Ministrowie transportu Grupy Wyszehradzkiej (V4) zaliczyli do projektów priorytetowych: szlak Via Carpatia, CPK, kanał wodny Dunaj - Odra - Łaba, oraz kolej dużych prędkości łączących Europę ze stolicami państw V4 - poinformował resort w czwartek w komunikacie.
MI podało, że w wideokonferencji zorganizowanej przez polską prezydencję w V4 uczestniczyli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Marek Gróbarczyk.
Spotkanie poświęcone było m.in. rozpoczętemu przez Komisję Europejską procesowi przeglądu i rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).
Resort poinformował, że transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w UE.
"Sieć TEN-T składa się z infrastruktury transportu: kolejowego, wodnego śródlądowego, drogowego, morskiego, lotniczego i multimodalnego" - podano. "Budowa transeuropejskiej sieci ma na celu zapewnienie dostępności i łączności wszystkim regionom w UE" - dodano.
Według MI ministrowie ds. transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier omówili stan realizacji inwestycji na sieci TEN-T, a także propozycje projektów infrastrukturalnych, które zostaną wspólnie przedstawione Komisji Europejskiej w kontekście nadchodzącej aktualizacji map sieci TEN-T, jako projekty o znaczeniu regionalnym.
"Realizacja sieci TEN-T przekłada się na wzrost bezpieczeństwa, rozwój gospodarki i nowych technologii, zmniejsza presję transportu na środowisko, pozwala na niezakłócony transport towarów oraz przemieszczanie pasażerów" - powiedział Adamczyk.
"Jej rozwój stanowi jeden z priorytetów polskiej polityki transportowej określonej w przyjętych przez Rząd RP dokumentach strategicznych" - dodał.
Resort poinformował, że ministrowie transportu V4 wspólnie potwierdzili zgodę co do projektów priorytetowych, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji w 2023 r.
"To międzynarodowy szlak drogowy Via Carpatia, Centralny Port Komunikacyjny "Solidarność", kanał wodny Dunaj-Odra-Łaba, oraz odcinki kolei dużych prędkości łączących Europę ze stolicami państw V4" - czytamy.
MI poinformowało, że prezydencja Polski w V4 zbiegła się z ogólnoświatowym kryzysem wywołanym pandemią COVID-19.
Adamczyk zaznaczył, że państwa V4 muszą aktywnie współpracować, aby opanować skutki pandemii koronawirusa.
"W wyniku COVID-19 drastycznie ograniczona została mobilność społeczeństw, co wpłynęło również na kondycję finansową branży transportowej" - stwierdził minister.
"Państwa V4 muszą wspólnie działać na rzecz odbudowy mobilności i transportu w regionie i UE oraz przywrócenia życia społeczno-gospodarczego na właściwe tory" - dodał.
Resort podał, że dyskutowano także o rezultatach dotychczasowych działań w czasie pandemii COViD-19 oraz dalszej współpracy w obszarze projektów transportowych.