontenerów chłodzonych   48 na pokładach głównym i górnym
rampa zewnętrzna   osiowa, szer. 21 m, dług. 13 m, DOR 200 t
kabiny dla kierowców   12 miejsc w 6 kabinach
napęd główny   2 silniki Wärtsilä 6L46F
moc napędu głównego   15 000 kW
dziobowy ster strumieniowy   1100 kW
rufowy ster strumieniowy   600 kW
prądnica zawieszona (wałowa)   2200 kW
system przeciwprzechyłowy   2 × 1.000 m3/h
stabilizatory płetwowe   1 para
zużycie paliwa   ok. 60 t IF-380 na dobę przy prędkości 20 węzłów
zużycie paliwa w porcie   ok. 2 t MGO na dobę

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter