Budowa terminalu gazu skroplonego (LNG) w Świnoujściu powinna służyć poprawie bezpieczeństwa energetycznego nie tylko w Polsce, ale również w Europie - uważa wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik.
We wtorek sejmowa komisja skarbu przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Na środę zaplanowano w Sejmie drugie czytanie.
- Budowa terminalu, jako jednego z niewielu w Europie, a jednego w tej części Europy - zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego - sprawi, że będzie to jedyny terminal, którego funkcje powinny służyć nie tylko Polsce, ale mógłby poprawić bezpieczeństwo (energetyczne) innych krajów Europy - powiedział we wtorek wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik podczas posiedzenia sejmowej komisji skarbu. - Chcemy również zbudować urządzenia, które sprawią, że gaz zgromadzony w terminalu będzie redystrybuowany na terenie Polski.
Wyjaśnił, że budowie terminalu będą towarzyszyć inwestycje w postaci ośmiu projektów sieciowych na terenie północnej Polski. Przypomniał, że inwestycje związane z terminalem będą realizować: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście, operator gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz spółka Polskie LNG. Z kolei przedsięwzięcia towarzyszące (m.in. gazociągi przesyłowe i podziemne magazyny gazu) realizować mają: Gaz-System oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
Wiceszef resortu skarbu ocenił, że celem projektu jest uproszczenie procedur z zakresu prawa administracyjnego oraz przepisów dotyczących ustaw o zamówieniach publicznych oraz pozyskiwania nieruchomości pod realizację inwestycji przez Skarb Państwa.
- Istotą projektu jest przekazanie pewnych kompetencji w ręce wojewody, który wydaje decyzje o ustaleniu lokalizacji (dla inwestycji terminalu i przedsięwzięć towarzyszących) - dodał.
Nadzór i koordynację prac związanych z budową terminalu i tzw. inwestycji towarzyszących ma sprawować minister skarbu, a finansowanie będzie pochodzić m.in. ze środków inwestorów oraz z budżetu państwa i Unii Europejskiej. Terminal w Świnoujściu ma zapewnić bezpieczne dostawy gazu odbiorcom i pozwolić na odbiór ok. 2,5 mld m sześc. gazu LNG rocznie od 2014 roku. Dyrektor ds. Rozwoju Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA Władysław Lisewski podczas wtorkowego posiedzenia komisji skarbu przypomniał, że Polskie LNG buduje część lądową terminalu m.in. na działkach, które są we władaniu Zarządu.
- Mamy umowę ze spółką Polskie LNG, że tę działkę im udostępniliśmy i wydzierżawiliśmy. Jeśli tylko spółka zdecyduje się ją kupić, to chcemy ją sprzedać po cenie rynkowej. Chcemy, żeby ta zasada została utrzymana - powiedział Lisewski. - Projekt uruchamia procedury wywłaszczeniowe. Jesteśmy przekonani, że odszkodowanie w procedurze wywłaszczeniowej będzie istotnie niższe od ceny rynkowej.
Według Gawlika, projekt nie odbiera właścicielom nieruchomości prawa do niezgadzania się z tym, za jaką cenę zostanie wykonane wywłaszczenie. Gawlik nie wykluczył, że właścicielom nieruchomości wojewodowie będą proponować ceny rynkowe.
PAP
{jathumbnail off}
Żegluga
Terminal w Świnoujściu ma chronić Europę
22 kwietnia 2009 |
Źródło:
