Uczestnicy Baltic Container Conference 2009 przez 2 dni rozmawiali o najlepszych rozwiązaniach logistycznych dla przewozów kontenerowych na Bałtyku. Na przykładzie Niemiec widać jak niezbędne dla rozwoju transportu są subsydia rządowe aby zmniejszyć koszt dostępu do wciąż złej infrastruktury. Polska mimo kryzysu stawia na rozbudowę terminali i pozytywnie spogląda w przyszłość.
Ponad 120 osób spotkało się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku na III edycji międzynarodowej Baltic Container Conference 2009. Frekwencja dopisała, choć organizatorzy obawiali się, że spowolnienie gospodarcze może znacząco wpłynąć również na liczbę uczestników. Jest to dowód na to, że takie rozmowy są niezbędne dla rozwoju przewozów kontenerowych w Regionie Morza Bałtyckiego.
Jednym z najważniejszych problemów jest wciąż drogi dostęp do infrastruktury. W Polsce jest to około 30% więcej niż w Niemczech. Rząd powinien subsydiować PLK aby zmniejszyć wysokość opłat. Uczestnicy do tego problemu podchodzą jednak pozytywnie i spodziewają się zmian na korzyść transportu. Wzrasta świadomość rządu, że transport kolejowy jest istotnym elementem dla funkcjonowania gospodarki krajowej, a to już połowa drogi do sukcesu.
CTL Logistics najpóźniej w lipcu 2009 uruchomi nowe połączenia z Piotrkowa Trybunalskiego do Gdyni i Gdańska. „Wciąż widzimy potencjał w rynku przewozów intermodalnych mimo spowolnienia. Jest to rynek perspektywiczny, a na nowych graczy rynkowych jest jeszcze dość miejsca”- mówi Artur Pielech, Członek Zarządu CTL Logistics.
Tematem dyskusji była również współpraca pomiędzy przewoźnikami. Nauczono nas jak konkurować, ale nie nauczono jak współpracować – mówi Kieran Ring, prezes Global Institute of Logistics – działając wyłącznie na swoją korzyść nie osiągniemy sukcesu - kontynuuje. Właśnie taka współpraca mogłaby doprowadzić do zmniejszenia kosztów. Kontenery przechowywane są na terminalach około 4 dni, co wiąże się z wysokimi kosztami. Spowodowane jest to brakiem dokumentacji czy problemami z IT. „Należy przekonać wszystkich uczestników tego łańcucha logistycznego, że cięcie takich kosztów ma istotne znaczenie”- mówi Bernt Wegener z HHLA.
O przewozach intermodalnych więcej powiedziane zostanie już 5-6 maja podczas konferencji RailPort 2009. Więcej informacji na www.actiaconferences.com
Informacja prasowa BCC 2009
{jathumbnail off}
Żegluga
Perspektywa rozwoju dla przewozów kontenerowych
12 marca 2009 |
