Żegluga

We wtorek, 8 maja, w godzinach wieczornych przybył do Gdańska wycieczkowiec rzeczny Joahannes Brahms. Na czas sezonu letniego Gdańsk stanie się portem bazowym dla śródlądowego statku pasażerskiego, w jego kilkunastu rejsach do Kaliningradu.

Statek przybył z morskich i śródlądowych dróg wodnych na pograniczu Polski i Niemiec drogą morską, wzdłuż polskiego wybrzeża Bałtyku, specjalnie przygotowany na tę nietypową dla niego podróż. Wszystkie okna na niższym pokładzie pasażerskim (którego poziom "podłogi" znajduje się pod, a "sufit" - nad linią wodną) zostały zaślepione specjalnymi pokrywami, a dodatkowo - okna w dziobowej i rufowej części - prowizorycznymi osłonami wykonanymi z grubej sklejki.

Jednostka, której operatorem jest Hansa Touristik (dawniej Hansa Kreuzfahrten; znana także z zajmowania się na rynkach niemieckojęzycznych organizacją turystyczną rejsów i marketingiem pełnomorskich statków pasażerskich portugalskiego armatora Classic International Cruises - Athena, Princess Danae i Funchal), od 13 lub 19 maja rozpocznie cykl zaplanowanych 14 lub 15, trwających po 7 dni, rejsów wycieczkowych rozpoczynających się i kończących w Gdańsku, z zawinięciami do Tolkmicka, Kaliningradu i Elbląga. Najtańsze miejsca na te rejsy, przy bukowaniu do listopada ub. r., można było wykupić za ok. 1200 euro; po 1 lutego ceny kształtowały się (w zależności od kategorii) w granicach od ok. 1300 do 1500 euro za miejsce w kabinie dwuosobowej i 1780 do 2180 euro przy jednoosobowym wykorzystaniu kabiny.

Zainteresowanie rejsami po Zalewie Wiślanym jest niemałe. Oferta rejsów na Johannes Brahms, z językiem pokładowym niemieckim, skierowana jest głównie na rynek niemieckojęzyczny, ale sprzedaż biletów na rejsy z Gdańska do Kaliningradu odbywa się m.in. na rynkach północnoamerykańskim i australijskim.

Johannes Brahms został sprowadzony na podobne rejsy po Zalewie Wiślanym już w zeszłym roku. Zanim zaś przybył w bieżącym sezonie do Gdańska, otworzył sezon zawinięć wycieczkowców śródlądowych w Szczecinie - 26 marca 2012 wieczorem zacumował przy Nabrzeżu Wieleckim w pobliżu Wałów Chrobrego. Wizyta w Szczecinie, inaugurująca tamtejszy tegoroczny sezon zawinięć wycieczkowców rzecznych, odbyła się w ramach rejsu między Berlinem, a Stralsundem, przez wielką podnośnię (śluzę windową) w niemieckim Niederfinow (różnica poziomów 36 m) i przepłynięciem z kanału Odra-Havela w kierunku Odry. Po kilkunastu rejsach po Zalewie Wiślanym, Johannes Brahms powróci w rejon granicy polsko-niemieckiej by odbyć podobne rejsy między Berlinem, a Stralsundem, przez Zalew Szczeciński i wokół niemieckiej wyspy Rugia, we wrześniu i październiku (Szczecin spodziewa się w tym roku łącznie niemal 90 zawinięć 9 jednostek śródlądowych z ok. 8000 pasażerów na pokładach, głównie z Niemiec, Szwajcarii, Francji i Wielkie Brytanii).

PioSta

Zdjęcia: Jakub Bogucki

Johannes Brahms - charakterystyka podstawowa
rok budowy  -  1998
długość  -  81,95 m
szerokość  -  9,50 m
zanurzenie  -  1,14 / 1,3 m
prędkość  -  18 km/h
pokładów pasażerskich  -  3 (zamkniętych - 2)
kabiny pasażerskie  -  40-42, wszystkie zewnętrzne, po 11 m kw.
liczba miejsc pasażerskich  -  80-84
liczba miejsc dla załogi  -  21
pomieszczenia i oferta dla pasażerów:  restauracja, Lounge Bar, foyer, pokład słoneczny, sklepik.

Komentarze   

+1 horolog
Tak jest. Polakom trzeba siłą wcisnąć żeglugę śródlądową, zarówno turystyczną, jak i towarową. :D
09 maj 2012 : 07:39 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety