Żegluga

Kolejowy most zwodzony w Podjuchach przechodzi modernizację. PKP Polskie Linie Kolejowe zamierza wymienić cały system sterowania podnoszonym przęsłem przeprawy, zamierza także zabezpieczyć stalową konstrukcję przed korozją.

Ten most to ewenement na skalę światową - mówi Zbigniew Wolny z PKP PLK. - To w zasadzie jedyny most czynny z takim przęsłem zwodzonym w Europie. Jest jeszcze siedem takich obiektów w Stanach Zjednoczonych. Ważna historyczna dla Polski sprawa, zabytek techniki, którą warto pokazać i wyremontować, aby mogła służyć dalej żegludze na Regalicy - tłumaczy Wolny.

Przeprawa kryje w sobie wiele tajemnic - mówi Włodzimierz Wiatr, dyrektor ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie. - Na przęśle zwodzonym są ślady po kulach, w konstrukcję mostu wtopiony jest ołów. Także to są takie ciekawostki jego historii wojennej.

Most po modernizacji będzie naszpikowany nowoczesną elektroniką - mówi Stefan Golisz, dyrektor ds. technicznych T.R.E. Industry, firmy, która zajmuje się utrzymaniem i remontem przeprawy. - Całe sterowanie będzie odbywało się na zasadzie ekranów dotykowych, komputerowych i z odpowiednim oprogramowaniem.

Remont zwodzonego przęsła mostu powinien zakończyć się pod koniec lipca. Całkowity koszt inwestycji to cztery miliony złotych.

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6859 3.7603
EUR 4.2349 4.3205
CHF 4.5095 4.6007
GBP 4.9485 5.0485