Polska Żegluga Morska odebrała ze stoczni Mingde w Nantong (Chiny) piąty statek z serii tzw. jeziorowców. M/s "Juno" będzie transportować stal z portów holenderskich dla odbiorców amerykańskich.
Jeziorowce są wymiarami specjalnie dostosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach. Mają 30 tys. ton nośności. To największe statki oceaniczne, które mieszczą się w wąskich kanałach i śluzach prowadzących na ten akwen.
M/s " Juno" jest już 5. jeziorowcem PŻM ze stoczni Mingde. Seria zakontraktowanych tam statków to osiem jednostek (cztery wypłynęły w ub. roku, a na 2011 zaplanowano odbiór pozostałych).
- Budujemy te statki, by od końca marca do końca roku mogły pływać po Wielkich Jeziorach wolnych w tym czasie od lodu - informuje Krzysztof Gogol, rzecznik PŻM. -"Juno" będzie woził z Holandii zrolowaną stal przeznaczoną do produkcji samochodów. Zresztą większość amerykańskich aut jest wytwarzana ze stali, którą transportują statki PŻM - rocznie dowożą jej na Wielkie Jeziora ok. 400 tys. t Z powrotem do Europy płyną przede wszystkim ze zbożem.
Jeziorowce zastąpiły statki typu "Ziemia Zamojska" czy "Pomorze Zachodnie".
PŻM ma w tym roku odebrać 10 nowych jednostek.
- Chociaż sytuacja na rynku nie jest dobra - wysokie ceny ropy i słabe stawki za przewozy -jednak pieniądze na inwestycje mamy - podkreśla K. Gogol.{jathumbnail off}
Żegluga
"Juno" ze stalą
18 maja 2011 |
Źródło:
