Żegluga
Pod koniec maja w Szczecinie odbył się szereg wydarzeń związanych z krajową branżą morską. Jedne z nich miały charakter naukowy, inne - wymiar symboliczny, jeszcze inne, miały za zadanie przede wszystkim scalić środowisko na płaszczyźnie nieformalnej.

Współorganizatorem większości z tych wydarzeń było Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu, którego siedziba znajduje się w Szczecinie.

Idea Żeglugi Bliskiego Zasięgu pojawiła się wraz z opublikowaniem przez Komisję Europejską, w grudniu 1992 roku, dokumentu "Przyszły Rozwój Wspólnej Polityki Transportowej" (The Future Development of the Common Transport Policy). Biała Księga (White Paper), bo tak potocznie określany jest dokument, wyznaczał przyszłe priorytety krajom członkowskim Unii Europejskiej. Wszystkie kraje członkowskie nominowały osoby kontaktowe w swoich administracjach oraz utworzyły Punkty Kontaktowe (Focal Points) lub Okrągłe Stoły promujące Żeglugę Bliskiego Zasięgu na krajowym poziomie.

Aktualnie wszystkie europejskie kraje morskie, także nie będące członkami Unii Europejskiej, aktywnie współuczestniczą w rozwijaniu idei w ramach swoich polityk transportowych.


Konferencja naukowa
Rozpoczęto mocnym akcentem 26 maja, kiedy to w salach hotelu Radisson BLU doszło do spotkania środowiska naukowego w ramach IX Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej -Transport Morski 2011. Głównym tematem, którym zajęto siew tegorocznych obradach była analiza i ocena skutków unijnych standardów w zakresie ochrony środowiska morskiego na funkcjonowanie i rozwój polskich portów morskich oraz polskiej żeglugi morskiej.
Uczestnicy spotkania zwracali uwagę, że przestrzeganie standardów ekologicznych przez armatorów statków jest w dzisiejszej dobie koniecznością wynikającą z przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Jest to więc formalny wymóg, choć wiążący się ze zwiększeniem kosztów eksploatacji floty.

Od 2004 roku, a więc od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej przepisami mającymi zastosowanie w krajowej branży morskiej są również i te, ustalane przez Wspólnotę. Choć od chwili akcesji minęło już siedem lat, Polska w dalszym ciągu nie ma spójnego pakietu uregulowań prawnych, dotyczących transportu i obowiązujących w całej UE.

Naukowcy biorący udział w szczecińskiej konferencji z optymizmem wypowiadali się na temat kondycji polskich przedsiębiorstw żeglugowych. Liderem w rozwoju jest tu oczywiście Polska Żegluga Morska, obchodząca w tym roku jubileusz 60-lecia istnienia. Firma ta realizuje obecnie duży program inwestycyjny, powiększa tonaż, odmładza flotę i przyjmuje co roku setki nowych pracowników.

Ostatnie lata to także dobry okres dla krajowych portów morskich. Większość z nich znajduje się aktualnie na szybkiej ścieżce rozwoju infrastruktury i poszerzania swoich możliwości przeładunkowych. Z kolei terminal LNG w Świnoujściu ma szansę stać się nie tylko najważniejszym krajowym ośrodkiem importu katarskiego gazu naturalnego oraz eksportu polskiego gazu ze złóż łupkowych, ale być również portem wnoszącym ważny wkład dla utrzymania równowagi energetycznej całej Unii Europejskiej.


Buławy dla nestorów przedsiębiorczości
27 maja w sali Copernicus szczecińskiego hotelu Radisson BLU odbyła się niezwykła uroczystość, głównie o charakterze symbolicznym. Dwie wybitne postaci w historii powojennego Szczecina - Ryszard Karger oraz Jan Stopyra, otrzymały specjalne wyróżnienie przyznawane przez Północną Izbę Gospodarczą - Buławy Nestora Przedsiębiorczości.

Buławy to wyjątkowa w skali krajowej nagroda dla tych, którzy w sposób szczególny zasłużyli się dla gospodarki i biznesu regionu zachodniopomorskiego. Jak podkreśla Wojciech Brażuk, dyrektor biura PIG, inicjatywa corocznego przyznawania Buław Nestora Przedsiębiorczości wyszła od samych przedsiębiorców, którzy chcą w ten sposób honorować osoby szczególnie zasłużone dla poszczególnych branż biznesu, nieco zapomniane po przejściu na emeryturę.

Formuła ta nie ma jednak zastosowania do jednego z tegorocznych laureatów - Jana Stopyry, który choć ma za sobą długą i bardzo owocną karierę w administracji publicznej, wciąż jest na tym polu aktywny, sprawując aktualnie z charakterystyczną dla siebie wielką energią, funkcję przewodniczącego Rady Miejskiej Szczecina.

Okres, w którym Jan Stopyra pełnił funkcję prezydenta Szczecina zbiega się w czasie ze sprawowaniem funkcji dyrektora naczelnego PŻM przez Ryszarda Kargera. Zresztą, obaj panowie doskonale się znają i przyjaźnią się ze sobą. W przeszłości wielokrotnie mieli okazje wspólnie podejmować szereg inicjatyw o charakterze gospodarczym i społecznym, pożytecznych dla mieszkańców Szczecina.

Ryszard Karger to najwyższej klasy żeglugowiec. Jeden z nielicznych, który miał wizję rozwoju przedsiębiorstwa armatorskiego. Gdyby nie jego osobiste zaangażowanie, odwaga, umiejętność przewidywania i podejmowania decyzji - PŻM nigdy by nie urosła do takiej potęgi, jaką jest dziś w Europie i na świecie.


