Żegluga
Morski 30-tycięcznik przystosowany jest do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

Juno to piąty z serii jeziorowców zbudowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej przez chińską stocznię Mingde. Serię zapoczątkowało Miedwie.

Wszystkie będą wykorzystywane do przewozów pomiędzy holenderskim IJmuiden a portami amerykańskimi, leżącymi nad Wielkimi Jeziorami. Transportowana przez nie zrolowana stal do Cleveland, Chicago i Milwaukee wykorzystywana jest do produkcji samochodów.

- Stal przewozimy na zlecenie firmy Tata Steel, której stalownia w IJmuiden wcześniej znajdowała się w rękach firmy Corus, a jeszcze wcześniej - Hoogovens - przypomina Krzysztof Gogol z PŻM. - Rocznie jest to około 300-400 tys. ton.

Statki z serii Miedwie, w żegludze na Wielkie Jeziora zastąpiły m.in. jednostki Ziemia Zamojska czy Ziemia Chełmińska. Te ostatnie, zbudowane w 1986 roku, zostały wycofane z niezwykle trudnego nawigacyjnie szlaku wewnętrznych wód amerykańskich i kanadyjskich.

Wszystkie jeziorowce noszą nazwy polskich jezior. Juno to jezioro na Pojezierzu Mrągowskim leżące w dorzeczu rzeki Guber w województwie warmińsko-mazurskim, na pomoc od Mrągowa. Jest czyste i głębokie - nurkować tu można do 33 metrów.

---------------------
Masowiec Juno
Drugi po Rysach statek odebrany przez PŻM w tym roku. Armator w 2011 zamierza powiększyć swoją flotę o dziesięć statków. Oprócz wspomnianych, będą to między innymi Lubie i Solina - jeziorowce o nośności 30 tys. ton. Ale też mniejsze, statki, bliźniacze do budowanych w latach 90. w Stoczni Szczecińskiej masowców typu Nogat o nośności 16,9 tys. ton. Będą nosiły nazwy polskich rzek: Regalica, Narew, Raba, Olza, Prosna i San.


(PIT){jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter