Żegluga

Przepraszamy. Użyliśmy w tytule skrótu myślowego. Nie marka Lidl widnieje, w charakterze znaku armatorskiego, na kominach jego statków, a sam armator (operator kontenerowców), o którym mowa, nie nosi nazwy Lidl. Jednak najszybciej rozwijająca się flota kontenerowa na świecie faktycznie kojarzona jest ze "sklepami dyskontowymi" znanymi praktycznie w całej Europie (ale także np. w USA). Należy bowiem do właściciela sieci sklepów Lidl. A nazywa się Tailwind Shipping Lines.

Podczas globalnego kryzysu łańcucha dostaw doświadczonego podczas pandemii wiele innych znanych marek detalicznych, w tym Ikea, Walmart i Home Depot, zdecydowało się na własne floty wynajmowanych statków.

Podczas gdy inne sieci detaliczne wycofały się z czarterowania od czasu osłabienia pandemii COVID-19, Tailwind Shipping Lines, należący do "spółki-matki" niemieckiej sieci supermarketów Lidl, wzrósł o 100 procent, a dane azjatyckiej firmy analitycznej Linerlytica pokazują, że przewoźnik jest najszybciej rozwijającym się na świecie, rosnąc (pod względem łącznej zdolności przewozowej swojej floty) o 43 proc. od lipca 2023 r., głównie w ostatnich miesiącach - w odpowiedzi na dłuższy czas potrzebny na dostarczenie towarów na rynek z Azji trasą wokół południowej Afryki przez ataki Huti na Morzu Czerwonym.

Dane Linerlytica plasują obecnie Tailwind, założoną dwa lata temu, na 38. miejscu na świecie pod względem wielkości (łącznej ładowności), z 15 statkami i nieco ponad 40 000 slotów - miejsc na kontenery (TEU). Dwa z tych statków są własnością firmy, pozostałe - czarterowane. Firma, bazująca dotąd na tonażu używanym, ma również dwa nowe statki zamówione w stoczniach.

Firma wyczarterowała również (zawarła trzyletni kontrakt) swój największy statek, Kea - o ładowności 6881 TEU, ze stawką 39 000 USD / dzień, co oznacza znaczny, 15-procentowy wzrost w porównaniu z ostatnim podobnym statkiem wyczarterowanym na rynku około miesiąc temu. Kea jest własnością spółki International Maritime Enterprises z siedzibą w Monako, kontrolowanej przez rodzinę Embiricos.

Spośród innych niedawno wyczarterowanych statków, Tailwind wprowadził do eksploatacji w swojej flocie statki: Faith (917 TEU), Wilhelmina (1118 TEU), Asiatic Neptune (1134 TEU), Kumasi (2207 TEU) i Chattanooga (1042 TEU).

Hua Joo Tan, współzałożyciel Linerlytica, powiedział serwisowi informacyjnemu Splash247, że przy stawkach na trasie Azja-Europa wynoszących od 4000 do 6000 USD za FEU, usługi niszowe, takie jak te świadczone przez Tailwind, znów stały się opłacalne. Zarówno stawki spotowe, jak i czarterów na czas wzrosły, odkąd Huti zaczęli atakować statki na Morzu Czerwonym w odpowiedzi na wojnę między Izraelem a Hamasem.

Podczas gdy stawki spot wykazały oznaki spadku w ciągu ostatnich tygodni, rynek czarterowy pozostaje na podwyższonym poziomie.

"Wysoka aktywność na rynku [czarterowym] pozostaje głównie spowodowana konsekwencjami sytuacji na Morzu Czerwonym, a także wysokimi wolumenami ładunków na niektórych ważnych trasach" - zauważono w niedawnym raporcie Alphaliner, podczas gdy broker Braemar stwierdził, że "silny trend" (wysokie stawki czarterowe) obserwowany w ciągu ostatnich dwóch miesięcy utrzymuje się we wszystkich rozmiarach statków i regionach geograficznych.

Tailwind Shipping Lines została założona w lipcu 2022 r. jako spółka zależna Lidl Stiftung & Co. KG z siedzibą w południowo-zachodnim niemieckim mieście Neckarsulm (Badenia-Wirtembergia). Przewoźnik postrzega siebie jako uzupełnienie usług oferowanych przez uznane duże linie kontenerowe.

Oprócz towarów niespożywczych Lidla, osiem kontenerowców firmy z siedzibą w Hamburgu transportuje również towary dla klientów zewnętrznych w ramach dwóch serwisów liniowych łączących Chiny i Bangladesz z Europą. Tailwind koncentruje się na trasach z niewielką liczbą zawinięć do portów.

Korzystając z mniejszych kontenerowców, mogących przewozić do 5000 TEU, przewoźnik może zawijać do mniej ruchliwych portów w pobliżu głównych węzłów handlowych, co ułatwia krótkie czasy realizacji bez opóźnień. To, w połączeniu ze zredukowaną liczbą portów, oznacza dla klientów Tailwind krótki czas tranzytu ich towarów. Czas przewozu kontenerów między Dalekim Wschodem oferowany przez Tailwind a Europą skrócony jest do 19 dni.

Firma żeglugowa Lidla zleciła produkcję kontenerów z brandingiem Tailwind dla swoich klientów, w tym ponad 21 000 nowych 20-, 40- i 45-stopowych pudeł, a także 300 40-stopowych kontenerów chłodniczych.

PBS, z mediów

collage: PBS; 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter