Żegluga

Atomflot - rosyjski operator statków z napędem nuklearnym, głównie lodołamaczy, planuje do końca tego roku wycofać z eksploatacji napędzany energią jądrową barkowiec LASH i kontenerowiec Sevmorput, zastępując 36-letnią jednostkę kontenerowcem napędzanym silnikiem wysokoprężnym.

Posiadający wysoką klasę lodową Sevmorput, przekazany do eksploatacji przez stocznię Zaliv w Kerczu w 1988 roku jako barkowiec systemu LASH (lighter aboard ship), jest jedynym od wielu lat na świecie statkiem handlowym o napędzie jądrowym i jest zasilany przez reaktor KLT40 dostarczający parę do turbiny GTZA 684 OM5, pozwalając napędowi głównemu o mocy 29 mW, uzyskać maksymalną prędkość 20,8 węzła.

Pierwotnie statek zaprojektowano do przewozu 74 barek typu SLS 506309, każda o ładowności ok. 300 ton, jednak w ostatnich kilkunastu latach eksploatowano go głównie jako kontenerowiec i statek wielozadaniowy (drobnicowiec). Jednostka o nośności 34 615 t została doposażona w dwa wyprodukowane w Rosji 60-tonowe żurawie pokładowe, które w tandemie mogą podnosić do 120 ton. Ładowność kontenerów Sevmorput wynosi 1328 TEU.

Dzięki kształtowi kadłuba (m.in. "lodołamaczowy" dziób) i wzmocnieniom kadłuba oraz napędowu nuklearnemu relatywnie wysokiej mocy - statek może, bez eskorty lodołamaczy, pokonywać pola lodowe z jednorodnym, metrowej grubości (1 m) lodem, z prędkością ok. 2 węzłów. Statek wymaga jednak asysty lodołamacza w przypadku występowania cięższych warunków lodowych.

Sevmorput jest zazwyczaj zatrudniany na subsydiowanych przybrzeżnych szlakach transportowych dalekiej północy Rosji (na Północnej Drodze Morskiej / North Sea Route - NSR) oraz do transportu pomiędzy tamtym rejonem, a np. St. Petersburgiem. Według planów w obecnym - ostatnim roku eksploatacji – ma wykonać trzy okrężne podróże na Północnej Drodze Morskiej.

Statek handlowy tego rodzaju jest wciąż bardzo mało elastyczny w eksploatacji, gdyż nadal bardzo nieliczne kraje przyjmują w swoich portach jakiekolwiek jednostki pływające z napędem nuklearnym.

PBS

Fot.: Rosatomflot; Wikimedia Commons 

Sevmorput - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 8729810
długość całkowita - 260,30 m
szerokość konstrukcyjna - 32,20 m
wysokość boczna - 18,32 m
zanurzenie konstrukcyjne - 11,80 m
wyporność - 61 966 t
masa statku pustego - 27 351 t
nośność - 34 615 t
tonaż pojemnościowy brutto - 38 226
ładowność barek typu LASH - 74
ładowność kontenerów - 1328 TEU (według innego źródła - 1336 TEU)
łączna moc napędu głównego - ok. 40 000 KM
prędkość swobodna (na wodzie niezalodzonej) - ok. 20 węzłów

Sevmorput
Barkowiec-kontenerowiec Sevmorput
Barkowiec-kontenerowiec Sevmorput
SevmorputBarkowiec-kontenerowiec SevmorputBarkowiec-kontenerowiec Sevmorput

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter