Żegluga

Roboty przy konstrukcji przyczółków i umocnieniach brzegów trwają na rzece Elbląg przy budowie mostu w Nowakowie. To drugi etap drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską- podała we wtorek rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski odwiedził plac budowy II etapu budowy kanału żeglugowego. Wiceminister Witkowski zapoznał się z postępem prac na rzece Elbląg z pokładu jednostki Urzędu Morskiego w Gdyni Hydrograf-17.

Ten etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg na długości około 10,5 km, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg.

Realizowana prace są niezwykle ważne dla całej inwestycji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz połączenia z portem w Elblągu. Drugi etap prac pozwoli nie tylko na poprawę żeglugi, ale również na lepszą komunikację drogową dla okolicznych mieszkańców. Nowy most obrotowy zastąpi wysłużony most pontonowy. Cieszy nas fakt, że przez realizację tak strategicznej inwestycji zyska cały region Zalewu Wiślanego, który przez lata był niedoinwestowany – podkreślił cytowany w komunikacie wiceminister Grzegorz Witkowski.

Urząd Morski przekazał, że aktualnie wykonawca firma Budimex wykonuje roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianki szczelnej, roboty rozbiórkowe istniejących umocnień wraz z robotami podczyszczeniowymi, roboty mikropalowe, trwają również roboty żelbetowe w ramach przyczółków mostu i umocnienia brzegu.

Wykonujemy szereg prac na drugim etapie budowy Kanału Mierzei Wiślanej, m.in. roboty związane z budową nowego mostu w Nowakowie. Są to działania obejmujące instalację kleszczy na ściance szczelnej oraz przygotowywanie platform pod wzmocnienie podłoża, a także wykonanie pali CFA pod przyczółki mostowe. Zrealizowano większość robót branżowych – wyjaśnił cytowany w komunikacie kierownik budowy Budimex SA Bartosz Michalski.

Na budowie znajdują się 22 jednostki pływających – pontony obsługiwane pchaczami. Pogrążonych zostanie łącznie ponad 9,5 tys. sztuk grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski przypomniał, że w kwietniu minie rok od podpisania kontraktu na tę część inwestycji.

Jesteśmy w trakcie przetargu na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym, niedawno podpisaliśmy umowę na budowę pogłębiarki, która docelowo będzie wykorzystywana do jego utrzymania. Warto wspomnieć, iż aktualnie remontujemy także przystań pasażerską w Krynicy Morskiej oraz porty rybackie we Fromborku i Nowej Pasłęce, słowem - na Zalewie i Mierzei Wiślanej dzieje się dużo – relacjonował cytowany w komunikacie Piotrzkowski.

Inwestorem drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest Urząd Morski w Gdyni a wykonawcą firma Budimex S.A.

Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące. Po zakończeniu całości prac, nowa, ok. 25 kilometrowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

autorka: Agnieszka Libudzka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter