16 maja br. w Szczecinie, podczas konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Unity Line (Grupa Polska Żegluga Morska i Euroafrica Linie Żeglugowe) oraz Polferries (Polska Żegluga Bałtycka), ogłoszono rozpoczęcie współpracy pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries.
List intencyjny w sprawie współpracy przy powołaniu nowego operatora polskich promów na Bałtyku podpisali szefowie trzech przedsiębiorstw armatorskich: Dariusz Doskocz (Polska Żegluga Morska), Piotr Redmerski (Polska Żegluga Bałtycka) i Jacek Wiśniewski (EuroAfrica). Spółka o nazwie POLSCA ma na starcie dysponować 10 promami i oferować najgęstszą siatkę połączeń do Skandynawii.
Partnerstwo otwiera nowy rozdział w historii polskiej żeglugi promowej, oznacza wzmocnienie pozycji i udziału w rynku promowych przewozów pasażerskich i towarowych w relacjach transportu na Morzu Bałtyckim.
Jak podkreślają inicjatorzy przedsięwzięcia, wspólna marka POLSCA, to korzyści dla pasażerów i partnerów biznesowych, a połączenie sił Unity Line i Polferries pozwoli wykorzystać wieloletnie doświadczenie, tradycję oraz potencjał obu firm, zdobywając zaufanie klientów i partnerów na rynku przewozów pasażerskich oraz towarowych.
POLSCA ma działać jako spółka akcyjna, której równorzędnymi akcjonariuszami będą PŻM, EuroAfrica i PŻB. Siedziba spółki ma znajdować się w Świnoujściu. Podczas ubiegłotygodniowej konferencji nie powiedziano natomiast o decyzjach personalnych, choćby dotyczących osoby przyszłego prezesa POLSCA Baltic Ferries. Z nieoficjalnych informacji przekazanych przez Polską Agencję Prasową wynika, że szefem POLSCA ma być Piotr Redmerski, obecnie prezes PŻB.
Czytaj także:
Nowa spółka będzie docelowo zarządzała flotą kilkunastu promów. Unity Line dysponuje obecnie sześcioma promami (trzy należą do PŻM, trzy do EuroAfrica), natomiast Polferries ma pięć promów, w tym cztery na Bałtyku, które kursują ze Świnoujścia i Gdańska. Piąty prom – Cracovia w 2024 r. został wyczarterowany i obsługuje obecnie połącznie pomiędzy Francją i Algerią.
Przypomnijmy, że w lipcu 2024 r. Polferries wprowadził na linię ze Świnoujścia do Ystad nowy, zbudowany we włoskiej stoczni Cantiere Navale Visentini pod Wenecją prom Varsovia. Jednostka posiada opcję napędu „LNG ready”, a więc będzie mógł być napędzany gazem LNG. To obecnie największy Ro-Pax (prom samochodowo-pasażerski) na tej trasie. Ma ponad 216 metrów długości, 28 szerokości i 3775 m linii ładunkowej. Może zabrać na pokład 920 pasażerów, 160 ciężarówek i 200 aut osobowych.
Z kolei w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. budowane są trzy Ro-Paxy zasilane LNG dla spółki Polskie Promy, należącej do Skarbu Państwa. Dwa będą pływać w barwach Unity Line, a jeden będzie użytkowany przez PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Pierwszy ma być gotowy jesienią br. Następne – w roku 2026 i 2027 r.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, poinformował w Szczecinie, że została podpisana nowa umowa inwestycyjna, która zabezpieczy finansowanie budowy promów dla polskich armatorów w tej stoczni w Gdańsku. Na ten cel przekazano 1,3 mld zł (pod koniec 2021 r. spółka Polskie Promy odpowiedzialna za budowę nowych jednostek otrzymała 1 mld zł).
Konsolidacja pod marką POLSCA Baltic Ferries przyniesie szereg korzyści, w tym rozbudowę siatki połączeń promowych, bezpieczeństwo dwóch stabilnych operatorów promowych, wyjątkowe standardy obsługi pasażerów i przewoźników, inwestycje w nowoczesną, ekologiczną flotę oraz innowacyjne rozwiązania, a w konsekwencji umocnienie pozycji Polski na rynku transportu morskiego.
Póki co, możemy mówić o procesie integracji nowej spółki. Trwają intensywne prace nad dopracowaniem szczegółów operacyjnych i formalnych. Powstanie nowej spółki POLSCA Baltic Ferries podlegać będzie procedurze uzyskania stosownych pozwoleń na rozpoczęcie działalności operacyjnej. Kwestie formalne związane z rejestracją nowego podmiotu oraz zgodami instytucji państwowych i międzynarodowych potrwają kilka miesięcy.
Jest to ostatni etap wprowadzenia nowego, największego operatora na polski rynek usług promowych. Wszystkie dotychczasowe rezerwacje i obsługa pozostają bez zmian – działania integracyjne prowadzone są z myślą o komforcie podróżujących i partnerów biznesowych.
LEW,
Fot.: Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl