Prom Dana Anglia, który przez ponad 20 lat pływał między duńskim Esbjerg a Harwich we wschodniej Anglii, został wystawiony na sprzedaż na aukcji w Genui, gdzie cumuje od listopada ubiegłego roku.
Prom Dana Anglia został zbudowany w 1978 roku w stoczni w duńskim Aalborgu dla armatora DFDS. Do 2002 roku pływał regularnie pomiędzy Danią a Anglią. W latach 2002-2003 obsługiwał połączenie Gdańsk – Trelleborg – Kopenhaga.
Według najnowszych informacji, jakie nadeszły z centrali DFDS – rozpoczęcie regularnej obsługi linii Gdańsk – Kopenhaga nastąpi 3 października 2002 roku. Rozkład rejsów przewiduje co dwa dni zawinięcia do Gdańska, a istotnym nowym elementem jest fakt, że linia Gdańsk – Kopenhaga wzbogacona zostaje o zawinięcie do portu Trelleborg, gdzie prom będzie cumował ok. 1 godziny. Linię będzie obsługiwał nowoczesny prom ms Dana Anglia – informował w marcu 2002 roku Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Przed październikową inauguracją nowego połączenia, DFDS zdecydował o zmianie nazwy promu na Duke of Scandinavia.
Połączenie z Gdańska do stolicy Danii nie cieszyło się dużym zainteresowaniem, dlatego w 2003 roku prom powrócił na Morze Północne, aby pod nazwą Prince of Scandinavia pływać między angielskim Newcastle a holenderskim Ijmuiden.
W 2006 roku został wyczarterowany przez Brittany i przemianowany na MV Pont L'Abbé do obsługi połączenia między Plymouth (Anglia) a Roscoff (Francja). Z kolei w 2008 roku został sprzedany przewoźnikowi Moby Lines i pod nazwą Moby Corse rozpoczął nową usługę z francuskiego Tulonu do Bastii na Korsyce.
Ex. Dana Anglia, po zakończeniu czarteru w Moby Lines na Morzu Śródziemnym, została sprowadzona do Esbjerg w celu przygotowania przez stocznię remontową Semco Maritime do siedmiomiesięcznego czarteru SweOffshore, w którym jednsotka była eksploatowana w charakterze pływającego hotelu dla pracowników Siemens Wind Power zatrudnionych przy budowie morskiej farmy wiatrowej w pobliżu niemieckiej wyspy Sylt.
Na Morze Śródziemne prom wrócił pod nazwą Santa Cruz, pływając dla armatora Ferry Med Srl, który ogłosił upadłość w styczniu br.
Ten 47-letni prom ma pojemność 19 600 GT i może pomieścić 1240 pasażerów oraz 400 samochodów osobowych.
Statek pojawił się w kilku serialach telewizyjnych BBC. W 1981 roku pływając pod nazwą Dana Anglia pojawił się w filmie telewizyjnym Artemis 81. W latach 1982-1983 prom był z kolei scenerią dla drugiej i trzeciej serii opery mydlanej Triangle.W 1989 roku pojawił się w świątecznym odcinku komediowego serialu Birds of a Feather zatytułowanym „Sailing”.
W lipcu 2005 roku, w 6. odcinku 6. serii programu telewizyjnego BBC „Top Gear”, statek pojawił się w tle ujęcia nakręconego w Newcastle.
LEW (Źródło: DFDS/Moby Lines/ZMPG)