Przy śledziu o biznesie
Herring Szczecin na stałe wpisał się już do kalendarza najważniejszych imprez regionu zachodniopomorskiego. To biznesowe spotkanie już od kilkunastu lat (wcześniej pod nazwą Baltic Herring Meeting) integruje przedstawicieli firm gospodarki morskiej, spedytorów, towarzystw ubezpieczeniowych i banków.

Przyjeżdżający do Szczecina goście z całego świata zapraszani są przez najważniejsze firmy gospodarki morskiej Pomorza Zachodniego. Herring jest też zwieńczeniem wcześniejszych wielu spotkań, rozpoczynających się już w przeddzień imprezy. Podczas szeregu rozmów utrwalane są dotychczasowe kontakty z kontrahentami oraz nawiązywane są nowe relacje. Bezpośrednia obecność partnerów w interesach wykorzystywana jest nierzadko do dyskusji na temat nowych umów handlowych lub spraw, których nie udawało się wcześniej załatwić za pośrednictwem telefonów czy korespondencji e-mailowej.

Tradycyjnie na kilka godzin przed rozpoczęciem Herringu, z uczestnikami imprezy, reprezentującymi najważniejsze szczecińskie firmy gospodarki morskiej, spotyka się prezydent miasta. Podobnie było i w tym roku. Podczas spotkania prezydent Piotr Krzystek omówił sytuację gospodarczą miasta ze szczególnym uwzględnieniem branży morskiej. Życzył też wszystkim udanych rozmów biznesowych oraz miłego spędzenia czasu podczas biesiady.

Herring Szczecin 2011 był okazją dla przypomnienia branży morskiej o jubileuszu 60-lecia Polskiej Żeglugi Morskiej; Największy polski armator został również uhonorowany tegorocznym Bursztynowym Laurem Bałtyku - tradycyjnym wyróżnieniem przyznawanym przez Kapitułę Komitetu Organizacyjnego. Zdaniem Kapituły, nagroda stanowi podziękowanie i wyróżnienie za wniesienie znaczącego wkładu w utrzymywaniu silnej pozycji rynkowej Polskiej Żeglugi Morskiej jako globalnego armatora oraz podtrzymywanie rozwoju firmy poprzez realizację bardzo ambitnego programu odnowy floty. Od lat PŻM zajmuje czołowe miejsce w krajowej branży żeglugowej, należąc jednocześnie do grona najlepszych przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Szczególne uznanie mogą również budzić działania Polskiej Żeglugi Morskiej jako czołowego pracodawcy regionu, zatrudniającego co roku setki nowych pracowników. Na oddzielną uwagę zasługuje zaangażowanie PŻM na rzecz rozwoju edukacji młodzieży oraz wspieranie wszelkich inicjatyw służących kształtowaniu kultury Ludzi Morza.

Obok PŻM Bursztynowy Laur Bałtyku przyznano także firmie Euroafrica, szykującej się do własnego okrągłego jubileuszu istnienia. W tym przypadku, nagroda stanowi podziękowanie i wyróżnienie za kontynuację i konsekwentny dynamiczny rozwój floty. Specjalne wyróżnienie przyznano Radzie Interesantów Portu Szczecin, jako wyraz podziękowania za skuteczne działania na rzecz utrzymania zerowej stawki VAT na usługi portowe, starania o obniżkę opłat za wieczyste użytkowanie na terenie szczecińskiego portu, lobbowania na rzecz pogłębienia toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,05 m oraz przywrócenia właściwego znaczenia Gospodarce Morskiej w Regionie Zachodniopomorskim
.
Prawdziwym bohaterem tegorocznego Herringu był jednak długoletni dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej Ryszard Karger, którego Kapituła uhonorowała indywidualnym wyróżnieniem Lauru Bałtyku. Laur dla dyrektora Kargera to przede wszystkim wyraz uznania dla jego długoletnich działań na rzecz rozwoju Polskiej Żeglugi Morskiej oraz całej krajowej branży żeglugowej. To właśnie dzięki Ryszardowi Kargerowi PŻM z lokalnej firmy stała się globalnym armatorem, znanym we wszystkich portach świata. Jako najwyższej klasy shippingowiec miał on odwagę podejmowania decyzji, które stawały się kamieniami milowymi rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Zakup jednostek z Funduszu Antyczarterowego, zorganizowanie linii do Zachodniej Afryki, stworzenie stałego połączenia pomiędzy Polską a Skandynawią, przełamywanie kolejnych barier w wielkości tonażu, zainicjowanie niekonwencjonalnych sposobów finansowania zakupu statków, to tylko niektóre z długiej listy śmiałych pomysłów Ryszarda Kargera, które do dziś dnia budzą podziw całego środowiska żeglugowego.


Turniej golfowy na finał
Od ubiegłego roku, imprezą towarzyszącą spotkaniu branży morskiej Herring Szczecin jest turniej golfowy Herring Szczecin Golf Cup, rozgrywany na polu golfowym Binowo Park przez uczestników śledziowej biesiady.Turniej odbywa się w formule "Texas Scramble" - drużyny dwuosobowe.

W tym roku rywalizacja była bardzo zacięta. Najlepszy wynik zawodów uzyskała drużyna w składzie Bogdan Szpilman i Mieczysław Pohl uzyskując wynik 74 uderzenia. Drugie miejsce z wynikiem o jedno uderzenie gorzej uzyskali Małgorzata Buca-Nowosad i Dariusz Nowosad. Na trzecim miejscu uplasowali się Paweł Sikorski i Wiesław Wierzchoń. W klasyfikacji netto zwyciężyli Aleksander Buwelski i Sławomir Piński z wynikiem 64 uderzenia netto.

Drugie miejsca wywalczyli Grzegorz Sochański i Mariusz Gładysz 69 uderzeń, a trzecie Aleksander Rubin i Janusz Hordyjewicz 70 uderzeń.

{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter