Ro-ro Finnlines oficjalnie wprowadził nowe cotygodniowe połączenie towarowe między hiszpańskim portem w Bilbao a portem w Gdyni. Połączenie ma wzmocnić strategiczną rolę baskijskiego portu w ramach sieci intermodalnej Grimaldi Group, łącząc wydajność, zrównoważony rozwój i globalną łączność.
Uroczysta inauguracja połączenia odbyła się 10 października br. w Bilbao, w obecności przedstawicieli Finnlines, operatora cargo Consignaciones Toro y Betolaza, zarządu portu w Bilbao oraz ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Hiszpanii Moniki Krzepkowskiej.
O tym, że Port Gdynia został oficjalnie włączony do cotygodniowej siatki połączeń fińskiego operatora żeglugowego Finnlines łączącego Finlandię z portami Hiszpanii, poinformowano już w czerwcu br.
– Nowa trasa wzmacnia połączenia między północną i zachodnią Europą, oferując opłacalną i zrównoważoną alternatywę dla transportu drogowego towarów między Polską, Belgią, Francją, Wielką Brytanią, Hiszpanią i Finlandią – powiedział Blasco Majorana, Finnlines Line Manager, podczas piątkowej uroczystości – Połączenie to łączy Polskę bezpośrednio z globalną siecią Grimaldi Group, zapewniając dostęp do Dalekiego Wschodu, Bliskiego Wschodu, regionu Morza Śródziemnego, Afryki Zachodniej, Ameryki Południowej i wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych – dodał.
– Usługa ta stanowi znaczący krok dla europejskiej logistyki – mówił z kolei Gorka Zabala, General Manager of Consignaciones Toro y Betolaza.
Dodał, że „najnowszej generacji statki hybrydowe klasy Finneco firmy Finnlines mogą zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90 proc., jednocześnie efektywnie przewożąc ładunki ro-ro, ładunki ponadgabarytowe, kontenery i pojazdy.
– Jesteśmy świadkami przyszłości, która już nadeszła – bardziej zrównoważonego, innowacyjnego i konkurencyjnego transportu morskiego – dodał Zabala.
Zdaniem ambasador Moniki Krzepkowskiej to „nowoczesne połączenie morskie między Bałtykiem a Atlantykiem oraz zobowiązanie do bardziej ekologicznej, zintegrowanej gospodarki europejskiej”.
Tymczasem Jiménez Aira podkreślił, że trasa ta oferuje „nowe możliwości handlu z Europą Środkową i wydajną alternatywę dla transportu drogowego”, wzmacniając rolę Bilbao jako kluczowego centrum logistycznego Atlantyku.
Nowe połączenie obejmuje przewozy ro-ro, breakbulk, kontenerowe oraz samochodowe, ze szczególnym uwzględnieniem ładunków ponadgabarytowych – w tym wyjątkowo szerokich i ciężkich jednostek transportowanych na pokładach otwartych lub przy użyciu 80-stopowych platform MAFI ze zintegrowanymi szynami, usprawniając obsługę ładunków niestandardowych, takich jak pociągi i wagony.
Działająca od końca czerwca usługa wykorzystuje trzy hybrydowe statki typu ro-ro nowej generacji – Finneco I, Finneco II i Finneco III. Każdy statek może przewozić do 420 naczep lub 2500 pojazdów.
– Te statki są namacalnym dowodem zaangażowania Finnlines i Grupy Grimaldi w zrównoważony rozwój i innowacje – podsumował Majorana.
LEW (Źródło: Port Bilbao)
