Żegluga

W Egipcie piąty dzień trwają prace nad przesunięciem kontenerowca Ever Given blokującego Kanał Sueski. Zarząd Kanału poinformował w sobotę, że udało się nieznacznie przesunąć rufę i ster statku, ale nie wiadomo, kiedy kanał zostanie odblokowany.

"Rufa statku zaczęła się przesuwać w kierunku Suezu wczoraj w nocy i to był dobry znak" - powiedział prezes Zarządu Kanału Sueskiego (SCA) generał porucznik Osama Rabie na konferencji prasowej w sobotę. Dodał, że z powodu odpływu trzeba było jednak przerwać operację przekręcania zablokowanego w poprzek kanału statku. Akcję utrudnia także silny wiatr.

Rabie przekazał, że trudno przewidywać, kiedy kanał zostanie odblokowany i przywrócona zostanie żegluga na tym kluczowym morskim szlaku handlowym. "Spodziewamy się, że statek może się ześlizgnąć i ruszyć z miejsca w każdej chwili" - zaznaczył.

Szef SCA powiedział także, że toczy się śledztwo mające zbadać okoliczności wejścia 400-metrowego statku na mieliznę. Dodał, że silny wiatr prawdopodobnie nie był jedyną przyczyną wypadku i nie wykluczył błędu technicznego lub podjęcia błędnej decyzji przez załogę Ever Given. Wcześniej silny wiatr był podawany jako przyczyna wypadku przez obsługującą statek od strony technicznej firmę Bernhard Schulte Shipmanagement.

Generał wyraził nadzieję, że uda się uwolnić statek bez konieczności jego rozładunku. Taka możliwość jest rozważana, na miejsce niedługo przybędzie odpowiedni do tego celu dźwig - zapewnił z kolei Peter Berdowski, szef holenderskiej firmy Boskalis, która jest właścicielem spółki Smit Salvage zajmującej się akcją przesuwania statku.

"Mamy nadzieję, że wspólna praca holowników i pogłębiarek w połączeniu z wysokim przypływem umożliwi uwolnienie statku na początku przyszłego tygodnia" - mówił w piątek Berdowski w holenderskiej telewizji. Wyjaśnił, że w weekend na miejsce akcji ratunkowej dotrą dwa ciężkie holowniki. Jeżeli ten plan się nie powiedzie, kontenery z przedniej części statku zaczną być rozładowywane, by odciążyć jednostkę - tłumaczył dalej Berdowski. Jak donosi agencja Reutera, na miejscu pracuje 14 holowników.

Rabie poinformował, że na przejście przez kanał czeka obecnie 321 statków, które mogą zmienić swoją trasę i okrążyć Afrykę przez Przylądek Dobrej Nadziei, ale jak dotąd żaden z nich się na to nie zdecydował.

We wtorek pływający pod banderą Panamy kontenerowiec Ever Green, którego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Panamskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.

Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Około 10 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą - przypomina AP. Blokada już spowodowała wzrost ceny ropy i transportu morskiego na świecie.

adj/ tebe/

+5 NIC Z TEGO NIE BEDZIE!!!
1. 24 h po wejsciu na mielizne cale paliwo,woda slodka powinno zostac odpompowane.to ok.15000 t mniej
2. 48h po wejsciu na mielizne 14 holownikow plus eżektory ladowe powinny juz miec wykopana wlasnymi srubami taka jame ze szok!!!!
No ale jak sie za to zabral general...
28 marzec 2021 : 12:45 handlarz pietruszka. | Zgłoś
+4 Za trzy cztery dni ściagna go
podobny przypadek wydarzył się w 2016 roku na Łabie niedaleko Hamburga gdzie dokładnie takiej samej wielkości statek Indian Ocean
osiadł na mieliźnie podkopano go i wypompowano paliwo co pozwoliło na usuniecie jego z mielizny kanał Sueski jest głębszy i będzie mniej roboty wystarczy wybrać urobek pod kadłubem , jest tam duża pogłębiarka o dużej wydajności za parę dni będzie po problemie .
28 marzec 2021 : 12:46 taka prawda | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter