Żegluga
Trwa wojna cenowa pomiędzy czołowymi przewoźnikami obsługującymi linie Europa – Azja.

Według najnowszego raportu serwisu Alphaliner, obecnie stawki przewozowe, po odliczeniu dodatku paliwowego, spadły  poniżej zera. Aktulanie średni koszt przewozu kontenera 20 stopowego (1 TEU), w relacji Daleki Wschód – Północna Europa spadł poniżej 680$ podczas gdy średnia wysokość dodatku paliwowego to 750$. Stawki netto są obecnie niższe niż w trakcie kryzysu w roku 2009, a armatorzy teoretycznie tracą 70$ na przewozie każdego kontenera.

Te teoretyczne wyliczenia nie oddają jednak całej prawdy, na co zwracają uwagę analitycy Alphaliner – armatorzy oszczędzają na paliwie zmniejszając prędkość podróżną kontenerowców i minimalizują koszty wprowadzać coraz większe statki. Jednocześnie, według wyliczeń opartych na cenach bunkru, rzeczywisty koszt przewozu jednego kontenera na statku o ładowności 13 000 TEU wynosi 280 $, a na mniejszym kontenerowcu 8 500 TEU – 370$. Tym samym przychody dla armatorów generowane są jedynie za pośrednictwem dodatków paliwowych.

Wyniszczająca wojna trwa, a jej skutkiem jest wycofywanie się z relacji Europa – Azja mniejszych przewoźników i powiększająca się dominacja trzech głównych graczy: Maerska, MSC i CMA CGM.

W najbliższej przyszłości, analitycy Alphaliner spodziewają się zaostrzenia wojny cenowej, wraz z wprowadzeniem kolejnych, wielkich kontenerowców o ładowności ponad 10 000 TEU.{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter