Żegluga
Już w kwietniu ogłoszony ma zostać przetarg na wykonawcę dużej modernizacji Radarowego Systemu Zarządzania i Kontroli Ruchu Statków (VTMS) na torze wodnym Szczecin-Świnoujście. Stanie się on częścią Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego, na którego tworzenie do 2013 r. wydanych zostanie ok. 105 milionów złotych.

W budowę nowego systemu zaangażowane są trzy urzędy morskie oraz Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR. Ma on poprawić bezpieczeństwo żeglugi i standardy ochrony środowiska na naszych wodach morskich. Stanie się też częścią europejskiego sytemu monitoringu ruchu statków (Safeseanet). Jego tworzenie jest finansowane ze środków UE.

- Nasz krajowy system musi zostać dostosowany do wymogów stawianych przez Safeseanet – wyjaśnia kpt. ż.w. Janusz Markiewicz, dyrektor ds. inspekcji morskiej UM w Szczecinie. – Do zwiększenia bezpieczeństwa potrzeba m.in. więcej stacji radarowych, które pojawią się w ramach nowego VTMS-u. W ostatnich latach pojawiły się nowe środki komunikacji. Statki są szybsze i wyposażone w inne urządzenia. Zmieniły się też wymogi bezpieczeństwa, więc musimy iść z duchem czasu.

Zmodernizowany VTMS stanie się jednym z kluczowych elementów Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego. Liczba działających w jego ramach stacji radarowych zwiększy się z obecnych 8 do 13. Te istniejące zostaną zmodernizowane. Radarowe pokrycie zyska też szczeciński port. Wymienione zostaną także komputery i oprogramowanie obsługujące system.

- Dzięki tej modernizacji stworzona zostanie możliwość wymiany informacji między wszystkimi uczestnikami VTMS, a także podłączenia do niego innych służb, jak np. Marynarki Wojennej czy Straży Granicznej – podkreśla Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy UM w Szczecinie.

Oddany do użytku w styczniu 2000 r. VTMS był najważniejszym przedsięwzięciem administracji morskiej na Pomorzu Zachodnim w latach 90. Udało się na niego uzyskać pożyczkę z Banku Światowego oraz dodatkowe fundusze z ówczesnego Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Na wykonawcę inwestycji wybrana została niemiecka firma STN Atlas Elektronik z Bremy. W efekcie powstał bardzo nowoczesny jak na tamte lata system pozwalający nadzorować i kierować ruchem statków na całej długości toru wodnego Szczecin-Świnoujście. W jego skład wchodzi m.in. oparty o komunikację radiową system raportowania ruchu statków, składający się z radarów i kamer przemysłowych system obserwacji oraz informatyczny system zarządzania. Rejestrowane są także dane dotyczące warunków pogodowych i wodnych panujących na torze.


M. KUBERA
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter