Samorząd pracowniczy i związki zawodowe Polskiej Żeglugi Morskiej obawiają się o przyszłość firmy. Ich zdaniem, przyjęty niedawno przez rząd projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa, może doprowadzić do likwidacji szczecińskiego armatora.
- Rada Ministrów 2 listopada br. przyjęła projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa, który wprowadza m.in. przymusową, pospieszną komercjalizację wszystkich przedsiębiorstw państwowych - mówił na wczorajszej konferencji w Szczecinie Mirosław Folte, przewodniczący Rady Pracowniczej PŻM. - W przypadku niedokonania komercjalizacji do 31 grudnia 2012 roku, automatycznie stawia je, w tym znakomicie funkcjonujące PŻM PP, w stan likwidacji. To może skutkować zagrożeniem czterech tysięcy miejsc pracy w Grupie Kapitałowej PŻM oraz kilkunastu tysięcy u naszych kontrahentów.
Samorząd pracowniczy i związki zawodowe zgodnie uważają, że chodzi o "komercjalizację dla komercjalizacji".
- W projekcie ustawy wykluczona jest prywatyzacja bezpośrednia, a przecież moglibyśmy przekształcić firmę tak, by nie poszła w obce ręce, ale w ręce naszych pracowników - zapewniał M. Folta.
Na konferencji przypomniano, że dwa lata temu próbowano wprowadzić w życie inny projekt ustawy, nakazujący przymusową komercjalizację PŻM. Teraz sprawa powraca, mimo ówczesnych obietnic premiera Donalda Tuska o niepodejmowaniu działań doktrynalnych w sprawie tej firmy. W PŻM kontynuowany jest 10-letni program inwestycyjny, zaakceptowany w 2005 r. przez ministra skarbu.
- W bankach mamy zaciągnięte kredyty i obecnie jakiekolwiek zmiany strukturalne firmy mogą zaszkodzić - przestrzegał Paweł Kowalski, przewodniczący MK NSZZ "Solidarność".
Bogusław Marciniak ze Społecznego Komitetu Obrony PŻM podkreślał, że przedsiębiorstwo jest w bardzo dobrej kondycji ekonomicznej i rząd powinien być z niego dumny. Na koniec 2009 r. zysk netto wyniósł ok. 105 mln zł, a tegoroczny nie powinien być gorszy.
- Załoga jest już zmęczona tymi ciągłymi podejściami do przekształcania PŻM - do dał Marian Gmiterek, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Marynarzy przy PŻM.
- Bronimy się tylko przed komercjalizacją, a nie przed prywatyzacją.
(ek){jathumbnail off}
Żegluga
Znów przymus przekształceń?
17 listopada 2010 |
Źródło:
