Rada Pracownicza Polskiej Żeglugi Morskiej przyjęła bilans skonsolidowany grupy kapitałowej za rok 2010. To suma wyników Przedsiębiorstwa Państwowego PŻM oraz wszystkich należących do niej spółek. Zysk netto wyniósł 490 milionów złotych (w 2009 r. - 105 mln).
Dobry wynik finansowy grupy PŻM to rezultat korzystnego rynku frachtowego w minionym roku. Obecny dla międzynarodowych przewozów morskich jest już niestety, gorszy.
- Środki wypracowane w minionym roku zostaną przeznaczone między innymi na realizowany obecnie, duży program inwestycyjny PŻM - informuje jej rzecznik Krzysztof Gogol.
Flota PŻM to 76 statków (69 masowców, 4 promy i 3 siarkowce -jeden w zarządzie). Łączna nośność to ok. 2,5 mln DWT. W tym roku armator odebrał już ze stoczni m/s "Juno" oraz m/s "Rysy", a zamierza jeszcze 10 nowych jednostek. Będą to "Lubię" i "Solina" (jeziorowce o nośności 30 tys. DWT) i mniejsze, bliźniacze do budowanych w latach 90. XX w. w stoczni szczecińskiej masowców typu "Nogat" o nośności 16 900 DWT.
Ich imiona to nazwy rzek: "Regalica", "Narew", "Raba", "Olza", "Prosna" i "San".
- Być może pod koniec roku gotowy już będzie m/s "Szczecin" - 38-tysięcznik ze stoczni Xingang - dodaje Gogol. - Jego wodowanie i chrzest planowane są na połowę października. Byłby on 11. statkiem odebranym w 2011 r. przez PŻM.
Ten rok jest więc rekordowy, jeśli chodzi o dostawy nowego tonażu w PŻM. Wcześniej wynik taki udało się osiągnąć przed 31 laty, kiedy to wchodziły statki z "kontraktu stulecia" podpisanego przez Ryszarda Kargera. Wtedy były to jednak głównie małe masowce o nośności 4400 DWT.
Obecnie PŻM jest w połowie realizacji swojego programu odnowy tonażu na lata 2005-2015. Dotąd odebrała już 19 statków, w tym 10 z Xingang (38-tysięczniki typu "Kujawy"), 4 z New Times Shipyard (80-tysięczniki) i 5 jeziorowców ze stoczni Mingde (30-tysięczniki).
Na ten rok zaplanowano 17 remontów peżetemowskich statków (15 masowców, siarkowca i promu "Wolin"). Większość z nich będzie przeprowadzona w kraju, głównie w Stoczni Remontowej "Gryfia" oraz Gdańskiej Stoczni "Remontowa". PŻM zatrudnia 2539 osób w załogach pływających, a na lądzie 272. W całej grupie pracuje ok. 4000 ludzi. W związku z powiększającą się flotą, w tym roku PZM zamierza dać pracę na morzu blisko 400 osobom.
Od stycznia do końca maja br. statki PZM przewiozły 8 mln ton ładunków, w tym najwięcej zbóż - 2,2 mln t, węgla i koksu - 1 mln t oraz nawozów sztucznych - 0,7 mln t. Prawie 3 mln ton przetransportowano w czarterach.
Zdecydowaną większość ładunków (92 proc.) przewieziono pomiędzy portami obcymi, a zatem tylko 8 proc. stanowił polski import i eksport. Głównym partnerem handlowym PŻM w kraju są Zakłady Chemiczne "Police".{jathumbnail off}
Żegluga
Zysk na nowe statki
14 czerwca 2011 |
Źródło:
