Żegluga
Jak poinformowało Ministerstwo Skarbu Państwa - wpłynęły odpowiedzi na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie sprzedaży przedsiębiorstwa państwowego działającego pod nazwą Polskie Ratownictwo Okrętowe.

W nawiązaniu do zaproszenia opublikowanego w dzienniku ogólnopolskim 1 kwietnia 2010 r. dot. negocjacji w sprawie sprzedaży przedsiębiorstwa państwowego działającego pod nazwą Polskie Ratownictwo Okrętowe, ministerstwo podało, że w dniu 14 maja 2010 r. o godzinie 14.00 upłynął termin składania odpowiedzi na publiczne zaproszenie do negocjacji.

W wyznaczonym terminie wpłynęły cztery odpowiedzi na publiczne zaproszenie do negocjacji złożone przez:

- Gastel Żurawie S.A.
- Maritim-Shipyard Sp. z o.o.
- PRO Spółka z o.o.
- Port Consultants sp.j.

Pewnym zaskoczeniem jest brak firm zagranicznych z sektora, w którym działa PRO, na liście potencjalnych inwestorów.

Trudno, by było inaczej, ponieważ PRO w zasadzie nie ma (co do pełnego przekroju oferowanych przez to przedsiębiorstwo usług) żadnego bezpośredniego i silnego konkurenta w Polsce (może poza Petrobaltikiem, który swoje serwisowce offshore eksploatuje czasem na rynku usług dla firm trzecich, a nie tylko na własne potrzeby), ale dość interesujący jest też zestaw zainteresowanych PRO firm, które zgłosiły się do MSP.

Praktycznie żadna z nich (poza spółką PRO Sp. z o.o. - podmiotem założonym przez kierownictwo obecnego PRO PP) nie ma bowiem profilu branżowego wyraźnie spójnego z zakresem działania PRO.

Firma Gastel Żurawie nie ma doświadczenia w branży morskiej. Oferuje usługi sprzętowe, działa w sektorach energetyki wiatrowej (lądowej), budownictwa telekomunikacyjnego, prefabrykatów konstrukcji stalowych i betonowych, systemów asekuracji, sprzedaży żurawi i węzłów betoniarskich. Gastel Żurawie uważa się za niekwestionowanego lidera na polskim rynku realizacji sprzętowej inwestycji i logistyki budowlanej, a także za jedyną firmę w Polsce zapewniającą kompleksową obsługę poszczególnych etapów inwestycji farm wiatrowych, począwszy od wyboru lokalizacji, realizacji prac koncepcyjnych, projektowych i formalno-prawnych do etapu realizacji budowy w ramach generalnego wykonawstwa. W składzie floty PRO nie ma jednostek, które nadawałyby się, w sposób wystarczający, do prowadzenia działalności w sektorze budowy morskich farm wiatrowych.

Maritim-Shipyard to jedna z "największych z małych" polskich stoczni, zajmująca się dotąd budową głównie częściowo-wyposażonych kadłubów statków dla stoczni zachodnio-europejskich i nordyckich. Kadłuby te są często holowane (w całości, po zwodowaniu lub w cześciach - na pontonach), jednak gestia transportowa należy w takich przypadkach zazwyczaj do zlecającego budowę kadłuba, czyli do stoczni np. z Niemiec czy Norwegii...

Wreszcie - Port Consultants to firma zajmująca się spedycją, logistyką i portowymi przeładunkami ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, ale przekrój większości floty PRO (poza dźwigiem pływającym Maja) nie przystaje do dotychczasowego profilu i obszaru działalności tej firmy.

Resort skarbu jest dotąd jedynym właścicielem gdyńskiego przedsiębiorstwa.

Przedmiotem negocjacji oraz jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty będzie cena za wszystkie składniki materialne i niematerialne majątku przedsiębiorstwa. Zainteresowane firmy mogą teraz rozpocząć badanie sytuacji finansowej PRO pod warunkiem jednak posiadania przynajmniej 3 mln zł na rachunku bankowym.

Historia przedsiębiorstwa Polskie Ratownictwo Okrętowe sięga formalnie 1951 roku. Głównym jego zadaniem na początku działalności było oczyszczenie polskiego wybrzeża z pozostałości drugiej wojny światowej w portach i na drogach wodnych - w tym wraków celowo zatopionych przez wycofujących się Niemców statków i okrętów.

Z czasem PRO przejęło także funkcje ratownictwa morskiego jednak kilka lat temu doszło do wydzielenia ich do służby SAR, a w PRO pozostawiono ratownictwo mienia i inne usługi. Obecnie gdyńska firma zajmuje się głównie świadczeniem usług holowania oceanicznego i pełnomorskiego oraz usług dla branży offshore (obsługa platform wiertniczych i okrętowanie załóg na jednostki specjalistyczne). Spółka oferuje też wynajem dźwigu pływającego do przeładunku sztuk ciężkich o masie do 300 ton - znanego głównie w trójmiejskich portach i stoczniach dźwigu Maja.

Do najważniejszych klientów firmy należą firmy naftowe, stocznie, firmy inżynieryjne, spedycyjne i transportowe oraz armatorzy.

W ostatnich latach PRO realizuje program inwestycyjny zapewniający unowocześnienie floty.

Udział PRO w światowym rynku stanowi poniżej 1 %, ale zdaniem MSP długoletnie kontakty, znajomość potrzeb rynku, doświadczeniu i wysoka jakość świadczonych usług zapewniają dobre funkcjonowanie przedsiębiorstwa i stopniowe wchodzenie na nowe, trudniejsze rynki. Polskie Ratownictwo Okrętowe realizuje od 2007 r. plan inwestycyjny, który zakłada m.in. wymianę posiadanych statków na nowocześniejsze.

Warto dodać, że ogłoszenie otwartego przetargu na kupno PRO złamało wcześniejsze uzgodnienia między Skarbem Państwa, a załogą i kierownictwem przedsiębiorstwa, które pracowało ciężko na jego obecną pozycję i wartość. Firma miała być przekazana im w odpłatne użytkowanie, o czym szerzej piszemy w majowym wydaniu "Naszego MORZA" (dostępnym w salonach prasowych do połowy czerwca).
{jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter