Ten nowoczesny statek, który został zbudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej w 2008 r., jak mało który jest przystosowany do zimowej żeglugi. Zapewnia mu to klasa lodowa 1A, która powoduje, że na zalodzonych wodach może on operować podobnie jak lodołamacz. Właśnie w taki sposób pokonał zmrożony tor wodny Szczecin - Świnoujście i wszedł do szczecińskiego portu. W ślad za nim, podobnie jak za prawdziwym lodołamaczem, od redy portu w Świnoujściu podążało siedem innych jednostek, które nie były w stanie samodzielnie uporać się z pokrywą lodową.
- "M/v Aura" przywozi nietypowy dla siebie ładunek - ponad 3100t bloków granitowych z fińskich portów. - mówi Mariusz Januszkiewicz z obsługującej statek szczecińskiej firmy Magemar Polska. - W Kotce załadunek odbywał się konwencjonalnie w systemie lo-lo, natomiast w Turku w systemie ro-ro (ładunek wjechał na burtę na kołach). Przy swojej szybkości maksymalnej 13 węzłów dotarł do Szczecina w niedzielę 24 stycznia.
Nie tylko wyjątkowa odporność na lód jest niezwykłą cechą jednostki. Ma on także nietypową budowę, gdyż jest to tzw. wielozadaniowy statek z otwartym pokładem. Został wyposażony w specjalną rampę, która zazwyczaj jest stosowana głównie na statkach typu ro-ro. Statek ma pokład o wymiarach 85 m na 18,8 m o bardzo dużej wytrzymałości. Dzięki temu może przewozić wiele różnych typów ładunków. Były nim już transportowane m.in. główne elementy elektrowni atomowej w 01-kiluoto w Finlandii. Na jednostce zamontowano dwa azymutowe zespoły pędników, które mogą obracać się w dowolnym kierunku. Dzięki temu jednostka może manewrować z dokładnością podobną do holowników.
Operatorem "m/v Aura" jest Meriaura Oy z Finlandii - partner Magemar Polska w ramach regularnej linii MM-Line, która łączy południe Finlandii ze Szczecinem. Rozładunkiem statku zajęła się spółka DB Port Szczecin.
(mak)

Aura w drodze do Szczecina z ładunkiem bloków granitowych
Świnoujście, 24.1.2010. Fot. AW{jathumbnail off}
