Żegluga

Flota gdańskiego przedsiębiorstwa holowniczego "WUŻ" Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. wzmocniona zostanie o kolejny nowy holownik portowo-redowy, tym razem o uciągu na palu powyżej 60 T. Nowy Atlas jest reprezentantem udanej, sprawdzonej konstrukcji ASD 2411.   

W eksploatacji, w różnych rejonach świata, jest już 100 holowników zbudowanych według tego projektu od 2003 roku, a kolejnych 14 - w budowie lub zamówieniach.

Wirtualny spacer po pokładach zewnętrznych i pomieszczeniach holownika typu ASD 2411 - zdjęcia 360º    

Holownik dla WUŻ Gdańsk prawdopodobnie przechodzi jeszcze lub zakończył właśnie próby morskie z bazą w Stellendam. Według wstępnych, nieoficjalnych informacji (terminy mogą ulec zmianie), nowy Atlas może pojawić się w Gdańsku już 4 września, a uroczystość podniesienia bandery planowana jest na 11 września.

W późniejszym czasie przedstawimy opis techniczny Atlasa, tymczasem, poniżej, podajemy mieszane dane - specyficzne dla Atlasa oraz oficjalne dane podawane przez Damen Shipyards, jako charakteryzujące jednostkę projektu ASD 2411 (niektóre szczegóły mogą się więc ostatecznie nie pokrywać z charakterystyką egzemplarza przekazanego gdańskiemu WUŻ-owi).

Holownik (o stoczniowym numerze budowy 513407), jako częściowo wyposażony, został zbudowany w nowoczesnej wietnamskiej stoczni grupy Damen - Song Thu Co. w Da Nang. Za wykończenie i doposażenie, rozruchy i próby morskie odpowiedzialna jest formalnie stocznia Scheepswerf Damen B.V., z Gorinchem w Holandii.

Formalnie jednostka została zamówiona w maju 2015 roku (było to prawdopodobnie zamówienie wewnętrzne grupy Damen - budowa "spekulacyjna" czyli "na półkę" - bez zamówienia armatorskiego), z zwodowana - we wrześniu roku 2017.

PBS

Fot.: Leen Van der Meijden; Rys. Damen

Atlas - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9780598
długość całkowita - 24,47 m
długość między pionami - 22,16 m
szerokość maksymalna - 11,33 m
szerokość konstrukcyjna - 10,70 m
zanurzenie - 3,60 m
zanurzenie maksymalne (na rufie) - 5,35 m
wysokość boczna - 4,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 268
tonaż pojemnościowy netto - 80
nośność - 150 t
wyporność pełna - 490 t
silniki napędu głównego - 2 × Caterpillar 3516C, 4-suwowe, 16-cylindrowe, w układzie V, MCR 1492 kW (2029 hp) / 1600 obr./min.
pędnik azymutalne - 2 × ze śrubami o średnicy 2600 mm, o stałym skoku, w dyszach
łączna moc napędu głównego - MCR 2984 kW (4058 KM), CSR 2536 kW (3448 KM)
uciąg na palu naprzód - 65,4 T
uciąg na palu wstecz - 61,5 T
prędkość w pływaniu swobodnym naprzód - 12,7 w.
prędkość w pływaniu swobodnym wstecz - 12,2 w.

ASD 2411 - plan ogólny
ASD 2411 - wizualizacja

ASD 2411 - plan ogólnyASD 2411 - wizualizacja
+9 Bravo
Znam tą konstrukcje. Na takim holowniku kiedys wyruszylem z Sanghaju prze Tokjo, Alske, LA, Paname az do Vera Cruz.Lacznie 11tys miil. Mocna konstrukcja, super zabawka. Daje rade w 10. Juz nie wspomne o niezawodnosci w swoim przeznaczeniu.Na rynku nie ma leprzych holownikow.
24 sierpień 2018 : 18:07 Kapitan Rudobrody | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter