Żegluga
Największy na świecie masowiec – 400-tysięcznik Vale Brasil, pomimo, że został zbudowany specjalnie do obsługi eksportu brazylijskiej rudy do Chin, dotychczas ani razu nie zawinął do chińskiego portu.

Powodem jest odmowa chińskich władz, które nie zgadzają się na zawijanie gigantycznych rudowców Vale do Chin. Płynący obecnie do Chin Vale Brasil został w połowie drogi zawrócony i skierowany do włoskiego Tarentu.

Brazylijski gigant, o długości 362 i szerokości 65 metrów to pierwszy z siedmiu identycznych rudowców jakie dla Vale buduje koreańska stocznia Daewoo, a które są częścią planów budowy jego własnej floty rudowców mających uniezależnić Brazylijczyków od usług innych armatorów.

Odmowa obsługi w Chinach, do których trafia 60% produkcji Vale, tak dużych rudowców stawia pod znakiem zapytania cały projekt; a Vale, oprócz siódemki 400-tysieczników z Daewoo ma zamówionych także 12 tej samej wielkości rudowców w chińskiej stoczni Rongsheng.

Chińczycy argumentują swoją odmowę obawami o obniżenie stawek frachtowych, utratę ładunków przez własnych armatorów i zmonopolizowanie dostaw rudy przez Vale.

{jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter