Najnowszy statek Stena Line, Stena Connecta, 16 października w stoczni CMI Shipyard w Weihai w Chinach otrzymał oficjalnie nazwę i wkrótce rozpocznie swój pierwszy rejs do portu macierzystego na Morzu Irlandzkim.
Wraz ze statkiem Stena Futura, który wszedł do eksploatacji we wrześniu, zwiększą zdolność przewozową trasy Belfast–Heysham o 40 procent.
W uroczystości wzięli udział dyrektor generalny Stena Line Niclas Mårtensson, członkowie kierownictwa firmy oraz właściciel Stena AB Dan Sten Olsson.
- Z wielką dumą świętujemy dziś kolejny kamień milowy w historii naszej floty i całej firmy. Stena Connecta oraz jej siostrzany statek stanowią najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii morskiej. Nie tylko odegrają one kluczową rolę w utrzymaniu niezbędnych połączeń transportowych w Irlandii i Wielkiej Brytanii, ale także wniosą znaczący wkład w realizację naszych celów zrównoważonego rozwoju, zakładających redukcję emisji CO₂ o 30 procent do 2030 roku – powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line.
Technologia hybrydowa nowej generacji
Stena Connecta to statek typu New Max RoRo, zbudowany z myślą o maksymalnej zdolności frachtowej, o długości 147 metrów i 2800 metrach ładunkowych. Wykorzystuje on wielohybrydowy układ napędowy umożliwiający zasilanie z akumulatorów, biopaliwa i metanolu. Posiada dwa żagle rotorowe Norsepower Rotor Sails™ o wymiarach 28 x 4 metry, które pozwalają zaoszczędzić do 9 proc. paliwa na trasie między Belfastem a Heysham na Morzu Irlandzkim. Jego siostrzany statek, Stena Futura, jest również przygotowany do montażu żagli.
Wzmocnienie połączeń na Morzu Irlandzkim
Stena Line jest największym operatorem promowym na Morzu Irlandzkim, dysponującym flotą 13 statków (w tym Stena Connecta, który wejdzie do eksploatacji w styczniu 2026 r.). Firma obsługuje nawet 238 rejsów tygodniowo, oferując rozbudowaną sieć tras, która obejmuje połączenia pasażerskie i towarowe z Belfastu do Cairnryan i Liverpoolu, z Dublina do Holyhead oraz z Rosslare do Fishguard, a także trasy frachtowe z Belfastu do Heysham i Dublina.
W tym roku mija 30 lat od rozpoczęcia działalności Stena Line na Morzu Irlandzkim, podczas których firma odegrała kluczową rolę we wspieraniu zarówno handlu, jak i społeczności w całym regionie.
- Nasza inwestycja w Stena Connecta i Stena Futura świadczy o naszym silnym przekonaniu o dalszym rozwoju regionu Morza Irlandzkiego oraz zaangażowaniu w umacnianie handlu i połączeń transportowych. Statki te zostały zamówione w bezpośredniej odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów na zwiększenie zdolności przewozowych na naszych trasach – dodał Niclas Mårtensson.
Stena Connecta wkrótce rozpocznie rejs z Chin w kierunku Morza Irlandzkiego, który potrwa kilka tygodni. Od stycznia 2026 r. statek będzie regularnie kursował na trasie Belfast–Heysham.
Stena Connecta:
- Długość: 147 m
- Szerokość: 26,3 m
- Rok budowy: 2023–2025, stocznia CMI Shipyard, Weihai, Chiny
- Załoga: 26 osób
- Wysokość: 5,3 m
- Szerokość: 12 m
- Długość linii ładunkowej: 2848 m
- Trasa: Belfast – Heysham (ok. 12 rejsów tygodniowo)
rel (Stena Line)
