Żegluga

Holowany samochodowiec Fremantle Highway dotarł do swojej zaplanowanej tymczasowej lokalizacji, 16 km na północ od Schiermonnikoog i Ameland. Holowanie statku przebiegło bez żadnych problemów. Statek, zakotwiczony, czekać będzie na dalsze decyzje i ewentualne odholowanie do portu schronienia.

Dzięki sprawnej kooperacji zaangażowanych zespołów ratowniczych (dwie wynajętne firmy) i jednostek pływających komercyjnych ratowników oraz rządowych (Kustwacht, Rijkswaterstaat), szczególnie podczas końcowej części operacji, możliwe było holowanie z większą prędkością niż wcześniej szacowano i zakładano.

Zadymienie statku również sprzyjało, gdyż pozostało na minimalnym poziomie podczas pokonywania całej trasy holowania.

Dwa holowniki rozpoczęły pokonywanie 66-kilometrowej trasy holowania wczoraj wczesnym popołudniem i dotarły, wraz z holowanym samochodowcem do tymczasowej lokalizacji około godziny 11:30 czasu lokalnego w poniedziałek, 31 lipca.

Planowane jest teraz zakotwiczenie Fremantle Highway. Tak szybko, jak to możliwe, zespół ratowniczy wejdzie na pokład, aby przeprowadzić inspekcję. Samochodowiec pozostaje na holu, pod kontrolą dwóch holowników. Statek przeciwrozlewowy Arca również pozostaje w pobliżu.

Ostateczny port schronienia nie jest jeszcze znany. Częściowo zależy to od sytuacji na pokładzie statku, spodziewanych warunków pogodowych i dostępnego portu z warunkami odpowiednimi do potrzeb wobec stanu statku.

rel (Rijkswaterstaat)

Wczoraj (w niedzielę) wieczorem informowaliśmy:

Wczesnym popołudniem w niedzielę, 30 lipca br., rozpoczęto holowanie samochodowca Fremantle Highway. Do tego czasu znacznie zmniejszyło się zadymienie pochodzące z pokładów statku, co natychmiast wykorzystał zespół ratunkowy wynajętych firm Multraship / Smit Salvage.

Jak podał późnym popołudniem w niedzielę holenderski urząd ds. gospodarki wodnej Rijkswaterstaat - wcześniej w niedzielę udało się również zrealizować dodatkowe połączenie holownicze. Fremantle Highway jest teraz holowany (z prędkością około trzech węzłów, czyli 5,5 km/h) powoli i w kontrolowany sposób przez dwa holowniki (holownik niemiecki Fairplay-30 i holenderski Multratug 20) do nowej (tymczasowej) lokalizacji, 16 km na północ od Schiermonnikoog i Ameland.

Podczas holowania stale monitorowana jest m.in. stateczność statku. Statek urzędu Rijkswaterstaat do likwidacji rozlewów olejowych Arca również asystuje przy holowaniu i pozostanie w pobliżu. Inne statki z Rijkswaterstaat (holenderskie) i niemieckie są również dostępne na wezwanie, jeśli dojdzie do rozlewu olejowego czy innego zanieczyszczenia.

Nie można jeszcze podać dokładnego czasu przybycia do tymczasowego miejsca docelowego. Zależy to między innymi od warunków pogodowych, rozwoju dymu, prądów i pływów.

Również w nowej, tymczasowej lokalizacji holowniki będą utrzymywać połączenie ze statkiem Fremantle Highway, dzięki czemu ewentualny ruch statku będzie cały czas kontrolowany. Asystujące statki i samoloty Straży Przybrzeżnej (Kustwacht) będą nadal monitorować sytuację na miejscu. Na tymczasowym kotwicowisku dokonany będzie przegląd sytuacji i podejmowane będą ewentualne dalsze decyzje.

Ostatecznie, gdy tylko sytuacja na pokładzie statku na to pozwoli, jest plan odholowania statku do portu, który zostanie dopiero ustalony (wybrany). W trakcie holowania samochodowca do tymczasowej lokalizacji, rozważane i ustalane są dalsze kroki akcji ratowniczej.

Samochodowiec Fremantle Highway (nr IMO 9667344; rok budowy 2013; GT 59 525; nośność 18 549 t) jest zarządzany komercyjnie przez japońskiego armatora i przewoźnika "K" Line (Kawasaki Kisen Kaisha Ltd) - operatora, który czarteruje statek długookresowo od japońskiego armatora (właściciela) Shoei Kisen Kaisha Ltd. - tego samego, do którego należy, i od którego czarterowany jest przez operatora Evergreen Marine, megakontenerowiec Ever Given, który zasłynął z zablokowania na kilka dni Kanału Sueskiego.
Za zarząd techniczny i załogowy samochodowca Fremantle Highway odpowiada firma Wallem Shipmanagement Ltd z Hongkongu. Jak podał operator Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd., w oficjalnym komunikacie z 29 lipca 2023 r., cała załoga samochodowca składała się z obywateli Indii.

200-metrowy samochodowiec Fremantle Highway zapalił się w nocy z wtorku na środę na Morzu Północnym ok. 30 km na północ od holenderskiej wyspy Ameland. Statek przewoził prawie 3783 samochody, w tym 498 elektrycznych (wcześniej informowano o jedynie 25). W chwili zaistnienia pożaru był niedługo po wyjściu z niemieckiego portu Bremerhaven w drodze nie do Egiptu (jak wskazywała większość mediów), a jedynie przez Egipt (przez Kanał Sueski) na Daleki Wschód - do Singapuru. Niderlandzkie służby natychmiast podjęły akcję ratunkową. Udało się uratować 22 z 23 członków załogi. Jedna osoba zginęła. Z kolei operator statku podawał w swoim oficjalnym komunikacie, że na statku było 21 osób.

PBS, rel (Rijkswaterstaat)

+12 W oczekiwaniu na tragedię
Codziennie promy przewożą ze Świnoujścia i Gdańska do Szwecji, całą masę samochodów elektrycznych, które można ugasić tylko wrzucając je do kontenera z wodą na trzy dni. Dopiero gdy wydarzy się jakaś tragedia na którymś promie, zapadnie decyzja o zakazie przewozu samochodów elektrycznych promami, tak jak zrobili to Norwegowie. Na tą chwilę ważniejsze są pieniądze, a nie bezpieczeństwo ludzi płynących promem.
31 lipiec 2023 : 21:48 loko | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter