Żegluga

16 maja br. w Szczecinie, podczas konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Unity Line (Grupa Polska Żegluga Morska i Euroafrica Linie Żeglugowe) oraz Polferries (Polska Żegluga Bałtycka), ogłoszono rozpoczęcie współpracy pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries.

List intencyjny w sprawie współpracy przy powołaniu nowego operatora polskich promów na Bałtyku podpisali szefowie trzech przedsiębiorstw armatorskich: Dariusz Doskocz (Polska Żegluga Morska), Piotr Redmerski (Polska Żegluga Bałtycka) i Jacek Wiśniewski (EuroAfrica). Spółka o nazwie POLSCA ma na starcie dysponować 10 promami i oferować najgęstszą siatkę połączeń do Skandynawii.

Partnerstwo otwiera nowy rozdział w historii polskiej żeglugi promowej, oznacza wzmocnienie pozycji i udziału w rynku promowych przewozów pasażerskich i towarowych w relacjach transportu na Morzu Bałtyckim.

Jak podkreślają inicjatorzy przedsięwzięcia, wspólna marka POLSCA, to korzyści dla pasażerów i partnerów biznesowych, a połączenie sił Unity Line i Polferries pozwoli wykorzystać wieloletnie doświadczenie, tradycję oraz potencjał obu firm, zdobywając zaufanie klientów i partnerów na rynku przewozów pasażerskich oraz towarowych.

POLSCA ma działać jako spółka akcyjna, której równorzędnymi akcjonariuszami będą PŻM, EuroAfrica i PŻB. Siedziba spółki ma znajdować się w Świnoujściu. Podczas ubiegłotygodniowej konferencji nie powiedziano natomiast o decyzjach personalnych, choćby dotyczących osoby przyszłego prezesa POLSCA Baltic Ferries. Z nieoficjalnych informacji przekazanych przez Polską Agencję Prasową wynika, że szefem POLSCA ma być Piotr Redmerski, obecnie prezes PŻB.

Nowa spółka będzie docelowo zarządzała flotą kilkunastu promów. Unity Line dysponuje obecnie sześcioma promami (trzy należą do PŻM, trzy do EuroAfrica), natomiast Polferries ma pięć promów, w tym cztery na Bałtyku, które kursują ze Świnoujścia i Gdańska. Piąty prom – Cracovia w 2024 r. został wyczarterowany i obsługuje obecnie połącznie pomiędzy Francją i Algerią.

Przypomnijmy, że w lipcu 2024 r. Polferries wprowadził na linię ze Świnoujścia do Ystad nowy, zbudowany we włoskiej stoczni Cantiere Navale Visentini pod Wenecją prom Varsovia. Jednostka posiada opcję napędu „LNG ready”, a więc będzie mógł być napędzany gazem LNG. To obecnie największy Ro-Pax (prom samochodowo-pasażerski) na tej trasie. Ma ponad 216 metrów długości, 28 szerokości i 3775 m linii ładunkowej. Może zabrać na pokład 920 pasażerów, 160 ciężarówek i 200 aut osobowych.

Z kolei w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. budowane są trzy Ro-Paxy zasilane LNG dla spółki Polskie Promy, należącej do Skarbu Państwa. Dwa będą pływać w barwach Unity Line, a jeden będzie użytkowany przez PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Pierwszy ma być gotowy jesienią br. Następne – w roku 2026 i 2027 r.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, poinformował w Szczecinie, że została podpisana nowa umowa inwestycyjna, która zabezpieczy finansowanie budowy promów dla polskich armatorów w tej stoczni w Gdańsku. Na ten cel przekazano 1,3 mld zł (pod koniec 2021 r. spółka Polskie Promy odpowiedzialna za budowę nowych jednostek otrzymała 1 mld zł).

Konsolidacja pod marką POLSCA Baltic Ferries przyniesie szereg korzyści, w tym rozbudowę siatki połączeń promowych, bezpieczeństwo dwóch stabilnych operatorów promowych, wyjątkowe standardy obsługi pasażerów i przewoźników, inwestycje w nowoczesną, ekologiczną flotę oraz innowacyjne rozwiązania, a w konsekwencji umocnienie pozycji Polski na rynku transportu morskiego.

Póki co, możemy mówić o procesie integracji nowej spółki. Trwają intensywne prace nad dopracowaniem szczegółów operacyjnych i formalnych. Powstanie nowej spółki POLSCA Baltic Ferries podlegać będzie procedurze uzyskania stosownych pozwoleń na rozpoczęcie działalności operacyjnej. Kwestie formalne związane z rejestracją nowego podmiotu oraz zgodami instytucji państwowych i międzynarodowych potrwają kilka miesięcy.

Jest to ostatni etap wprowadzenia nowego, największego operatora na polski rynek usług promowych. Wszystkie dotychczasowe rezerwacje i obsługa pozostają bez zmian – działania integracyjne prowadzone są z myślą o komforcie podróżujących i partnerów biznesowych.

LEW, 

Fot.: Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7178 3.793
EUR 4.234 4.3196
CHF 4.5161 4.6073
GBP 5.0241 5.1255