Żegluga

Na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych. Konstrukcja będzie ważyła 500 ton, a jej montaż odbywa się z dokładnością do milimetrów - poinformował w piątek Urząd Morski w Gdyni.

Prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są intensywne, a coraz niższe temperatury nie przeszkadzają w pracach - poinformował Urząd Morski.

W rejonie Zatoki Gdańskiej trwa pogłębianie basenu morskiego Portu Osłonowego. Na falochronach zachodnim i wschodnim wykonywane są narzuty kamienne; na części lądowej falochronu zachodniego betonowany jest oczep, a w części zasadniczej - płyta. X-bloki, czyli betonowe, prefabrykowane elementy, które będą zabezpieczać falochron przed falami, zostały już wbudowane na zewnętrznej części falochronu wschodniego.

W rejonie kanału żeglugowego zakończyło się pogrążanie ścianki szczelnej po północnej stronie śluzy, takie same prace trwają po stronie południowej. Ściana pogrążona została już w obszarze śluzy oraz kieszeni bram śluzy, wykonana jest też przesłona, mikropale i montaż skleszczenia. Zakończyły się wykopy pod bramę południową śluzy. Widać już powstający układ dróg technicznych i drogi 501A.

Wiosną 2021 roku ruch z drogi 501 zostanie przekierowany na most południowy. Jego części aktualnie są łączone na placu budowy. Poszczególne, wyraźnie zarysowane już elementy coraz bardziej uwidaczniają kształt całej budowli. Inwestycja przebiega bez opóźnień. Wdrożone procedury przyniosły pożądany efekt, także pomimo obostrzeń związanych z koronawirusem, sytuacja na budowie jest stabilna - wyjaśnił dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski.

Na moście południowym zakończyły się prace żelbetowe, od posadawiania, przez wykonanie podpór i najazdów na obiekt. Zostały tez zamontowane pierwsze elementy hydrauliki mostów.

Scalana jest właśnie prefabrykowana konstrukcja mostów stalowych. Mimo masy konstrukcji, która wraz z przeciwwagą będzie wynosiła 500 ton, precyzja montażu jest określana w milimetrach. Mosty zostaną też wyważone z dokładnością do kilograma - wskazał Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych konsorcjum NDI/Besix.

Na moście północnym trwają prace żelbetowe. W budynku bosmanatu Nowy Świat zakończyły się roboty konstrukcyjne i tynkarskie, trwają prace wykończeniowe.

Na Zalewie Wiślanym wykonywana jest sztuczna wyspa. Trwa pogrążanie ścianek szczelnych, tworzących jej obwiednię. Wykonanych zostało już ponad 40 proc. prac. Montowane są ściągi i stopniowo zasypywana jest grodza.

Urząd Morski w Gdyni poinformował, że najbliższe tygodnie to dalsze wykonywanie narzutów kamiennych na falochronach zachodnim i wschodnim. Kontynuowane będą prace żelbetowe, kolejno wbudowywane będą też X-bloki. Do końca tego roku pogrążone zostaną ścianki w obrębie całego kanału żeglugowego. Od października montowane są mikropale i odwodnienie. W rejonie śluzy toczyć będą się prace żelbetowe. W dalszym ciągu do poziomu zera wykonywane będą wykopy w rejonie kanału, a na początku przyszłego roku rozpoczną się prace pogłębiarskie.

Na moście północnym wykonywane będą prace żelbetowe, budowa nasypów i platforma do montażu konstrukcji stalowej. Na sztucznej wyspie pogrążana będzie ścianka grodzy tworzącej obwiednie, montowane ściągi i zasypy. Grodza zostanie zabezpieczona przed zimą.

Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju - podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

Agnieszka Libudzka (PAP)

-9 marek G jak mowi to mowi
jak marek dalej bedzie w tym grzebal to szybciej wykopią szpadlami jak za stalina kanal bialomorski
18 grudzień 2020 : 21:25 ktos78 | Zgłoś
+6 biełomorkanał
Kanał białomorski wykopali politiczeskoje anegdotcziki
19 grudzień 2020 : 06:31 Walenty | Zgłoś
+10 Korn
Brawo dla redakcji za najnowsze informacje. Pozdrawiam
18 grudzień 2020 : 23:52 Jaro | Zgłoś
-4 Prekop
Z wielką uważa śledzę wszystkie wiadomości dotyczące przekopu. Podziwiam wielkie zaangażowanie środków w tę inwestycje. Mimo to muszę spytać czy może jest ktoś gdzieś kto wie komu i do czego jest ten przekop potrzebny? Jeśli tak to będę wdzięczny za uchylenie choć małego rąbka tej tajemnicy…
19 grudzień 2020 : 17:13 Flisak | Zgłoś
+2 Jest cala masa idiotow, ktorzy maja zajecie pytajac
Po co komu ten przekop. Idiota, nawet pozyteczny, on z definicji nie rozumie co znaczy zwiekszyc potencjal gospodarczy, co oznacza ziwekszenie swobody przesylu - wiec siedzi i pyta "po co komu ten przekop?" I chociazby z tego powodu, zeby ci idioci mieli rozwazania natury egzystencjalnej, z tego tylko powodu warto budowac taki przekop. A sa i dodatkowe jego zalety, czego z definicji idiotom nie da sie wytlumaczyc, wiec szkoda po prostu czasu.
19 grudzień 2020 : 20:09 Robert2 | Zgłoś
-1 trzeba doprecyzować pojęcie idioty bo jeszcze się ktoś obrazi
Kolega Flisak grzecznie, z kulturą zadał proste pytanie, a ty co ?
epitety i zwykła arogancja.
Co do pojęcia idioty to kolega Robert przytoczyl oczywiście czysto partyjno-bolszewicka definicję.
Idiotami są wszyscy , którzy nie wierzą lub co gorsza podważają przewodnią rolę partii i cele przez nią wskazywane.
Logika i rozum tu nie mają zastosowania.
Tu obowiązuje dwójmyślenie i ślepe poddaństwo.
Orwell opisał to w dwóch książkach o totalitaryzmie: 1984 i Folwarku zwierzecym.
20 grudzień 2020 : 12:47 Polak mały | Zgłoś
0 Sluchaj Polak malutki
Ja nie przytaczalem zadnej definicji, ani partyjno bolszewickiej ani zadnej innej. Ja opisalem po co potrzebny jest kanal. Zeby uzyteczny idiota mial czym sie zajmowac. Ty sie do Orwella nie odnos, bo to wiocha i wstyd. Orwellowski swiat padl juz dawno i mamy swiat Huxleyowski. Swiat Orwella jest prymitywny i przestarzaly. Swiat Huxleya to prawdziwa niewola choc ty pewno tych koncepcji w ogole nie znasz. Zarowno 1984 jak i folwark zwierzecy opisywaly swiat, ktory juz zniknal, polecam ci "Nowy wspanialy swiat". albo pogugluj sobie Orwell czy Huxley. Jest taki obrazek co doskonale porownuje te modele, jestes po prostu zacofany i tyle.
20 grudzień 2020 : 21:46 Robert2 | Zgłoś
+2 Zarówno Huxley jak i Orwell należą do Kanonu w kilkudziesięciu krajach
Twoje wywody to piękna ilustracja dwójmyslenia. Że Orwella dyskredytujesz, jasne, żaden honor historię traktować wybiórczo , fakty uznawać tylko te wygodne.
Co do Huxleya:
Przestrzega przed konsumpcjonizmem, ale co to tu ma do rzeczy?
Tu nie portal typu pudelek czy Bravo.
Tu dyskutujemy o gospodarce morskiej i problemach niestety pogłębiających się za TEGO rządu.
TEN rząd bardzo dużo zwalił na poprzedników a w czym okazał się lepszy?
Skoro Orwell to dla Ciebie obciach, to twój problem nie mój...
Choć go skresliłeś jest nadal w KANONIE 100 najważniejszych książek w kilkudziesięciu rozwiniętych krajach, niestety obecnie nie w Polsce...
Znam wielu ludzi, którzy widzą świat Orwella w obecnych metodach rządzenia Polską. Niektórzy się też wstydzą, ale nie za Orwella, ale za to, że tak dużo Polaków dało się tak tanio kupić za 500++ nie widząc przy okazji powrotu PRL bis.
21 grudzień 2020 : 21:55 Polak mały | Zgłoś
-1 Masz kolego
lekturaobowiazkowa.pl/wp-content/uploads/2015/04/h uxley-vs-orwell-pl-136543302328.jpg
20 grudzień 2020 : 21:55 Robert2 | Zgłoś
-1 Kanał Suski
Robercie 2. Może w takim razie w kilku zdaniach wyjaśnisz po co komu ten przekop. Tylko merytorycznie, bez propagandowych haseł, bez cytowania ekspertów od melioracji i bez zacietrzewienia. Zdaję sobie sprawę, że jesteś bardzo inteligentny, z IQ powyże j 100 i potrafisz to zrobić w sosób zwięzły i zrozumiały bez używania inwektyw z których stosowania jesteś już znany pewnie nie tylko na tym portalu
19 grudzień 2020 : 21:22 Andy | Zgłoś
0 Przecież napisałem
Przecież napisałem, nic nie poradzę, ze nie rozumiesz. Żadne melioracje, co ty człowieku pijesz/palisz?
20 grudzień 2020 : 07:27 Robert2 | Zgłoś
-3 Kanał Suski
Robercie2. Zaczynam wątpić w twoją inteligencję, w IQ powyżej 100 i w umiejętności czytania ze zrozumieniem nawet prostych zdań. Napisałem o doradcach będącymi ekspertami od melioracji , których zdanie przeważyło w podejmowaniu decyzji. Przegrała ekonomia (projekt jest zncznie droższy niż zbudowanie potęźnych falochronów, nowych umocnień brzegów kanałów,, pogłbienie o 2m i poszerzenie do 100m w dnie 70km toru wodnego do Szczecina), przegrała nracjonalność (armator małego statku zamiast w Gdańsku będzie ma wydłużyć podróż, zapłacić za przejście kanałem i za pilotaż do i z Elbląga). Nie uwzględniono możliwości Elbląga w bodowie nabrzeży o większej głębokości technicznej a są one zerowe, itd, itd.
20 grudzień 2020 : 09:40 Andy | Zgłoś
-1 nie przekonasz...
Fani przekopu trzymają się twardo, argumentów mają tyle, że głowa mała. Mnie najbardziej ubawił ten o strategicznym znaczeniu przekopu, że na wodach Zalewu (średnia ! głębokość 2.7 m) będzie naszej SUWERENNOŚCI broniła nasza MARYNARKA WOJENNA. Ciekawe czy zamówili już KAJAKI BOJOWE.
20 grudzień 2020 : 16:44 maciek2 | Zgłoś
0 Co ty czlowieku mowisz?
W Polsce niewielu ludzi zna sie na ekonomii a najmniej ci co najwiecej o niej mowia na forach. No ale. Sluchaj czlowieku, jak armator malego statku bedzie mial biznes poplynac do Elblaga to poplynie. Decydowac o tym bedzie czysta ekonomia a nie jakis glupi nakaz. to nie jest tak, ze on tam poplynie, bo mu ktos tak nakaze. Twoja logika jest tak glupia, ze mozna ja skwitowac nastepujaco: po co nam port w Gdansku, jak jest w Hamburgu? Armator zamiast w Hamburgu "będzie ma wydłużyć podróż" do Gdanska? Prawda jest taka, ze ten przekop zwieksza i tylko zwieksza potencjal Elblaga i zalewu. On nic nie pomniejsza. On tylko zwiekszy. Wiedza takie rzeczy Holendrzy, Niemcy, wiec buduja co popadnie, przekopy, kanaly, sluzy.
20 grudzień 2020 : 21:41 Robert2 | Zgłoś
+2 Światłość nowej wspaniałej ekonomii tu bije.
> W Polsce niewielu ludzi zna sie na ekonomii .
Ależ to mądre. Ty jednak musisz się znać na ekonomii. Wiem , skromność .. ale to przecież elitarna wiedza. I musisz być odważny...
Dla zanegowania kilkudziesięciu ekspertyz dyskwalifikujących sens tej budowy, trzeba mieć twarde argumenty i ogromną wiedzę.
Dla maluczkich jest nawet uzasadnienie, jakże piękne:
> Prawda jest taka, ze ten przekop zwieksza i tylko zwieksza potencjal Elblaga i zalewu
Ciekawy zwrot. Czy chodzi o to by PIS łapał króliczka ale niekoniecznie go złapał?
Odnieś się bowiem do wpisu Andyego:
> ... skreślenie miasta Elblaga z listy samorządów w rządowym programie finansowym Wsparcie Inwestycji Lokalnych grudzień 2020.
Czy ta decyzja PIS zwiększa ten potencjał ?
Takich przykładów działań dla POLSKI i w IMIENIU POLSKI jest wiele. A najznamienitsza oczywiście urobiona po łokcie w dochodzeniu do prawdy komisja d/s katastrofy smoleńskiej.
Tak kolego LIPA
21 grudzień 2020 : 22:41 Polak mały | Zgłoś
0 BUDIMEX??
COS CICHO O II ETAPIE PRZEKOPU MIERZEI WISLANEJ, CZY KTOS Z FIRM SKLADAJACYCH OFERY ZAWETOWAL PRZETARG, KIEDY ZACZNIE SIE INWESTYCJA??
20 grudzień 2020 : 12:35 miroslaw | Zgłoś
-1 PKP PLK
PLANUJA PRZEBUDOWE TOROW Z BRANIEWA DO MALBORKA, DOCELOWO GDANSK I GDYNIA, A WSZYSTKO PO TO BY TRANSPORTOWAC TOWARY Z OBWODU KALININGRADZKIEGO, WIEC CO BEDZIE Z PORTEM W ELBLAGU!?
20 grudzień 2020 : 17:38 CHOPEK ROZTROPEK | Zgłoś
-1 Kanał Suski
Robercie2. Jednak zawiodłeś mnie bardzo. Jeśli planuje się inwestycję to musi być dokładnie określony jej końcowy efekt. Nie wydumany przez polityków ale opisany przez fachowców. Nie ekspertów z tytułami, którzy za odpowiednią kasę są gotowi poprzeć każdą bzdurę. Bez wskazania sposobu finansowania i zabezpieczenia finansowego budowy nabrzeży w Elblągu i pozostałej koniecznej infrastruktury portowej (place, drogi, kolej, oczyszczalnia, zasilanie w energię elektryczną statków, media itd) , czyli skąd Elbląg ma wziąć kilkaset milionów złotych na rozbudowę portu komunalnego, calę to przedsięwzięcie jest pozbawione sensu. W tym przypadku zwyciężyła ignorancja a przede wszystkim propaganda w stylu PRL :"Państwo zbuduje kanał, tor wodny i dwie wyspy by mieszkańcom Elbląga żyło się lepiej i dostatniej ". Kanał Suski im. Jarosława Kaczyńskiego powstanie, bo powstać musi ale co dalej?
21 grudzień 2020 : 10:10 Andy | Zgłoś
0 Kanał Suski
To, że ta inwestycja jest niezwykle kosztowną pagandą sukcesu władzy odklejoneą od realnych potrzeb jest skreślenie miasta Elblaga z listy samorządów w rządowym programie finansowym Wsparcie Inwestycji Lokalnych grudzień 2020.
21 grudzień 2020 : 10:25 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter