Żegluga

W sobotę, 16 marca, o godz. 15:45, kontenerowiec YM Witnesstajwańskiego operatora i pływający pod banderą Hongkongu, prawdopodobnie z powodu awarii napędu, podczas podejścia do nabrzeża w celu zacumowania w terminalu kontenerowym portu EvyapPort w dystrykcie Körfez prowincji Kocaeli, uderzył w nabrzeżowe suwnice kontenerowe, bezpośrednio lub pośrednio przewracając trzy takie wielkich rozmiarów przeładunkowe urządzenia portowe.

Kontenerowiec YM Witness (nr IMO MO 9704609; zbudowany w 2015 r.; długość całkowita 368,04 m; szerokość konstrukcyjna 51,00 m; GT 145 324; nośność 145 388 t; wyporność 188 901 t; ładowność kontenerów 14 080 TEU) należy do zarejestrowanej w Hongkongu firmy Seaspan Corp. kontrolowanej przez kapitał kanadyjski, czarterowany jest obecnie przez przewoźnika z Tajwanu, operatora statku - Yang Ming Marine Transport. Armatorem zarządzającym kontenerowca, odpowiedzialnym także za zarząd techniczny i załogowy, jest Seaspan Ship Management Ltd z Kanady.

Statek, podchodząc do nabrzeża, ale najwyraźniej nie mogąc wyhamować, uderzył dziobem w dwie kontenerowe suwnice nabrzeżowe (STS). Najpierw uderzył w jedną i przesunął ją po jej torach, tak, że ta oparła się o następną, pierwsza przewróciła się, a statek uderzył wtedy bezpośrednio w drugą, która też została powalona. Pierwsza uderzona suwnica, przewracając się, powaliła trzecią, po przeciwnej stronie od drugiej przewróconej. Wysięgnik trzeciej opadł na pokładowy ładunek kontenerów na statku, uszkadzając część z nich.

Kilkanaście lub kilkadziesiąt kontenerów spadło też do wody, za obie burty statku. Dziesiątki kontenerów uszkodziły przewracające się suwnice na placu przy nabrzeżu.

Ostatecznie powalone zostały trzy suwnice, które - jak już orzekli specjaliści - nie są zdatne do naprawy. Niektóre źródła utrzymują, że uszkodzona jest, nadal stojąca, także czwarta suwnica - nie wiadomo, czy da się ją naprawić. Koszt takiej jednej suwnicy, to ok. 12 mln USD. Przy złożonym dzisiaj zamówieniu, dostawa możliwa jest ponoć po dwóch latach, najwcześniej po półtora roku.

Początkowo niektóre źródła mówiły o jednej ofierze śmiertelnej wypadku. Potem, powtarzające się doniesienia mediów, mówią o tym, że nikt nie został poszkodowany, ani nie doszło do zanieczyszczenia środowiska.

Władze portowe i turecka administracja morska badają przebieg i przyczyny wypadku.

PBS

Poważny wypadek w tureckim porcie

Poważny wypadek w tureckim porcie
-5 Masakra
Pierwsze co mi się nasuwa to zgrupowanie suwnic jedna tuz obok kolejnej? Myślę, że zarządy i innych portów kontenerowych wyciągną wnioski z tego wypadku podczas podchodzenia tak wielkiego statku do nabrzeża i sporządzą odpowiednie regulacje dot. rozmieszczenia suwnic.. Taki kontenerowiec to kilkanaście jak nie kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych powierzchni bocznego nawiewu. Wystarczy mały podmuch i nawet holowniki nie pomogą.
18 marzec 2024 : 08:41 JMK | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter