Żegluga

Zbudowany w Korei Południowej, największy w świecie ciężarowiec wpływny, niepodobny do niczego, co pływa po morzach i oceanach, wkrótce rozpocznie pracę... Jego uroczysty chrzest odbył się 30 listopada br. Statek ma być przekazany do eksploatacji pod koniec 2012 lub na początku 2013 roku.

Dockwise Vanguard, znany wcześniej jako statek projektu "Type-O", to cud techniki okrętowej, powstał kosztem ok. 240 mln USD. Jest niezwykły dlatego, że z dużym marginesem bije dotychczasowy rekord wielkości statków w swojej klasie, a poza tym zawiera przełomowe rozwiązania projektowe, które sprawiają, że nie jest podobny do statków, jakie znamy. Już na pierwszy rzut oka robi wrażenie i zadziwia przede wszystkim niezwykłą formą wąskiej i bardzo wysokiej nadbudówki, w oczach laika - niezbyt solidnie osadzonej i utwierdzonej na kadłubie. Choć wszystko zostało obliczone i bezpiecznie zaprojektowane, do takiego widoku nie jesteśmy przyzwyczajeni.

Jedną z najbardziej uderzających cech zewnętrznych tego nowatorskiego statku jest to, że prawie nie ma on tego, co zwykliśmy tradycyjnie nazywać na statku dziobem. W dodatku, jest to statek, w którego projekcie przewidziano i dopuszczono "swobodny przepływ wody po pokładzie" i zalewanie go falami. Oczywiście wówczas nie może przebywać na pokładzie głównym (i zarazem ładunkowym) żaden człowiek. W pewnych okolicznościach stosowane tam będzie, montowane tymczasowo na dziobie, nadburcie (zbudowane dla tego statku w segmentach).

Inną ciekawą cechą statku sa kluzy kotwiczne umieszczone... pod linią zanurzenia.

Dockwise Vanguard jest największym i najbardziej zaawansowanym technicznie ciężarowcem wpływnym (heavy lift flo-flo vessel) na świecie. Określanym także jako semi-submersible heavy transport vessel - SSHTV. Przy długości 275 m i szerokości 70 m Vanguard może unieść ładunek o masie do 110 000 ton i podróżować z nim z prędkością 14 węzłów. Ładunek może być dłuższy niż sam ciężarowiec i wystawać poza dziób i rufę. W zasadzie cały pokład  jest do dyspozycji jako przestrzeń ładunkowa, gdyż wysoka, smukła nadbudówka, m.in. z pomieszczeniami mieszkalnymi i sterówką, wyniesiona została poza obrys pokładu i ustawiona na burtowym nawisie.

Vanguard może podnosić (wydokowywać) i przewozić obiekty o 50 proc. cięższe od największych, z jakimi radzi sobie największy obecnie ciężarowiec - Blue Marlin, należący także do Dockwise (73 000 ton unosu). Nowy statek ma też o 70 proc. większą powierzchnię pokładu od dotychczasowego, światowego rekordzisty, pracującego w tych samych barwach armatorskich. W materiałach promocyjnych Dockwise, który eksploatuje największą w świecie flotą ciężarowców zanurzalnych w różnych wielkościach i odmianach (dziewiętnaście jednostek), pokazuje grafiki z ciężarowcem Blue Marlin mieszczącym się na pokładzie Vanguard'a...

Dockwise Vanguard umożliwi armatorowi transport większych i cięższych obiektów, niż to było dotąd możliwe - np. całych jednostek typu FPSO (pływających systemów wydobywczych, magazynowych i przeładunkowo-terminalowych offshore).

Niezwykły statek ma już co najmniej dwa zlecenia. Najpierw przewiezie kadłub platformy Jack & St. Malo z Korei na Zatokę Meksykańską dla koncernu naftowego Chevron (ogłoszono to już w październiku 2011 roku), a następnie wróci do Korei Południowej po jednostkę Goliat FPSO, by zawieźć ją do Norwegii. Jest też zarezerwowany na rok 2015 na przewóz platformy-pławy typu SPAR. Piotr B. Stareńczak

Ilustracje, materiały video: Dockwise

Dockwise Vanguard- charakterystyka podstawowa
stocznia:  Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Ulsan, Korea Południowa
zamówienie:  02.2011
rozpoczęcie budowy (pierwsze cięcie stali):  09.2011
symboliczne położenie stępki:  12.2011
chrzest:  30.11.2012
wodowanie:  07.10.2012, wydokowanie:  17.10.2012
przekazanie do eksploatacji: przełom 2012 i 2013 r.
armator:  Dockwise Shipping BV, Holandia
długość całkowita:  275 m
długość między pionami:  270 m
szerokość:  70 m
powierzchnia pokładu dla ładunku:  275 x 70 m
wysokość boczna (wysokość kadłuba):  15,50 m
zanurzenie maks. w tranzycie:  10,99 m
zanurzenie przy dokowaniu:  do 31,50 m
głębokość dla dokowanych obiektów (odległość między powierzchnią pokładu w zanurzeniu – przy dokowaniu, a powierzchnią wody):  16 m
tonaż pojemnościowy brutto:  91 238
nośność:  117 000 t
ładowność:  110 000 t
obciążenie pokładu:  do 20 t/m2
silniki napędu głównego:  2 x Wartsila 6L38 + 2 x Wartsila 12V38
moc napędu głównego:  26 100 KW
prędokość eksploatacyjna:  14,5 węzła
stery strumieniowe na dziobie:  1 tunelowy, 2 azymutalne, chowane w kadłubie

1 1 1

Ostatnie ankiety