UPM Seaways (UPM Kymene Seaways), operator odpowiedzialny w fińskim koncernie przemysłu drzewnego UPM za transport morski, redukuje swój serwis ro-ro, zwalniając z floty część czarterowanych statków. Zmienią się jednostki zawijające w ramach serwisu liniowego UPM do Gdyni.
Jak podało żeglugowe czasopismo i internetowy serwis informacyjny "Svensk Sjöfartstidning", zmiany w serwisie UPM dotkną boleśnie alandzkiego armatora Godby Shipping. UPM Seaways nie przedłuża czarterów dla jego statków Mimer i Miranda. Nadal będą natomiast pracować najnowsze i największe, niemal siostrzane ro-ro Misana i Misida oraz mniejszy sto-ro Mistral (Misana i Misida są ponad dwukrotnie większe pod względem nośności od Mimera).
W ostatnich kilkunastu miesiącach regularnymi gośćmi przy nabrzeżu Stanów Zjednoczonych, w pobliżu magazynów papieru Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia (BTDG), były Mimer i Mistral lub Miranda. Mimer po raz ostatni - w ramach serwisu UPM - 24.12.2012 r., a Miranda - 17.12.2012 r. Rozkład ostatnich oraz najbliższych, planowych gdyńskich zawinięć innych statków serwisu UPM Seaways przedstawia się następująco: Mistral - 31.12.2012, 04.01.2013 i 25.01.2013, Misana - 11.01.2013, 01.02.2013, Misida - 18.01.2013, 08.02.2013.
Czytaj także: Mistral - pojazdowiec typu Sietas 163
Tak więc, pierwsze z regularnych zawinięć nowocześniejszego i większego statku UPM do Gdyni spodziewane jest już w najbliższy piątek (w minionych latach zdarzały się sporadyczne zawinięcia statków tego typu, np. w zastępstwie innych jednostek pływających w serwisie). Częstotliwość zawinięć statków serwisu UMP Seaways do Gdyni nie zmieni się, natomiast ulegnie zmianie dzień - na piątek z dotychczasowego poniedziałku lub niedzieli/poniedziałku.
Wszystko wskazuje na to, że jedynym serwisem ro-ro, jaki utrzymany zostanie przez UPM Seaways (żeglugowe ramię UPM - United Paper Mills), będzie ten, wiodący z portów Hamina i Rauma w Finlandii do Santander w Hiszpanii, z zawinięciem do Gdyni oraz do Radicatel, Harwich i St. Petersburga w drodze powrotnej. Dla zredukowania kosztów paliwa, statki będą pływać wolniej i wykonywać rotację w cyklu trzytygodniowym.
Czytaj także: Finnlines redukuje serwis ro-ro z Gdyni
Pozostały ruch ładunków ro-ro UPM, obsługiwany będzie przez operatorów Transfennica i Finnlines (także utrzymujących serwisy liniowe z zawinięciami do Gdyni). Serwis konwencjonalny UPM (zatrudniający niewielkie drobnicowce wielozadaniowe) nie ulegnie zmianom.
Część terminalu BTDG, dedykowana obsłudze ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia. Inwestycja ta, obejmująca trzy nowoczesne rampy (w tym jedną dwupoziomową), nowe i gruntownie wyremontowane magazyny (w tym specjalistyczne magazyny dedykowane pod obsługę papieru i celulozy), wiaty, nowowybudowane i utwardzone place składowe, oddana została do eksploatacji 1 sierpnia 2001 roku.
BTDG obsługuje m.in. serwisy ro-ro operatorów Transfennica (do Niemiec i Finlandii), Finnlines (do Finlandii), serwis z obsługą na terminalu ro-ro w technologii sto-ro operatora Spliethoff, serwis konwencjonalny tego samego operatora (przy nab. Polskim) i serwis konwencjonalny (do obu Ameryk i na Karaiby) oraz serwis konwencjonalny Euroafrica Shipping Lines (do portów Afryki Zachodniej).
PBS
Fot. Piotr B. Stareńczak, rys. Godby Shipping
Charakterystyka podstawowa statków ro-ro Misana i Misida
stocznia J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH u. Co., Germany (typ 175)
rok budowy 2007
armator (właściciel) Godby Shipping Ab, Mariehamn, Wyspy Alandzkie, Finlandia
długość całkowita 165,75 m
długość między pionami 155,40 m
szerokość konstrukcyjna 23,40 m
wysokość boczna 14,80 m
zanurzenie 7,26 m
nośność przy zanurzeniu 7,26 m 11 407 t
tonaż pojemnościowy brutto (GT) 15 586
tonaż pojemnościowy netto (NT) 4676
pojemność zbiorników:
- paliwo ciężkie (IF-380) 1030 m3
- MGO 76 m3
- ballast wodny 6700 m3
pokłady - powierzchnia / długość pasa ładunkowego ro-ro / dopuszczalne obciążenie:
- górny 2610 m2 / 859 m / 2,5 t/m2
- główny 2554 m2 / 820 m / 5,0 t/m2
- dno wewnętrzne (dolna ładownia) 1516 m2 / 476 m / 8,0 t/m2
- łącznie 6680 m2 / 2155 m
ładowność kontenerów na pokładzie 484 TEU lub 242 FEU
gniazda dla kontenerów chłodzonych 48 na pokładach głównym i górnym
rampa zewnętrzna osiowa, szer. 21 m, dług. 13 m, DOR 200 t
kabiny dla kierowców 12 miejsc w 6 kabinach
napęd główny 2 silniki Wärtsilä 6L46F
moc napędu głównego 15 000 kW
dziobowy ster strumieniowy 1100 kW
rufowy ster strumieniowy 600 kW
prądnica zawieszona (wałowa) 2200 kW
system przeciwprzechyłowy 2 × 1.000 m3/h
stabilizatory płetwowe 1 para
zużycie paliwa ok. 60 t IF-380 na dobę przy prędkości 20 węzłów
zużycie paliwa w porcie ok. 2 t MGO na dobę