Alcatel-Lucent, występując w konsorcjum wraz z największą hiszpańską firmą informatyczną Indra, wygrał organizowany przez Urząd Morski w Gdyni przetarg na system służący poprawie bezpieczeństwa i usprawnieniu żeglugi morskiej w otoczeniu polskich portów bałtyckich.
Nowy system umożliwi wczesne ostrzeganie o zagrożeniach dla bezpieczeństwa i środowiska w polskich portach i obszarach morskich, przez które przechodzi 80 mln ton ładunku rocznie. Będzie on także w pełni zintegrowany z funkcjami pomocniczymi, w tym m.in. centrum zarządzania kryzysowego, aby ułatwić prowadzenie akcji ratunkowych.
Nowy krajowy system bezpieczeństwa morskiego będzie się składał ze zintegrowanej sieci sensorów morskich oraz bezpiecznych i niezawodnych łączy komunikacyjnych. Operatorzy systemu VTS (Vessel Traffic Services) będą w stanie monitorować w czasie rzeczywistym warunki morskie oraz meteorologiczne, a także wykrywać położenie statków przy użyciu będących już w użytku systemów sensorów, takich jak radary oraz system automatycznej identyfikacji statków (AIS). Na podstawie tych danych operatorzy systemu VTS będą informowali władze i statki o potencjalnych zagrożeniach, aby zapobiegać wypadkom takim, jak zderzenia.
W razie wypadku władze będą miały dostęp do danych pochodzących z systemu w centrum zarządzania kryzysowego, a także będą mogły korzystać ze zintegrowanej infrastruktury komunikacyjnej. Ułatwi to szybkie informowanie o zanieczyszczeniach, zwalczanie ich i wykrywanie sprawców, a także dochodzenie powypadkowe. Służby poszukiwawcze i ratownicze będą wyposażone w nowy system komunikacji radiowej, zgodny z obowiązującymi procedurami systemu GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System).{jathumbnail off}
Żegluga
Nowy system monitorowania żeglugi morskiej poprawi bezpieczeństwo na Bałtyku
18 pażdziernika 2011 |
Źródło:
