Żegluga

Zmiany klimatyczne otwierają nowe możliwości handlowe. Chiny wysłały kontenerowiec przez północne wybrzeże Rosji w ramach próby ustanowienia regularnego połączenia morskiego między Azją a Europą. Eksperci zwracają uwagę na geopolityczne i środowiskowe konsekwencje tej inicjatywy.

Chińska firma przygotowywała się do wypłynięcia kontenerowca Istanbul Bridge z portu Ningbo-Zhoushan – największego na świecie – do portu Felixstowe w Wielkiej Brytanii. Rejs rozpoczął się 20 września i potrwa 18 dni, z asystą lodołamaczy. Celem nie jest jednorazowy transport, lecz przetestowanie możliwości stworzenia regularnego połączenia przez Północną Drogę Morską, łączącą porty w Azji i Europie.

Arktyka zmienia geopolitykę

Eksperci podkreślają, że otwarcie Arktyki ma daleko idące konsekwencje.

Dwadzieścia lat temu ta część świata była zamarznięta. Teraz topnienie lodu umożliwia dostęp do nowych szlaków handlowych i zasobów naturalnych – mówi Malte Humpert, starszy badacz i założyciel Arctic Institute.

Humpert zaznacza, że Arktyka staje się pierwszym regionem, w którym zmiany klimatyczne aktywnie zmieniają mapę geopolityczną, wpływając na wydobycie ropy i gazu przez Rosję oraz ekspansję handlową Chin.

To pierwszy obszar, gdzie klimat tak szybko i wyraźnie modyfikuje dynamikę międzynarodową – dodaje.

Skrót o 40 procent

Północna Droga Morska może skrócić czas transportu o 40 procent w porównaniu z tradycyjnymi trasami przez Kanał Sueski czy Singapur. To potencjalnie atrakcyjna alternatywa dla globalnego handlu, ale eksperci podkreślają, że wiele kwestii pozostaje nierozwiązanych, w tym dostępność lodołamaczy, zmienność lodu i konsekwencje środowiskowe.

Pomysł nie jest nowy. Chiny testowały podobne połączenia dwa lata temu, ale teraz próbują bardziej złożonej trasy, obejmującej cztery porty w Chinach i kilka w Europie, w tym Rotterdam, Hamburg i Gdańsk – mówi Humpert.

Geopolityczne i środowiskowe konsekwencje

Eksperci zwracają uwagę, że otwarcie Arktyki może wpłynąć na światowy handel i bezpieczeństwo energetyczne. Chiny starają się zyskać strategiczną przewagę, a Rosja zyskuje możliwość zwiększenia wpływu w regionie. Jednocześnie topnienie lodu stawia pytania o ochronę delikatnego środowiska arktycznego i długofalowe skutki zmian klimatu.

Peter Sand, główny analityk w firmie Xeneta, podkreśla, że chociaż koncepcja Północnej Drogi Morskiej była przedmiotem debat od dziesięcioleci, to teraz warunki klimatyczne umożliwiają jej realne wykorzystanie.

Mateusz Gibała

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter