Żegluga

Z krótką, zasadniczo techniczną, nie komercyjną wizytą przebywał we wtorek w porcie Gdynia jeden z największych i zarazem najnowocześniejszych statków ro-ro zatrudnionych w północnoeuropejskim short sea shipping - Finneco III z serii ekologicznych ('Eco') pojazdowców z napędem hybrydowym armatora Finnlines ('Finn').

Jest to największy statek ro-ro, pod względem długości linii ładunkowej, z zawijających dotąd do terminalu ro-ro OT Port Gdynia (dawniej BTDG) i cumujących przy nabrzeżu Rumuńskim gdyńskiego portu. Podczas krótkiego pobytu w Gdyni statek przeładował małą liczbę jednostek ładunkowych, ale jego wizyta miała na celu przede wszystkim "przymierzenie" się do lądowych ramp ro-ro na terminalu OT Port Gdynia, pod kątem ewentualnych regularnych zawinięć w przyszłości.

Statek został przekazany przez chińską stocznię już w czerwcu 2022 r, natomiast uroczyste nadanie imienia Finneco III tej ciekawej jednostce miało miejsce w Vuosaari (Finlandia) 6 września 2022 r. Matką chrzestną statku, która - zgodnie z tradycją - rozbiła butelkę szampana o dziób statku, została Sirpa Ranki reprezentująca klienta Finnlines - Metsä Group.

Statki z serii 'Finneco' to nowoczesne i innowacyjne statki, na których zastosowano szereg różnych rozwiązań służących oszczędności energii i redukcji emisji.

Finneco III, podobnie, jak jego dwie jednostki siostrzane, ma 238 m długości i na swych pokładach oferuje aż 5800 m linii ładunkowej ro-ro. Oznacza to możliwość przewozu, jednocześnie, aż 400 traileów (naczep). To aż o 40 proc. więcej w porównaniu ze statkami z drugiego co do wielkości typu (projektu) we flocie Finnlines.

Efektywne operacje przeładunkowe zapewnione są przez odpowiednią aranżację ramp zewnętrznych (osiowych, na rufie), ramp wewnętrznych i pokładów podwieszanych. Te ostatnie znakomicie podnoszą elastyczność statków klasy 'Finneco' - pozwalają na przewożenie ładunków o wysokości aż do 7 m. Część obszaru pokładów ładunkowych przeznaczono do przewozu papieru w rolach.

Statki te są elastyczne i mogą przyjmować szerokie spektrum różnego rodzaju ładunków, ale warto zwrócić uwagę na fakt, iż najniżsy pokład ładunkowy (dno wewnętrzne) oraz pokład główny zaprojektowano bez podpór (pilersów), co wspomaga przewóz i operacje przeładunkowe w trybie sto-ro, głównie papieru. Statek posiada trzy rampy zewnętrzne - każdą prowadzącą bezpośrednio na inny pokład, dwie węższe - przy burtach i jedną szerszą - centralną, prowadzącą na pokład główny.

Prace koncepcyjne nad serią statków 'Eco' rozpoczęto w 2018 roku, z myślą o stworzeniu najbardziej przyjaznych środowisku statków w porównaniu z eksploatowanymi dotąd na Bałtyku.
Zamówienie na trzy statki ro-ro z napędem hybrydowym złożono w chińskiej stoczni w maju 2018 roku, a budowę pierwszego rozpoczęto w czerwcu 2020 roku.

Jak twierdzi armator - te "najbardziej zielone ro-ro na świecie" zostały zaprojektowane przez armatora we współpracy z wyspecjalizowaną firmą, Knud E. Hansen z Danii i chińską stocznią China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu).

Efektywność energetyczną eksploatacji statków z serii 'Finneco' wspomagają dopracowany kształt zanurzonej części kadłuba i gruszka na sterze (system Promas Lite). Hybrydowe ro-ro 'Finneco' ('Eco') zostały wyposażone m.in. przez Wärtsilä w hybrydowy w system napędowy Hybrid Power Conversion, a Corvus Energy dostarczył baterie akumulatorów litowo-jonowych o łącznej pojemności 5 MWh na każdym statku. Na statku zainstalowano panele słonecze o powierzchni 600 m². Na statkach z omawianej serii zastosowano również smarowanie powierzchni kadłuba pęcherzykami powietrza dla zmniejszenia oporu.

System napędowy stworzony z udziałem wspomnianych producentów pozwala na eksploatację bezemisyjną statku w trakcie pobytu w porcie (przy nabrzeżu) i redukcję hałasu w porcie.

Elektrownia okrętowa opiera się na dwusuwowych silnikach wysokoprężnych o wysokiej efektywności energetycznej, dostarczone przez MAN Energy Solutions’.

Finneco III, oczywiście podobnie, jak jednostki bliźniacze, posiada wysoką klasę lodową Ice Class 1A Super, co jest pożądaną cechą przy eksploatacji na Bałtyku.

text, foto, video: Piotr B. Stareńczak (PortalMorski.pl)


Finneco III
 - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9856854
armator, operator, armator zarządzający - Finnlines Plc, Finlandia (grupa Grimaldi)
stocznia - China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) Co Ltd - Yizheng JS Yard
stoczniowy nr budowy - JLZ8180409
koszt budowy (wartość kontraktowa) - 68 000 000 USD
projekt - GG5G 7800 (Knud E. Hansen, Dania)
przekazanie do eksploatacji - 06.06.2022
wodowanie - 22.11.2021
położenie stępki - 23.11.2020
rozpoczęcie budowy - 16.11.2020
zamówienie - 27.04.2018
długość całkowita - 238,00 m
długość między pionami - 229,75 m
szerokość maksymalna - 34,60 m
szerokość konstrukcyjna - 34,00 m
zanurzenie - 7,20 m
wysokość boczna - 9,30 m
tonaż pojemnościowy brutto - 60 515
nośność - 17 309 t
ładowność kontenerów - 518 TEU
ładowność naczep - 400 (według niektórych źródeł 433)
długość pasa ładunkowego ro-ro - 5800 m (5,00 m szerokości)
rampy zewnętrzne, na rufie - 3.
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 2045 m³
napęd główny - dwuśrubowy (śruby nastawne)
łączna moc napędu głównego - MCR 25 560 kW (34 752 KM)
prędkość eksploatacyjna - 21,50 węzła (zużycie paliwa - 42,70 ton / dobę)
EEDI - 9,13
silniki napędu głównego - 2 x MAN-B&W 9S50ME-C9
stery strumieniowe - 1 dziobowy + 1 rufowy
załoga - 38 osób
klasa lodowa - FS Ice Class 1A Super
klasyfikacja - RINA (Registro Italiano Navale)
notacia klasy - C+ RO-RO cargo ship MN (+)AUT-UMS BWM-T GREEN PLUS ICE CLASS IA SUPER INWATERSURVEY MON-SHAFT (+)SYS-IBS (+)SYS-NEQ-1 unrestricted navigation

Finneco III w Gdyni
Finneco III w Gdyni
Finneco III w Gdyni
Finneco III w Gdyni
Finneco III w Gdyni
Finneco III w GdyniFinneco III w GdyniFinneco III w GdyniFinneco III w GdyniFinneco III w Gdyni

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.2534 4.3394
EUR 4.6388 4.7326
CHF 4.6631 4.7573
GBP 5.221 5.3264

Newsletter