Według nieoficjalnych źródeł, prawdopodobnie brokerskich, przynajmniej trzech armatorów znalazło się na krótkiej liście tych, którzy - po przeprowadzonym konkursie ofert - mają dostarczyć gazowce LNG na potrzeby importera PGNiG.
Obserwatorzy rynku wymieniają podobno, jak podaje serwis informacyjny TradeWinds News, następujących operatorów gazowców: Maran Gas Maritime z Grecji, Hyundai LNG Shipping z Korei Południowej i Knutsen OAS Shipping z Norwegii jako pozostających na obecnym etapie w grze o kontrakty (czartery) PGNiG. Nie jest wykluczone, że na "shortliście" znalazły się jeszcze inne podmioty, ale żadne więcej nazwy nie wypłynęły.
Polski importer LNG nie odpowiedział oficjalnym potwierdzeniem, ani zaprzeczeniem na nasze zapytanie o ewentualnie wstępnie wybranych armatorów gazowców LNG, którzy mieliby obsługiwać przewóz ładunków zakontraktowanych przez PGNiG.
Informatorzy TradeWinds News twierdzą, że PGNiG zdaje się trzymać swojego harmonogramu wyboru przewoźników i ostateczna decyzja w tej sprawie spodziewana jest do końca tego półrocza.
PGNiG pojawiło się na rynku w IV kwartale ubiegłego roku, poszukując pewnej dostawy dwóch gazowców LNG w II połowie roku 2022. W branży mówi się, że PGNiG jest zainteresowana opcjami kontraktowymi, które mogłyby objąć łącznie nawet do sześciu kolejnych statków.
W pierwotnym zapytaniu rozesłanym do armatorów, PGNiG wyrażało podobno zainteresowanie - poza pierwszymi dwoma "pewnymi" statkami, kolejnymi dwoma do czterech od roku 2023 i jeszcze jedną parą - w 2024 roku. Armatorzy złożyli swoje wstępne propozycje w lipcu 2019 roku, następnie - w październiku - kilku z nich, wstępnie zakwalifikowanych, otrzymało pełne pakiety dokumentów przetargowych / konkursu ofert. PGNiG, jak już wcześniej informowaliśmy, dopuszczało do udziału w konkursie ofert zarówno statki istniejące, jak i nowe - aktualnie budowie lub zamówieniach.
Czytaj także:
PGNiG szykuje się do czarterowania gazowców LNG
Proces pozyskania pierwszych gazowców LNG dla PGNiG na ostatniej prostej
Jak widać - wybór przewoźnika w konkurcie ofert, to proces, który trwa już od pewnego czasu. Informacja o dokonanym już wyborze zawężonej grupy / wstępnej kwalifikacji "finalistów" w konkursie ofert zdaje się przeczyć twierdzeniom niektórych mediów, jakoby dopiero w najbliższych dniach procedura miała dojść do rozstrzygającego etapu, przed którym - obecnie - wciąż istniałaby jeszcze szansa włączenia oferty polskiego przewoźnika (np."Za kilkanaście dni Polska straci miliardy na transporcie gazu." - serwis internetowy "Newsweeka", 25 lutego br.).
Maran Gas Maritime należy do najpotężniejszego obecnie greckiego magnata żeglugowego Johna Angelicoussisa. Maran Gas Maritime Inc. (MGM) jest częścią grupy Angelicoussis Shipping Group (ASGL). MGM utworzono w 2003 roku dla zarządzania gazowcami LNG i LPG z floty ASGL.
Na istniejącą flotę gazowców LNG Maran Gas składają się 32 statki o łącznej pojemności ładunkowej 5 277 216 m³ i jednostkowej między 145 823 a 174 309 m³. Grecki armator ma także zamówionych albo w budowie 13 gazowców LNG o łącznej ładowności 2 259 000 m³. Razem jest to 45 statków (prawie wszystkie pod grecką banderą) o łącznej pojemności 7 536 216 m³. Średni wiek gazowców LNG we flocie Maran Gas, to niespełna 4 lata. Maran Gas eksploatuje gazowce ze zbiornikami membranowymi (pryzmatycznymi).
Południowo-koreański Hyundai LNG Shipping posiada sześć gazowców ze zbiornikami sferycznymi (system Moss) oraz dwa ze zbiornikami membranowymi o jednostkowej ładowności od 127 137 do 174 000 m³. Według bazy danych IHS Sea-web koreański armator posiada sześć własnych gazowców, a dwa dalsze ma w zarządzie. Nie ma natomiast żadnych statków w zamówieniach.
Knutsen OAS z Norwegii ma w istniejącej flocie 13 gazowców LNG (w tym jeden mały - small scale LNG) i sześć w budowie lub zamówieniach.
PBS
Przegląd rynku gazowców w dostępnym on-line wydaniu 05/2019 miesięcznika "Polska na Morzu".
