Powodem jest odmowa chińskich władz, które nie zgadzają się na zawijanie gigantycznych rudowców Vale do Chin. Płynący obecnie do Chin Vale Brasil został w połowie drogi zawrócony i skierowany do włoskiego Tarentu.
Brazylijski gigant, o długości 362 i szerokości 65 metrów to pierwszy z siedmiu identycznych rudowców jakie dla Vale buduje koreańska stocznia Daewoo, a które są częścią planów budowy jego własnej floty rudowców mających uniezależnić Brazylijczyków od usług innych armatorów.
Odmowa obsługi w Chinach, do których trafia 60% produkcji Vale, tak dużych rudowców stawia pod znakiem zapytania cały projekt; a Vale, oprócz siódemki 400-tysieczników z Daewoo ma zamówionych także 12 tej samej wielkości rudowców w chińskiej stoczni Rongsheng.
Chińczycy argumentują swoją odmowę obawami o obniżenie stawek frachtowych, utratę ładunków przez własnych armatorów i zmonopolizowanie dostaw rudy przez Vale.
{jathumbnail off}
