Żegluga

Służby ratownictwa morskiego Portugalii prowadzą na Atlantyku, u wybrzeży Azorów, akcję gaszenia pożaru, jaki wybuchł na samochodowcu (PCC) pod banderą panamską. Jak podały media portugalskie - ogień pojawił się w przedziale ładunkowym statku, czyli na pokładach samochodowych.

Akcją dowodzono z centrum koordynacyjnego poszukiwania i ratownictwa morskiego MRCC Delgada. 

Według ustaleń lizbońskiej telewizji SIC Noticias, po południu rozpoczęto ewakuację z płonącego statku 22 członków załogi - 11 osób służby poszukiwania i ratownictwa podjęły z tratew lub łodzi ratunkowych, a 11 kolejnych, uratowanych przez znajdujący się w pobliżu miejsca zdarzenia statek handlowy (ocenia się, że był to najprawdopodobniej zbiornikowiec suezmax Resilient Warrior, nr IMO 9856359), przetransportowano z niego na ląd śmigłowcami. Rozbitkowie, podjęci z morza i ze zbiornikowca, odstawieni zostali na ląd śmigłowcem EH-101 portugalskiej marynarki wojennej.

Uratowani nie wymagali pomocy medycznej i, jak podała Marynarka Wojenna Portugalii, zostali umieszczeni w hotelu.

 

Z samochodowca wysłano sygnał o znalezieniu się statku w stanie zagrożenia w środę rano, 16 lutego. Wkrótce po wezwaniu pomocy utracono kontrolę nad ruchami statku (w stanie not under command - NUC).

W akcji gaszenia pożaru brało udział przynajmniej pięć jednostek pływających, a także śmigłowce portugalskich sił zbrojnych. Co najmniej do około godz. 21:00 polskiego czasu nadal aktywny był nadajnik sygnału systemu AIS, a statek zdawał się pozostawać od dłuższego czasu w dryfie, przemieszczając się w kierunku wschodnim.

Armator statku wyznaczy firmę ratownictwa technicznego i samochodowiec zostanie odholowany do najbliższego portu schronienia. Zanim do Felicity Ace dotrą wynajęte holowniki, asystę przy dryfującym samochodowcu utrzymuje patrolowiec portugalskiej marynarki wojennej NRP Setubal (nr IMO 9286724).

Do zaistnienia pożaru doszło, gdy statek był około 90 Mm (165-170 km) na południe - południowy-wschód od wyspy Faial, należącej do archipelagu Azorów na Atlantyku. Samochodowiec Felicity Ace był w drodze z ładunkiem samochodów z niemieckiego portu Emden (który opuścił 10 lutego) do Davisville w Stanach Zjednoczonych (gdzie miał dotrzeć 23 bm.). Na pokładzie samochodowca znajdują się samochody Porsche i innych marek grupy Volkswagen Auto Group.

Statek należy do japońskiego armatora Mitsui OSK Lines Ltd (MOL). Armatorem zarządzającym jest MOLSHIP (część MOL) z Japonii, a za zarząd techniczny odpowiada MOL Ship Management z Singapuru (także spółka zależna MOL).

Felicity Ace - IMO 9293911; zbud. w 2005 r.; GT 60 118, nośność 17 738 t; długość całkowita 199,99 m, szerokość 32,26 m, zanurzenie 9,725 m, wysokość boczna 34,41 m; ładowność 5232 samochodów osobowych; moc napędu głównego 15 090 kW / 20 516 KM.

PBS, z mediów 

Fot.: Anthony Smith / YouTube (video stills); Marynarka Wojenna Portugalii

Płonący samochodowiec Felicity Ace
Felicity Ace
Płonący samochodowiec Felicity AceFelicity Ace

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter