Żegluga

Armator z Hongkongu, OOCL (Orient Overseas Container Line Ltd.), podczas uroczystości odbywającej się 11 października, nadał imię swojemu szóstemu przyjaznemu dla środowiska mega-kontenerowcowi o ładowności 24 188 TEU. To kolejne podobne polonicum w światowej flocie.

Uroczystość nadania imienia OOCL Gdynia statkowi o numerze budowy DE094 miała miejce w stoczni Dalian COSCO KHI Ship Engineering Co. Ltd. (DACKS), która w części należy do japońskiego koncernu Kawasaki Heavy Industries. Jest to szósty z zamówionych dwunastu ekologicznych statków klasy 24 000 TEU zamówionych przez chińską firmę w 2020 roku. Według niektórych źródeł, to zarazem trzeci z bliźniaczych statków po OOCL Piraeus i OOCL Felixstowe przekazanych w maju i sierpniu tego roku.

Jak stwierdzono w oficjalnym komunikacie - "OOCL miał zaszczyt gościć pana Takashi Yanai, dyrektora ds. korporacyjnych oraz dyrektora generalnego działu infrastruktury logistycznej Sumitomo Corporation, jako gościa honorowego ceremonii oraz panią Yoshiko Yanai, matkę pana Takashi Yanai, jako matkę chrzestną statku, która nadała imię i błogosławiła nowemu statkowi".

Teddy Fung, dyrektor handlowy OOCL, powiedział podczas ceremonii: "Wyposażona w najnowszą technologię i ekologiczne funkcje, ta seria nowych statków będzie stopniowo unowocześniać istniejącą flotę OOCL. To nie tylko może spełnić oczekiwania naszych klientów i społeczeństwa w zakresie oszczędności energii i redukcji emisji dwutlenku węgla, ale także pokazuje determinację OOCL, aby pozostać w czołówce rozwoju branży. Patrząc w przyszłość, w duchu OOCL "Take it personally", będziemy nadal aktywnie reagować na zmieniający się rynek i dostarczać naszym klientom jeszcze lepsze i bardziej ekologiczne i kompleksowe usługi".

Według oficjalnego komunikatu opublikowanego na witrynie armatora i przewoźnika kontenerowego z Hongkongu [odczyt 15 października 2023 r.] - statek OOCL Gdynia będzie zatrudniony w kontenerowym serwisie liniowym OOCL Azja-Europa o nazwie LL1 z rotacją: Szanghaj - Ningbo - Xiamen - Yantian - Singapur - Felixstowe - Zeebrugge - Gdańsk - Wilhelmshaven - Singapur - Yantian - Szanghaj.

Co ciekawe, dość liczne dalekowschodnie media, podają inny przydział statku, twierdząc, że - dołączając do jednostek siostrzanych - wejdzie on w rotację Szanghaj - Xiamen - Nansha - Hongkong - Yantian - CaiMep - Singapur - Pireus - Hamburg - Rotterdam - Zeebrugge - Valencia - Pireus - Abu Dabi - Port Kelang - Szanghaj na linii Asia-Europe LL3. Rozkład zawinięć serwisu LL1 potwierdza jednak udział w nim statku OOCL Gdynia. Statek ma rozpocząć pierwszą podróż 22 października w Szanghaju i dotrzeć do Gdańska 28 listopada br.

Dodatkowo, niektóre media nie zgadzają się z oficjalnym komunikatem OOCL w jeszcze jednej sprawie. Twierdzą bowiem, że matką chrzestną statku nie była wspomniana wyżej Yoshiko Yanai, tylko Junko Ryoi.

Tak czy inaczej, wszystko wskazuje na to, że armatorowi nie zależało, przy okazji nadawania swojemu statkowi imienia powiązanego z Polską, o obecność i udział kogokolwiek z Polski, czy - adekwatnie do nazwy statku - z Gdynią, a władze miasta dowiedzą się najprawdopodobniej o kolejnym statku z "Gdynią" w nazwie z mediów. Wygląda na to, że Urząd Miasta Gdyni nie został nawet poinformowany przez armatora o wyborze na imię jego statku nazwy polskiego miasta. W przeciwnym wypadku służby prasowe UM Gdynia zapewne same by o tym informowały, prawdopodobnie z wyprzedzeniem w stosunku do uroczystości.

To jednak nie pierwsza podobna sytuacja niezaangażowania, niezaproszenia przedstawiciela Polski w przypadku nadawania statkom nazw o charakterze polonicum.

W przeszłości istniało wiele statków o nazwie Gdynia lub z Gdynią w nazwie. Obecnie, poza nowym OOCL Gdynia, istnieją w światowej flocie: masowiec Polskiej Żeglugi Morskiej Gdynia (nr IMO 9594248; GT 24 145, nośność 37 933 t), kontenerowiec Port Gdynia (nr IMO 9334387; GT 34 642, nośność 41 850 t), czarterowany od ARP przez CMA CGM, a zarządzany przez PLO i mini-masowiec rzeczno-morski Wilson Gdynia (nr IMO 9056064; GT 2506, nośność 3632 t) w barwach norweskiego armatora Wilson ASA.

Bliźniacza jednostka OOCL Felixstowe, na końcu materiału video na chwilę pokazuje się także OOCL Gdynia.

Orient Overseas Container Line i OOCL to nazwy handlowe dla usług transportu morskiego i przewozu kontenerów świadczonego oddzielnie przez: Orient Overseas Container Line Limited ("OOCL") i OOCL (Europe) Limited. Obie firmy są spółkami w całości należącymi do Orient Overseas (International) Limited, spółki notowanej na giełdzie papierów wartościowych w Hongkongu.

OOCL, z siedzibą w Hongkongu, jest jedną z największych na świecie zintegrowanych międzynarodowych firm zajmujących się transportem kontenerowym i logistyką, posiadającą około 130 biur w ponad 100 głównych miastach. Łącząc Azję, Europę, obie Ameryki, Afrykę i Oceanię, firma oferuje usługi transportowe dla wszystkich głównych gospodarek handlowych świata.

PBS (PortalMorski.pl); rel (OOCL)


OOCL Gdynia
 - charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9908102
armator (właściciel) - Orient Overseas International, Hongkong
armator zarządzający, operator - Orient Overseas Container Line, Hongkong
wartość kontraktowa – 155 700 000 USD
stocznia - Dalian COSCO KHI Ship Engineering Co Ltd (DACKS), Dalian, Chiny
stoczniowy numer budowy - DE094
projekt - COSCO 23000
przekazanie przez stocznię - 12.10.2023
wodowanie - 05.06.2023
położenie stępki - 14.12.2020
zamówienie - 03.2020
długość całkowita - 399,99 m
długość między pionami - 382,90 m
szerokość konstrukcyjna - 61,30 m
zanurzenie - 16,50 m
wysokość boczna - 33,20 m
tonaż pojemnościowy brutto - 237 000
tonaż pojemnościowy netto - 71 100
nośność - 215 000 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 85 819
ładowność - 24 188 TEU
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@ 14 t) - 14 000
liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych - 2000
liczba rzędów kontenerów (po szerokości pokładu) - 24
napęd główny - pojedynczy silnik wysokoprężny napędzający bezpośrednio (nie przez przekładnię) jedną śrubę o stałym skoku (80 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 64 650 kW (87 898 KM)
prędkość eksploatacyjna - 18,50 węzła
silnik napędu głównego - 1 × 12X92-B WinGD (grupa Wartsila), dwusuwowy, rzędowy, 12-cylindrowy; 920 mm × 3468 m (średnica cylindra × skok tłoka); MCR 64 650 kW (87 898 KM), 80 obr./min.
statek jest wyposażony w scrubber (odsiarczająca płuczkę spalin) i przygotowany do łatwek adaptacji napędu do zasilania metanolem
klasyfikacja - American Bureau of Shipping 

OOCL Gdynia
OOCL Gdynia
OOCL Gdynia
OOCL Gdynia
OOCL Gdynia
OOCL Gdynia
OOCL GdyniaOOCL GdyniaOOCL GdyniaOOCL GdyniaOOCL GdyniaOOCL Gdynia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter